همشهری آنلاین: حمید کنگرانی هنرمند مجسمه‌سازی که ساخت تندیس‌های مومی علی حاتمی، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی را در کارنامه‌ دارد، از ساخت مجسمه مومی پروفسور سمیعی بزرگترین جراح مغز جهان خبر داد.

به گزارش فارس، ساخت مجسمه‌های مومی از مشاهیر ایران چند سالی است که در دستور کار ستاد چهره‌های ماندگار قرار دارد و هر از گاهی تندیس یکی از این مشاهیر علمی، فرهنگی یا هنری رونمایی می‌شود.

آخرین آن، تندیس مومی محمود فرشچیان بود که در موزه چهره‌های ماندگار واقع در کاخ موزه سعدآباد رونمایی شد و چندی پیش از آن نیز تندیس علی نصیریان در همین مکان به معرض تماشا گذاشته شد.

حمید کنگرانی هنرمند مجسمه‌سازی که کار ساخت این مجسمه‌های مومی را بر عهده دارد، او تاکنون تندیس‌های بسیاری را از مفاخر ایران ساخته است که تنها شامل هنرمندان و مفاخر علمی نیست و افراد تأثیرگذاری را در طول تاریخ ایران نیز شامل می‌شود.

تندیس‌های امام خمینی(ره)، شیخ فضل‌الله نوری و میرزا کوچک‌خان نمونه‌هایی از آثار این هنرمند است که در موزه مجلس شورای اسلامی جای گرفته‌اند.

البته اگر گذرتان به موزه عبرت افتاده باشد، برخی دیگر از ‌آثار این هنرمند را در این موزه نیز خواهید دید.

حمید کنگرانی درباره مجسمه‌هایی که در دست ساخت دارد گفت: تندیس مومی پروفسور سمیعی را در دست ساخت دارم که کار آن تا یکی دو ماه آینده تمام خواهد شد. پروفسور سمیعی برجسته‌ترین جراح مغز جهان است که در آلمان زندگی می‌کند و تندیس مومی وی به سفارش ستاد چهره‌های ماندگار است.

وی درباره تندیس‌هایی که برای موزه مجلس شورای اسلامی ساخته است توضیح داد: تندیس‌های این موزه را که شامل 30 اثر است حدود دو سال پیش به سفارش مجلس شورای اسلامی کار کردم که در ابعاد واقعی و با تکنیک شبیه‌سازی پلیمری ساختم.

کنگرانی با بیان این که هر یک از این تندیس‌ها در موقعیت‌های مختلفی ساخته شده‌اند گفت: برخی از تندیس‌های شخصیت‌های تاریخی موزه مجلس، در حالت نشسته و برخی ایستاده کار شده‌اند، به طور مثال تندیس میرزای شیرازی در حال نوشتن تحریم تنباکو است و تندیس رضا شاه پهلوی پشت یک میز به شکل نشسته کار شده است.

وی همچنین از شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره)، آیت‌الله مدرس‌، آیت‌الله میرزای شیرازی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، شیخ فضل‌الله نوری، مصدق، میرزا کوچک‌خان، ستارخان و باقرخان، عین‌الدوله، آسیدکاظم یزدی، ملامحمد خراسانی نائینی، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی شاه قاجار به عنوان تعدادی از شخصیت‌هایی تاریخی موزه مجلس یاد کرد که در موزه مجلس به یادگار گذاشته است.

این هنرمند مجسمه‌ساز پرکار درباره تعداد آثاری که تاکنون ساخته است گفت: بیش از 100 تندیس از مشاهیر علمی، تاریخی، فرهنگی و هنری ساخته‌ام و حدود 80 تندیس دیگر هم از افراد ناشناس کار کرده‌ام که بسیاری از این آثار در موزه‌های ایران از جمله موزه عبرت، موزه سینما، موزه چهره‌های ماندگار در سعدآباد، کاخ گلستان، موزه مجلس شورای اسلامی، موزه رئیس علی دلواری، خانه مشروطه اصفهان و ... به نمایش گذاشته شده است.

وی درباره اولین مجسمه مومی که ساخته و تجاربی که تا امروز برای ساخت آثار مومی به دست آورده است گفت: اولین تندیس مومی که ساختم، تندیس شهید قاضی طباطبایی اولین شهید محراب است که اکنون در موزه عبرت قرار دارد.

اکنون تفاوت بسیاری بین اولین نمونه تا آخرین نمونه‌های کار من دیده می‌شود که شامل تفاوت‌هایی در تکنیک کار و میزان تجربیاتم می‌شود.

کنگرانی تأکید کرد: هر اثری که می‌سازم باید از کار قبلی من بهتر باشد، همان‌طور که اکنون نسبت به آثاری که در گذشته ساخته‌ام، نظر متفاوتی دارم.

این هنرمند مجسمه‌ساز بهترین آثارش را تندیس‌های علی نصیریان و حمید سمندریان عنوان کرد و گفت: تندیس این مشاهیر را از روی عکس‌هایشان می‌سازم و تندیس علی نصیریان و محمود فرشچیان نیز که اخیراً رونمایی شده‌اند، چند سال پیش تمام کردم ولی خیلی تعجب کردم که چهره آقای نصیریان بعد از گذشت چند سال کاملا شبیه تندیسشان است. آقای فرشچیان هم نسبت به تندیس خودشان ابراز لطف کرده بودند و گفتند که این عاشقانه‌ترین تندیسی است که تاکنون دیده‌ام.

وی درباره تندیس‌هایی که علاقمند به ساخت آن‌هاست گفت: برخی از شخصیت‌ها را خیلی علاقه‌مندم که بسازم از جمله تندیس محمد نوری که مشغول رایزنی هستم تا با حمایت نهادهای ذیربط آن را بسازم ولی هنوز موفق به انجام آن نشده‌ام.

کنگرانی درباره ساخت مجسمه مومی خودش هم گفت: علاقه‌ای به ساخت مجسمه‌ خودم ندارم.

کنگرانی سفارش‌هایی را نیز خارج از ایران دارد که تندیس محمود دولت‌آبادی خواننده اپرا در برلین از آن جمله است.

وی این تندیس را به سفارش سرپرست بنیاد نوابغ برلین به پایان رسانده است و قرار است به آلمان ارسال شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره بازسازی تندیس‌های مومی که با گذشت زمان دچار صدماتی خواهد شد گفت: با گذشت زمان،‌ کمی موها و رنگ مجسمه‌ها تغییر می‌کند و به همین دلیل سالی یکی دوبار تندیس‌ها را بازسازی می‌کنم، اکنون زمان آن رسیده است که تندیس علی حاتمی و عزت‌الله انتظامی را بازسازی کنم.

کنگرانی اگر چه بیشتر در زمینه ساخت مجسمه‌های مومی شهرت دارد اما در ساخت مجسمه‌های برنزی و سنگی نیز مهارت دارد و آثاری را در این زمینه نیز آماده نصب دارد.

وی به ساخت مجسمه‌های اسطوره‌ای هم علاقه دارد و دو اثر اسطوره‌ای نیز تاکنون ساخته است.

 

کد خبر 142337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز