همشهری آنلاین: سازمان کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز جمعه ۱۳ سپتامبر اعلام کرد میزان مرگ و میر کودکان در جهان از سال ۱۹۹۰ نصف شده است، اما هنوز تخمین زده می‌شود که ۶.۶ میلیون کودک زیر پنج سال در سال گذشته مرده باشند.

children death

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس این بیانیه حدود نیمی از کل موارد مرگ و میر کودکان در پنج کشور رخ داده است: نیجریه، کنگو، هند، پاکستان و چین.

آنتونی لیک، مدیر عامل یونیسف در این باره گفت: "پیشرفت در این زمینه یک ضرورت و قابل انجام است. هنگامی اقدامات هماهنگ، راهبردهای مناسب، منابع کافی و اراده سیاسی قوی برای حمایت از بقای کودکان و مادران به کار گرفته شود،
کاهش‌های قابل‌توجه در میزان مرگ و میر کودکان کاملا امکان‌پذیر است، و این کار از لحاظ اخلاقی نیز ضروری است."

بر اساس این گزارش عوامل اصلی مرگ و میر کودکان مالاریا، ذات‌الریه و اسهال هستند که روزانه جان 6000 کودک زیر پنج سال را می‌گیرند. به گفته یونیسف سوءتغذیه در نیمی زا این مرگ و میرها دخیل است.

در شرق و جنوب آفریقا میزان مرگ کودکان زیر پنج سال از سال 1990 تا به حال به نصف کاهش یافته است. بر اساس این گزارش آفریقای غربی و مرکزی تنها مناطقی هستند که شمار مرگ و میر کودکان در آنها در طول 22 سال گذشته دست کم به نصف کاهش نیافته است.

بیش از 30 درصد موارد مرگ در ابتدای کودکی ناشی از مالاریا و 20 درصد مرگ و میر کودکان مربوط به HIV در جهان در نیجریه رخ می‌دهد. بر اساس این گزارش از هر هشت مورد مرگ کودکان در جهان یک مورد مربوط به این کشور است.

با اینکه این ارقام ناخوشایند به نظر می‌رسند، به گفته این گزارش میزان بهبودی از لحاظ مرگ و میر کودکان در سطح جهان از سال 2005 تا کنون به کفه حدود 4 درصد در سال رسیده است. 

کشورهایی مانند بنگلادش، اتیوپی و برزیل پیشرفت قابل‌توجهی در کاهش مرگ کودکان نشان می‌دهند که تا حدی به علت افزایش مراقبت‌های بهداشتی در سطح اجتماع، افزایش دسترسی ارزان به وسائل بهداشتی مانند پشه‌بندهای آغشته به مواد ضد پشه، داروها، درمان‌های جبران‌کننده کم‌آبی بدن و بهبود دسترسی به آب سالم‌تر- به کاهش میزان مرگ و میر کودکان در کشورهای دیگر نیز کمک کرده است.

اما بر اساس این گزارش میزان این کاهش در کشورهایی مانند نیجریه، کنگو، پاکستان و  سیرالئون  آنقدر بارز نیست.

به گفته لیگ بهبود بخشیدن بیشتر به این ارقام به ایجاد درک نوینی از فوریت اقدام در این زمینه وابسته است.

کد خبر 231004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز