گروه اقتصادی - محمد عدلی: سرعت کاهش قیمت‌ها در بازارهای مالی جهان درپی اخبار مثبت از منطقه خاورمیانه بازهم شدت گرفت طوری‌که پیش‌بینی صاحب‌نظران اقتصادی بر تداوم سیر نزولی قیمت‌ها قوت گرفت.

در بازار داخل نیز روز گذشته سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم پس از مدت‌ها خط مقاومت یک میلیون تومان را شکست و به 998هزار تومان رسید. سکه طرح جدید هم به یک‌میلیون‌و10هزار تومان نزدیک شد. روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و داخلی البته از 3روز پیش با آغاز زمزمه‌های تفاهم بر سر سوریه، آغاز شده است. قیمت طلا از روز پنجشنبه تا بامداد شنبه بیش از 50دلار کاهش را تجربه کرد و تا هزارو308دلار در هر اونس پایین آمد هرچند که در آخرین ساعات معاملات هفته، این شاخص به یک هزارو 326دلار رسید تا انتظار برای ادامه این روند نزولی در روز دوشنبه با ازسرگیری مجدد معاملات، افزایش یابد.

به غیراز فروکش کردن تب جنگ در منطقه، بازار بهانه دیگری برای کاهش قیمت دارد. فدرال رزور در نشست آتی خود قصد دارد اوراق قرضه خود را متوقف کند که این امر به افزایش ارزش دلار منتهی می‌شود. افزایش ارزش دلار نیز موجب کاهش قیمت طلا می‌شود.
در این زمینه محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر به همشهری گفت: قیمت سکه در ایران تقریبا با نرخ جهانی و بهای ارز، متناسب است و حبابی در آن وجود ندارد. ضمن اینکه باتوجه به رخدادهای سیاسی و البته توقف انتشار اوراق قرضه در آمریکا، احتمال کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی تقویت شده است و اگر بهای ارز هم در ایران افزایش نیابد، بهای سکه و طلا کاهش خواهد یافت.

در این خصوص همچنین احمد میرمطهری تحلیلگر بازارهای مالی به همشهری گفت:پیش‌بینی‌های جهانی در شرایط حاضر نشان می‌دهد که بهای طلا همچنان رو به کاهش خواهد بود. در کشورهایی که تردید در مورد آینده دارایی‌های اقتصادی وجود دارد، سرمایه گذری به سمت طلا می‌رود اما رونق اقتصادی ایجاد شده در برخی کشورها نظیر اندونزی نشان می‌دهد که سرمایه‌ها در چنین کشورهایی دیگر به سمت طلا سوق پیدا نمی‌کند به همین دلیل شرایط برای کاهش قیمت طلا مهیا شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر منازعه سیاسی خاصی در دنیا رخ ندهد و بازارهای مالی رویه عادی خود را سپری کنند، شرایط برای افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا فراهم است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بهای نفت اما در همین حدود 111دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند.

مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی نیز به همشهری گفت: التهابات سوریه موجب افزایش قیمت طلا و نفت شده بود که با انجام توافق و عدم‌حمله به این کشور، بازارها در حال بازیابی وضعیت سابق خود هستند. در این میان کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی و به تبع آن بازارهای داخلی محتمل خواهد بود.

کد خبر 230998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز