جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

تهران - ایرنا: رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می‌گوید سرمایه گذاری بر روی طلا مطلوب نیست و زیان خواهد داد، ولی بازارهای دیگر مثل بازارهای بورس و اوراق بهادار باتوجه به رشدی که داشته است مطلوب تر و بهتر است.

به گزارش سایت فردا، قیمت طلا در کشورمان با افت شدیدی رو برو بوده است؛ اگر نگاهی به سال گذشته در همین ایام از سال بیندازیم متوجه می‌شویم که این روند به صورت دیگری جریان داشت و همین موضوع بسیاری را ترغیب کرد تا در بازار طلا سرمایه گذاری کنند تا از یک سو ارزش پول خود را حفظ کنند و از سوی دیگر سودی نیز از افزایش قیمت طلا حاصل کنند. اما بسیاری از سرمایه گذاران طلا با توجه به روند سقوط قیمت طلا متضرر شدند. در این روند قیمت جهانی طلا نیز که قیمت داخلی متاثر از آن است با افت شدیدی روبرو شده است.

خبرنگار اقتصادی فردا، برای آشنایی بیشتر با نحوه تغییر و تحولات قیمت طلا در بازار جهانی و همچنین بازار داخلی خبرنگار اقتصادی «فردا» به سراغ محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر رفته است.

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره شرایط بازار طلا در حال حاضر و سرمایه گذاری در آن گفت: در حال حاضر در این شرایط سرمایه گذاری بر روی طلا مطلوب نیست و زیان خواهد داد ولی بازارهای دیگر مثل بازارهای بورس و اوراق بهادار باتوجه به رشدی که داشته است مطلوب تر و بهتر است و کسانی که در زمینه طلا می خواستند سرمایه گذاری کنند نیز دیگر آن انگیزه را از دست داده اند.

وی در پاسخ به این سئوال که عامل اصلی قیمت گزاری طلا در کشورمان چیست ، گفت: قیمت طلا از دو عامل اصلی قیمت ارز و قیمت جهانی طلا تعیین می شود. این دو شاخص تاثیر وی‍ژه ای در زمینه قیمت طلا در داخل کشور دارند. امروز در دولت آقای روحانی شاهد ثبات قیمت ارز هستیم و یکی از 5 محور اقتصادی دولت آقای روحانی تثبیت قیمت ارز است که امروز آقای روحانی توانسته این کار انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی بازار افزود: بحث دیگر قیمت جهانی طلا است که نشان داده است که طی سال گذشته بیشترین تاثیر را بر روی قیمت داخلی طلا در کشورمان گذاشته است و بعید به نظر می رسد که آن رشد لجام گسیخته که در سال گذشته شاهد آن بودیم در آینده نیز حاکم باشد و تاثیری بر روی قیمت طلا داشته باشد. قیمت طلا بیشتر در ثبات پیش خواهد رفت و اقتصاد دنیا هم نشان داده است که در آن بحران و بی ثباتی که در سال گذشته شاهد بودیم، قرار ندارد و اوضاع از رکود خارج خواهد شد و رو به بهبود است و بنابراین اگر این شرایط بهتر باشد احتمال کاهش بیشتری نیز در قیمت طلا شاهد خواهیم بود.

کشتی آرای همچنین از 5 عامل اصلی اثرگذاری بر قیمت جهانی طلا سخن گفت و اظهار داشت: 5 عامل اصلی است که در این زمینه اثرگذار است. یکی افزایش قیمت انر‍ژی در جهان یا قیمت نفت است. دوم افزایش بحران ها و بی ثباتی اقتصادی در جهان، سوم افزایش تقاضا با توجه به رشد اقتصادی کشورها، چهار تبدیل ذخایر مالی کشورها به طلا و پنجم نیز ایجاد جاذبه سرمایه گذاری بر روی طلا که اینها عواملی هستند که باعث رشد قیمت طلا می شوند. همین عوامل می تواند در مسائل دیگر نیز بسط و گسترش یابند به این شکل که بحران ها می تواند به مقدار زیادی در بی ثباتی کشور و باثبات بودن اقتصاد آن کشورتاثیر گذارند و این عوامل نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

وی در پایان با اشاره به عوامل کاهش قیمت طلا در بازار جهانی گفت: اگر همین موارد به صورت عکس اتفاق بیفتند شاهد کاهش قیمت طلا خواهیم بود.

کد خبر 245299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز