همشهری آنلاین: رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه دو هزار صفحه از اسناد مربوط به تحقیق و تفحص از این سازمان در کمیسیون اصل ۹۰ نگهداری می شود، گفت: این در حالی است که ۲۰ هزار صفحه دیگر از این اسناد در دولت گذشته که در سازمان تامین اجتماعی نگهداری می شد، مفقود شده است.

علیرضا محجوب رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری امروز خود با ارائه گزارشی از فرآیند تحقیق و تفحص از این سازمان اظهار داشت: گزارش اول این هیات متاسفانه در مجلس هشتم در صحن علنی قرائت نشد که اگر این کار انجام می گرفت امروز جلوی بسیاری از تخلفات گرفته می شد.

وی در ادامه افزود: بنده به عنوان یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص با توجه به هزینه ای که مجلس برای این کار انجام داد گله‎مند هستم که چرا این گزارش قرائت نشد در حالیکه تحقیق و تفحص جزو وظایف نظارتی مجلس است.

اهم اظهارات محجوب رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به نقل از مهر از این قرار است:

  • در دی ماه سال گذشته طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون مربوطه رسیدگی شد و در نهایت با ابلاغ احکام اعضای این هیات در اواخر تیر ماه کار این هیات شروع شد و در اولین اقدام از وزیر وقت درخواست کارشناس و ارائه اطلاعات و پرونده هایی که مجلس به امانت در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داده بود را خواستار شدیم، اما متوجه شدیم که بسیاری از پرونده ها در دولت گذشته مفقود شده است و مسببان این امر حتما برای پاسخگویی به دادگاه احضار خواهند شد.
  • 20 هزار صفحه از گزارشات سازمان تامین اجتماعی در اختیار کمیسیون اصل 90 قرار دارد و به علت کمبود جا 20 هزار صفحه در سازمان تامین اجتماعی نگه داشته می شد. این 20 هزار صفحه در دولت گذشته مفقود شده است و مجلس دسترسی به این پرونده ها ندارد.
  • سازمان تامین اجتماعی و بخش های مختلف آن خود را مقدم بر قانون می‌دانند. کسانیکه کوتاهی می کنند و اطلاعات ارائه نمی کنند بدانند که قانون اولویت است و یکی از مجاری قانون تحقیق و تفحص است.
  • این هیات تا پایان کار خود تنها دو ماه وقت دارد، اما مدارک کافی بدست ما نرسیده است. به همین خاطر کمیته ای جهت کشف حقیقت تشکیل داده ایم و کسانی که در مقابل قانون کوتاهی کنند، تکلیفشان در محاکم قضایی روشن خواهد شد.
  • در شرکت شستا مهمترین ایراد عدم اجرای قانون برنامه است که باید سازمان و این شرکت از حالت بنگاه داری به سهامداری رویکرد نشان دهند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
  • شستا و سازمان تامین اجتماعی، موسسه سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی نیستند و باید به مردم مستمری داده و در حیطه وظایف خود عمل کنند.
  • رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در ادامه نشست خبری از مردم و مسئولان درخواست کرد تا اگر اسنادی در خصوص تخلف شرکت سازمان تامین اجتماعی و شستا دارند تا پایان شهریور ماه این اسناد را در اختیار هیات تحقیق و تفحص قرار دهم.
  • (در خصوص عدم قرائت گزارش اول در خصوص تحقیق و تفحص در سازمان تامین اجتماعی در مجلس هشتم)در این خصوص کوتاهی و غفلتی انجام شد در شش ماهه دوم نیز رئیس کمیسیون مربوطه گزارش تحقیق و تحفص را تند خواند و در نهایت جنجال ها و حاشیه ها پیرامون این گزارش ادامه داشت تا اینکه به اواخر مجلس هشتم رسیدیم و موفق به ارائه گزارش نشدیم.
  • یکی از موارد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی روزنامه خورشید است. این روزنامه متعلق به این سازمان است.
  • با تغییر دولت و روی کار آمدن مدیریت جدید در سازمان تامین اجتماعی قول هایی برای همکاری داده شده است، اما ملاک برای ما ارائه مدارک است.
  • سود سازمان تامین اجتماعی باید سالیانه حدود 10 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان باشد که در حال حاضر این مقدار به دو هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.
  • در تحقیق و تفحص مربوط به گزارشات مالی و تلفیقی سازمان می شود. به جهت به موقع اعلام نشدن گزارشات مالی از سوی بازرسان سازمان ، حساب سازمان مردود اعلام شده و گزارش مالی سه سال گذشته نیز به دلیل عدم ارائه به موقع گزارش از سوی بازرسان رد شده است ، این موضوع را حتی بازرسان اداره دارایی هم در گزارشات خود ذکر کرده اند.
  • (در خصوص اینکه اگر مدارک مورد نیاز از سوی سازمان تامین اجتماعی به این هیات داده نشود، آیا بحث سوال و یا استیضاح وزیر در دستور کار قرار خواهد گرفت؟) طبق ماده 215 در صورتیکه تخلفات این سازمان مشخص شود، استیضاح وزیر در دستور کار قرار خواهد گرفت.
  • (آیا با وزیر جدید جلسه ای در این خصوص داشتید) در روز سوم انتصاب ایشان جلسه ای با آقای ربیعی داشتیم که وی در تماسی تلفنی با مدیران شستا از آنان خواست تابرخی موضوعات را رسیدگی کنند.
کد خبر 230943
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز