مینا شهنی : اینکه اسناد تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی و شستاگم شده یا ربوده شده، خبر جدیدی نیست.

سازمان تامین اجتماعی

علیرضا محجوب، نماینده مجلس، که درباره پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی موضعگیری خاصی نداشته ناگهان 3روز پیش با اعلام یک خبر تکراری در ‌نشست خبری خود را در صدر اخبار تأمین اجتماعی قرار داد. گفته‌های محجوب اگرچه با استقبال خوب رسانه‌ها روبه‌رو شد اما تکرار خبری بود که پیش از این سلیمان جعفرزاده نماینده مجلس هشتم اعلام کرده بود. جعفرزاده 27تیر امسال اعلام کرد که این اسناد که در اتاقی در ساختمان مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شد، گم شده و از سرنوشت آنها هیچ اطلاعی در دست نیست.

او توضیح داد که تمام اسناد به‌دست آمده از تخلفات سازمان تأمین اجتماعی که حجم آنها چندین کارتن را تشکیل می‌داد در داخل اتاقی در جنب کتابخانه مرکزی نگهداری می‌شد که کلید آن فقط در اختیار گروه تفحص‌کننده بود اما وقتی چندی بعد نمایندگان جهت مراجعه به اسناد به‌دست آمده به محل نگهداری رجوع کردند با حیرت تمام متوجه شدند که اثری از اتاق محل نگهداری اسناد نیست و بنا به دلایل نامعلوم دیوارهای اتاق تخریب شده و اتاق محل نگهداری اسناد در سالن ادغام شده است.

هیچ‌یک از مسئولان در برابر این خبر واکنشی نشان ندادند، انگار که با برقراری سکوت ماجرا را خاتمه داده باشند و یا قرارداد نانوشته‌ای آنها را به سکوت دعوت کرده بود. جعفرزاده، نخستین رئیس هیأت تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی بود و همان کسی است که نخستین بار در آبان‌ماه سال90 خبر تخلف بیش از هزار میلیارد تومانی در شرکت‌های وابسته به تأمین اجتماعی را اعلام کرد، اما گفته‌های او با عکس‌العمل سریع و تند گروهی از نمایندگان و مسئولان دولتی روبه‌رو و بلافاصله تکذیب شد. ابتدا شستا این خبر را کذب محض خواند و اعلام کرد که در این خصوص به مراجع قضایی شکایت خواهد کرد. (البته این شکایت انجام نشد)، ‌پس از شستا نوبت به هادی مقدسی رسید که در آن زمان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بود تا او هم در واکنش به گفته‌های جعفرزاده این اخبار را نادرست بخواند و اعلام کند که انتشار خبرهایی از این دست باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

مدتی بعد سعید مرتضوی یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام شستان برای تأمین اجتماعی تاسیس کرد و ‌مقدسی را به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب کرد (البته در مدت زمان کوتاهی این شرکت تعطیل شد). سرنوشت تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی و شستا به این سمت برده شد تا همه وانمود کنند که اصلا تخلفی در کار نبوده‌است اما حلقه‌ مفقوده‌ ماجرا این است که گزارش این تحقیق و تفحص هرگز در صحن مجلس قرائت نشد یعنی باوجود اینکه به‌صورت معمول می‌بایست گزارش کاملی از تحقیق و تفحص نمایندگان در تأمین اجتماعی آماده و در صحن علنی قرائت می‌شد این کار هرگز انجام نشد و ماجرا نیمه‌کاره رها شد.

به‌نظر می‌رسد ناگفته‌های زیادی از این ماجرا هنوز هم در سینه‌ برخی افراد موجود است، رحمت‌الله حافظی، عضو کنونی شورای اسلامی شهر تهران، ‌که در زمان انجام تحقیق و تفحص مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بود، جمعه گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردکه نمایندگانی که مأمور اجرای تحقیق و تفحص بودند خواسته‌های نامعقول زیادی از وی داشته‌اند. به گفته‌ حافظی نمایندگان از او که مدیرعامل تأمین اجتماعی بود می‌خواستند که هزینه‌‌ برخی از فعالیت‌هایشان را بپردازد. اگر چه حافظی توضیح بیشتری نداد اما گفت که اگر یک روزی شرایطش پیش بیاید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

کد خبر 231423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز