دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۳
۰ نفر

مطالعات جدید نشان می‌هد ماهی‌های قرمز نه‌تنها به موسیقی گوش می‌دهند و از آن لذت می‌برند حتی می‌توانند آهنگسازان مختلف را از هم تشخیص دهند.

ماهی قرمز

 کازوتاکا شینوزوکا، استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه کیو و سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: ماهی‌ قرمز قادر است ویژگی‌های پیچیده اصوات اعم از زیر و بمی و کیفیت آن را تشخیص دهد. شینوزوکا و تیم همراهش 2 قطعه موسیقی کلاسیک و مدرن در نزدیکی آکواریوم ماهی‌های قرمز پخش کردند. این دو قطعه آثاری از آهنگسازان برجسته جهان یعنی باخ و ایگوراستراوینسکی بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه دیسکاوری، محققان به ماهی‌های قرمز آموخته بودند که اقدام به گازگرفتن مهره‌های کوچکی کنند که توسط رشته‌های باریکی در داخل آکواریوم آویخته شده‌اند. به نیمی از این ماهی‌ها با کمک غذا آموزش داده شده بود که در هنگام پخش موسیقی باخ اقدام به جویدن مهره‌ها کنند و نیمی دیگر نیز در هنگام پخش قطعه‌ای از استراوینسکی مهره‌ها را گاز بگیرند.

نتایج این مطالعه حاکی از موفقیت چشمگیر ماهی‌های قرمز در این آزمون بود؛ چرا که آنها توانستند به راحتی آهنگ‌های 2 آهنگساز را از هم تشخیص دهند. اگرچه ماهی‌ها خوردن را به موسیقی ترجیح می‌دهند اما تحقیقات اخیر درباره علاقه موسیقایی در کبوترها و مرغ‌های آوازخوان نشان می‌دهد حداقل در پرندگان، آثار باخ موسیقی مورد علاقه محسوب می‌شود. شینوزوکا می‌افزاید: این قطعه‌های موسیقی در رده کلاسیک (باخ) مدرن (استراوینسکی) دسته‌بندی می‌شوند.

کد خبر 230305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز