همشهری آنلاین: کاوشگران موفق شدند قدیمی‌ترین استخوان صورت یک موجود زنده را در کشور چین بیابند، این استخوان متعلق به نوعی ماهی اولیه است که حدود ۴۱۹ میلیون سال پیش می‌زیسته است.

کشف نوعی ماهی اولیه که حدود ۴۱۹ سال زیسته است

به گزارش ایرنا، سنگواره ماهی قدیمی در منطقه‌ای در جنوب کشور چین در لایه‌ای از رسوب مربوط به دوران زمین شناسی "سیلورینگ" کشف شده است. این نمونه نخستین ساختار استخوانی صورت است که تاکنون یافت شده و جزئیات این کشف در نشریه "نیچر" چاپ شده است.

دانشمندان می‌گویند بررسی این استخوان اطلاعات زیادی در مورد نحوه پدید آمدن گروه مهره‌داران در اختیار بشر قرار خواهد داد.
آزمایش‌ها بر روی سنگواره به دست آمده نشان داد که این ماهی شکارچی ماقبل تاریخ چهره‌ای کامل شامل آرواره، دهان، دو چشم و یک بینی داشته است. آنچه مایه تفاوت اساسی این ماهی با دیگر انواع کشف شده از دوره زمین‌شناسی سیلورین است، وجود استخوان آرواره در این موجود است.

انواع مشابه پیشین کشف شده از این دوره، همگی ماهی‌هایی بدون آرواره بوده‌اند، نوعی ماهی که بعد از گذشت میلیون‌ها سال همچنان به شکل مارماهی و مارماهی دهان گرد به حیات خود ادامه داده است.

سنگواره کشف شده در کشور چین ویژگی‌های خاص دو نوع ماهی قدیمی را هم زمان نشان می‌دهد: اولی که نوعی ماهی زره‌پوش به نام "پلاکودرمس" است و دومی ماهی استخوانی که در واقع نمای اولیه تمامی مهره‌داران امروزی است که در مراحل بعدی دوزیستان، پرندگان وپستانداران از آن تکامل یافته‌اند.

پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که «پلاکودرمس» و ماهی استخوانی هیچ نسبت خویشاوندی با یکدیگر ندارند و ماهی استخوانی به ناگهان صاحب استخوان صورت شده است. اما اینک معلوم شده که ماهی استخوانی قالب جمجمه خود را از اجداد پلاکودرمس به ارث برده است.

براساس این گزارش‌، در زمانی نوع دیگری از ماهی‌های منقرض شده اولیه وجود داشت که شبیه کوسه‌هایی کوچک با ستون فقرات - باله‌ای بزرگ و استخوانی بوده است، این ماهی‌های منقرض شده در واقع به همان ریشه‌ای تعلق دارند که ماهی‌های غضروفی از آن برآمده‌اند و رفته رفته ویژگی زره‌پوش خود را از دست دادند و در طول میلیون‌ها سال به اشکال دیگر تغییر شکل دادند.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست