گروه ادب و هنر: اکران فیلم مستند زندگی و مرگ الکساندر لیتونینکو در جشنواره کن و توزیع جوایز جانبی جشنواره از جمله مهم‌ترین رویدادهای روز شنبه بودند.

فیلم شورشی: پرونده لیتونینکو گذشته از چهره لاغر و در حال مرگ این جاسوس روسی که نوامبر گذشته در بیمارستانی در لندن درگذشت، اقدام به ارایه سابقه‌ای طولانی از درگیری‌های 10 ساله لیتونینکو با رؤسای سابقش در کا گ ب  کرده است.

در جلسه مطبوعاتی فیلم علاوه بر آندره نکراسوف (یکی از کارگردانان فیلم) ماریانا همسر سابق لیتونینکو و فرزند 12 ساله‌اش نیز حضور داشتند. در این فیلم تقریبا 2 ساعته از مسائلی چون تروریسم، جنگ چچن و قتل‌‌های سفارشی صحبت به میان می‌آید.

لیتونینکو در بخشی از این فیلم می‌گوید: من از روسیه گریختم تا زندگی پسر 6 ساله‌ام را نجات دهم. من از رمز ورازی خبر ندارم و فقط اطلاعات فراوانی از فساد و جنایات سازمان داده شده دارم.نکراسوف 48  ساله که پس از آشنایی با لیتونینکو در سال2000  ساخت این مستند را آغاز کرد، خود از فیلمسازان تحت حمایت اپوزیسیون روسیه است.

فیلم به شدت از ولادیمیر پوتین و دولت او انتقاد می‌کند و به موارد متعدد فساد مالی و اخلاقی در دولت روسیه و کا‌گ‌ب اشاره دارد.

اما این فیلم جزئیات جدیدی  در مورد نحوه مرگ لیتونینکو و یا مشخصات قاتل بیان نمی‌کند.در آستانه اکران فیلم، منزل نکراسوف ‌در فنلاند مورد حمله چند نفر ناشناس قرار گرفت و اثاثیه آن کاملا نابود شد.

او در مورد این حادثه هم گفت: وحشت مثل بیماری است که می‌تواند سراسر وجود شما  را فرا بگیرد اما، آنچه را که می‌گوییم و باور داریم را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهیم.اما برندگان برخی از بخشهای جانبی جشنواره در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه اعلام شدند.

فیلم کوتاه انیمیشن مادام تولتی پولتی از کانادا، 2 جایزه بهترین فیلم کوتاه شبکه پلاس و ریل طلایی فیلم کوتاه جشنواره را از آن خود کرد. کریس لاویس و ماسیک ژربوسکی کارگردانان فیلم در فرانسه حاضر بودند و جایزه را طی مراسمی دریافت کردند.

همچنین شبکه کانال پلاس فرانسه اعلام کرد که این فیلم  هفته آینده از این شبکه پخش خواهد شد.

لاویس و ژربوسکی همچنین مبلغ 6 هزار دلار از شرکت پاناویژن دریافت خواهند کرد.همچنین فیلم کنترل از آنتون کوربین برنده اصلی جوایز بخش 2 هفته با کارگردانان جشنواره  شد.

این فیلم جایزه CICAE را برای بهترین فیلم این بخش دریافت کرد و از سوی دیگر جایزه ویژه فیلم اول یا دوم یک کارگردان و همچنین جایزه ویژه سینمای اروپا را برای بهترین فیلم اروپایی دریافت کرد.

این فیلم اولین ساخته کوربین کارگردان و عکاس هلندی محسوب می‌شود و سامانتا مورتون، سام ریلی، الکساندرماریا لارا و کریگ پارکینسون در آن حضور دارند. فیلم ماجرای زندگی چند سال آخر یان کریتس خواننده گروه جوی دایویژن است که در 23 سالگی درگذشت.

از سوی دیگر فیلم XXY از لوچیا پونزو جایزه ویژه هفته منتقدین را گرفت و پونزو جایزه نقدی 5 هزار یورویی را به همین مناسبت دریافت خواهد کرد.در فاصله یک روز به پایان جشنواره در فهرست فیلم‌های مورد علاقه منتقدان حاضر در کن تغییر چندانی بوجود نیامد و فقط فیلم «شب به ما تعلق دارد» از جیمز گری در بین 10 فیلم برتر منتقدان قرار گرفت و همچنان فیلم جایی برای پیرمردان نیست از برادران کوئن  شانس اول دریافت نخل طلایی کن محسوب می‌شود.

یکشنبه‌شب مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن در این شهر ساحلی ‌فرانسه برگزار خواهد شد و برندگان جوایز بخشهای اصلی جشنواره از جمله نخل طلا و جایزه ویژه هیأت داوران اعلام خواهند شد.

پایان چهارمین چتر سینمای ایران در کن

چهارمین چتر سینمای ایران با ارائه نمایش و عرضه 499 فیلم در بازاربه کار خود خاتمه داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، امسال همچنین با هماهنگی چتر سینمای ایران 17 فیلم ایرانی در سالن‌های کاخ جشنواره به نمایش درآمد و بیش از 70 نفر از نمایندگان جشنواره‌های مختلف جهانی از چتر سینمای ایران بازدید کردند.

امسال 8 موسسه و سازمان در غرفه سینمای ایران با مدیریت بنیاد سینمایی فارابی فعالیت‌ خود را در حوزه‌های عرضه فرهنگی آثار، بازاریابی، انتخاب فیلم برای نمایش در داخل کشور، تبلیغ و هماهنگی برای جشنواره‌های فجر و کودک و اطلاع‌رسانی در خصوص صنعت سینمای کشور را در طول برگزاری جشنواره کن انجام دادند.

کد خبر 22977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز