دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم کن 2جایزه مهم به فیلم‌های رومانیایی اهدا شد تا سینمای این کشور نیز پس از سالها حضور در جشنواره‌های مختلف سینمایی در کانون توجه فستیوال قرار گیرد.

فیلم‌ رویای کالیفرنیا جایزه بخش نوعی نگاه را از داوران دریافت کرد و فیلم 4 ماه، 3 هفته و 2 روز از کریستین مونگیو برنده نخل طلای کن شد.جالب بود که فیلم رؤیای کالیفرنیا توسط کریستین نمسکو در سال 1999 در خلال جنگ کوزوو ساخته شده بود و خود او سال قبل در سن 27 سالگی در یک سانحه رانندگی جان سپرد.

اما حاضران در مراسم اختتامیه از پیروزی مونگیو در رقابت با سایر فیلم‌های مطرح جشنواره خشنود شدند چرا که فیلم او از همان روزهای ابتدایی جشنواره مورد تمجید قرار گرفته بود.اما در کنار این، مطابق معمول هر سال شگفتی‌هایی رخ داد. فیلم ژاپنی جنگل سوگواری از نائوومی کاوازه ژاپنی جایزه بزرگ جشنواره را دریافت کرد.در حالی که در بخش عمده این فیلم همچون فیلم‌های مستند تصاویری از طبیعت را شاهد بودیم و اکثر منتقدان سالن نمایش فیلم را در زمان اکران ترک کرده بودند.

یکی دیگر از جوایزی که باعث تعجب همگان شد، انتخاب کنستانتین لاوروننکو روسی به عنوان بهترین هنرپیشه مرد جشنواره برای فیلم تبعید بود در شرایطی که کمتر منتقدی حتی او را در بین 5 هنرپیشه برتر جشنواره انتخاب کرده بود، اما به عقیده اکثر منتقدان امسال برخلاف سالهای گذشته شاهد بازیهای خوبی از هنرپیشگان زن بودیم و جولین اشنابل کارگردان زن آمریکایی جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم زنگ شیرجه و پروانه دریافت کرد.

وی در مورد این فیلم گفت: من تصور می‌کردم که فیلمی درباره یک معلول می‌سازم ولی فیلم من درباره تمام زنان قهرمان است.جایزه بهترین فیلمنامه نیز به فاتح آکین ترک – آلمانی برای فیلم گوشه آسمان رسید هر چند که داستان آن در ترکیه می‌گذرد و به نظر می‌رسید حضور اورهان پاموک ترک در هیأت داوران در اهدای جایزه به آکین بر سر فیلمنامه سیاسی‌اش بی‌تأثیر نبوده باشد.

اما شاید بهترین اظهارنظر در بین افرادی که در این مراسم جوایزی را دریافت کردند مربوط به مونگیو بود که گفت: یک سال قبل ما هیچ ایده‌ای برای ساخت این فیلم نداشتیم و 6  ماه قبل هنوز به دنبال جذب سرمایه برای آن بودیم اما حالا من امیدوارم که این جایزه خبر خوشی برای همه فیلم‌سازان مستقل کشورهای کوچک باشد.

واکنش سینمای ایران به جایزه کن

بنیاد سینمایی فارابی نسبت به جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم کن به فیلم ضدایرانی پرسپولیس واکنش نشان داد. رضا داد گفت: بحث ما صرفا معطوف به‌انتخاب یک فیلم غیرایرانی بنام ایران نیست بلکه آنچه برای سینمای ایران و سینماگران ایرانی جای سئوال است انتخاب نشدن فیلم‌های ایرانی در چند سال اخیر است که شائبه برخورد سیاسی از سوی جشنواره کن را با سینمای ایران تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: این تحلیل هم فقط تحلیل ما نیست، اگر دقت کنیم در گزارش دیروز «فرانس پرس» هم درباره‌ انتخاب‌های امسال جشنواره همین تحلیل ارائه شده بود و آنها هم تاکید و تایید کرده بودند که انتخاب برخی فیلم‌ها از جمله «پرسپولیس» انتخابی سیاسی بوده   است.

نخل طلایی جشنواره کن

همه برندگان کن

  • نخل طلا: 4 ماه و 3 هفته و 2 روز.
  • بهترین کارگردان: جولین اشنابل.
     
  • بهترین فیلمنامه: فاتح آکین.
  • جایزه هیأت داوران: پرسپولیس مرجانه ساتراپی
    و نور مخفی کارلوس ریگاداست.
  • جایزه ویژه 60 سالگی کن: ‌گاس ون سنت.
  • بهترین بازیگر مرد: کنستانتین لاورو ننکو.
  • بهترین بازیگر زن: جون دو یون.
  • جایزه بزرگ جشنواره: جنگل‌سوگواری.
  • دوربین طلایی بهترین فیلم اول  فیلم: عروس دریایی جایزه ویژه هیأت داوران این بخش : فیلم کنترل.
  • نخل طلای فیلم کوتاه: تماشای باران.
کد خبر 23170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز