همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به زودی از ناو لاوان که تعمیرات اساسی آن صورت گرفته است، رونمایی می‌کنیم و این رونمایی نیز ممکن است در هفته دفاع مقدس انجام شود.

حبیب‌الله سیاری

به گزارش ایسنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری صبح امروز خود همچنین گفت که زیردریایی فاتح به زودی رونمایی می‌شود.

سیاری در مورد پهپادهای نیروی دریایی نیز اظهار کرد: ساخت پهپادها در وزارت دفاع انجام می‌شود اما نیروی دریایی هم در بخش پژوهش فعالیت می‌کند که در این زمینه ما به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه "نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب‌المندب حضور مستمر دارد"، اظهار کرد: امروز ناو گروه بیست‌وهفتم نیروی دریایی که شامل ناو بالگردبر خارک و ناوشکن سبلان است در این منطقه حضور دارند. ماموریت ناوگروه‌های نیروی دریایی گشت‌زنی است و ما ماموریت دیگری برای ناوگروه‌های خود تعریف نکرده‌ایم.

سیاری همچنین درباره اخباری بر حضور نیروی دریایی ارتش در دریای مدیترانه گفت: چنین خبری صحت ندارد و حضور در منطقه خارج از شمال اقیانوس هند به اقدام سلسله مراتب نیروهای مسلح نیاز دارد و البته حضور در دریاهای آزاد از برنامه‌های نیروی دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی فناوری نوین دریایی در روزهای 12 و 13 شهریورماه اظهار کرد: فلسفه این همایش اجرایی شدن تدبیر فرماندهی کل قوا در زمینه فناوری‌های نوین دریایی است. رهبری توجه زیادی به مساله دریا دارند و بیان کرده‌اند که دریا برای یک کشور یک فرصت مناسب برای یک کشور و حفظ منافع ملی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دریا برای توسعه کشور ما حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: 93 درصد و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود و دریا محل ورود ما به جهان است. ما باید از منابع دریا بهره ببریم و دریا بهترین محل برای پاسخ‌دهی به تهدیدات است. برای بهره‌برداری از منابع دریایی، باید حضوری مستمر در دریا داشت و برای این کار باید اقتدار و امنیت دریایی را برقرار کنیم.

سیاری افزود: ناامنی در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب وجود دارد اما اقتدار نیروی دریایی موجب شده است که امنیت نفت‌کش‌ها و سایر کشتی‌ها در این منطقه حفظ شود.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان‌های آموزش دیده برای خدمت در دریا و وسایل مناسب برای حضور در دریا از مولفه‌های اقتدار دریایی هستند، خاطرنشان کرد: همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی با هدف افزایش اقتدار دریایی در عرصه آب‌های آزاد و به روز شدن تجهیزات یگان‌های دریایی برگزار می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بسترسازی جهت تحقق سفارشات رهبری، ارتقای سامانه‌های دفاعی در دریا، معرفی و بررسی تکنولوژی برتر دریا، دستیابی به فناوری‌های نین، ارتقای سطح دانش اساتید، ایجاد تعامل میان مراکز آموزشی در حوزه دریا، تشویق و ایجاد روحیه پژوهشگری، ارتباط بین صنایع و پژوهشگران حوزه دریا را از اهداف این همایش دانست.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، محورهای این همایش عبارتند از پهپادهای دریاپایه سامانه‌های پیشرفته کمک ناوبری، دفاع سایبری تجهیزات هوشمند، طراحی و ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی، نقش فناوری نانو در دریا، لوجستیک، کاربرد لیزر و اپتیک، رزم شبکه‌محور دریایی و تجهیز و تعمیر دریایی.

سیاری همچنین افزود: 90 درصد شرکت‌کنندگان همایش آقایان و 10 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و 20 دانشگاه و 25 سازمان و اداره در این همایش داخلی حضور دارند.

وی در برابر این پرسش که "چرا سفر فرمانده نیروی دریایی کشور آذربایجان به ایران لغو شد؟"، پاسخ داد: فرمانده نیروی دریایی آذربایجان برای سفر به ایران درخواست داده بود که ما هم اعلام آمادگی کردیم اما به درخواست خود وی، این سفر به تعویق افتاد.

سیاری در پاسخ به این پرسش که مواضع شما در مورد فروش موشک به آذربایجان از سوی اسرائیل چیست، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که دریای خزر، دریای صلح و دوستی است و کشورهای همسایه دریای خزر، با هماهنگی کشورهای منطقه، به دنبال ایجاد صلح و دوستی باشند. ما این اقدامات را تحت نظر داریم و جمهوری اسلامی ایران بر منطقه مسلط است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان در پاسخ به این پرسش که "آیا در سفر هیات همراه سلطان قابوس با وزیر دفاع عمان دیدار داشتید؟" اظهار کرد: من دیداری با وزیر دفاع عمان نداشتم. رابطه ما با کشور عمان رابطه خوبی است و نیروی دریایی بارها در بندر سلاله پهلوگیری کرده است. آنها هم بارها از بنادر ما بازدید کرده‌اند.

کد خبر 229367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز