یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

کاردستی> سحر منصوری: در گذشته، سرخ‌پوست‌های مایا و مردم گواتمالا، این دست‌بندها را می‌بافتند و روی دست دوستشان، گره می‌زدند تا آرزوی دوستشان برآورده شود. آن‌ها اعتقاد داشتند، وقتی دست‌بند، پاره و خراب شود و بیفتد، آرزوی دوستشان برآورده می‌شود.

دست‌بند دوستی

در دهه‌ی ۷۰ میلادی، این دست‌بندها در بین نوجوان‌های آمریکایی محبوب شد و بعد از آن در همه‌ی کشورها رواج پیدا کرد. در سال‌های اخیر، این دست‌بندها در ایران هم محبوب شده‌اند و در بیش‌تر فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند؛ اما شما می‌توانید با چند رنگ نخ و کمی دقت و حوصله، خودتان طرح‌های مختلف دست‌بند دوستی را ببافید و دست‌‌بافت خودتان را به دوستانتان هدیه بدهید.

اگر تا به حال از این دست‌بندها نبافته‌اید، حتماً اول «آموزش بافت گره» را بخوانید تا با شیوه‌ی نقشه‌خوانی بافت‌ها آشنا شوید.

 

آموزش  گره زدن

در بافت همه‌ی دست‌بندهای نخی، چهار نوع گره وجود دارد. این گره‌ها روی نقشه‌ی بافت، با جهت فلش نشانه‌گذاری می‌شوند.  برای گره زدن، همیشه دو نخ لازم است و هر نخ با نخ کناری‌اش گره می‌خورد‌. همه‌ی نخ‌ها باید دوبار گره بخورند.

1. در این گره، نخ سمت چپ روی نخ سمت راستش گره می‌خورد؛ به این شکل که، نخ سمت راست را نگه داشته، نخ سمت چپ را  از روی نخ سمت راست جلو ببرید و از  زیر آن رد ‌کنید و برگردانید. در مرحله‌ی آخر، نخ سمت چپ را از حلقه‌ی ایجاد شده، رد ‌کنید.

2. در این گره، باید درست برعکس گره‌ قبلی عمل کنید.

3. در این گره، نخ سمت چپ را نگه ‌دارید و نخ سمت راست را روی آن گره بزنید. در گره‌ دوم، نخ سمت راست را از زیر نخ سمت چپ عبور دهید و این‌بار از روی نخ سمت چپ و از داخل حلقه، رد کنید.

4. در این گره هم باید درست برعکس گره‌ قبلی عمل کنید.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

 

نشان‌کتاب

برای بافتن نشان‌کتاب دو نخ رنگی نیاز دارید. بهتر است از نخ گلدوزی یا گوبلن استفاده کنید. از هر رنگ، چهار نخ را به طول نیم متر ببرید. از بالای نخ‌ها، به اندازه‌ی 10 تا 15 سانتی‌متر، فاصله بدهید و یک گره‌ کلی بزنید. می‌توانید برای ثابت ماندن نخ‌ها در هنگام کار، از تخته‌ی شاسی یا سنجاق قفلی کمک بگیرید.

برای شروع کار، به الگو نگاه کنید. هر فلش، یک گره است که شیوه‌ی بافت خودش را دارد. برای بافتن گره‌ صحیح، به الگوی گره‌ها نگاه کنید. طول نشانه‌ی کتاب، به خودتان بستگی دارد؛ می‌تواند به اندازه‌ی طول کتاب‌ها یا کوتاه‌تر باشد.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

وقتی بافتن نشانه‌ی کتاب را تمام کردید، گرهی را که در ابتدای کار زدید، باز کنید و با استفاده از مهره‌های رنگی یا آویزهای تزیینی، بخشی را که از نشانه‌ی‌ کتاب بیرون می‌ماند، تزیین کنید.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

 

جاکلیدی

برای بافتن جاکلیدی، به دو نخ رنگی ضخیم نیاز دارید. می‌توانید برای این کار، از کاموا یا بندکفش هم استفاده کنید. نخ‌ها را به طول نیم متر ببرید، از وسط خم کنید و گره بزنید. برای شروع کار، نخ‌ها را روی یک تخته‌ی شاسی، محکم کنید.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

اگر در شروع کار، از دو رنگ استفاده کرده باشید، وقتی گره بالای جاکلیدی را بزنید، چهار نخ خواهید داشت؛ یعنی از هر رنگ، دو نخ.

از هر رنگ، یک نخ را جدا کنید و دو نخ رنگی وسط را ثابت کنید. حالا دو نخ دیگر را مانند تصویر، دور نخ‌های وسط ببافید. به همین شیوه، بافت را ادامه دهید تا جاکلیدی‌تان آماده شود.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

 

دست‌بند دوستی

شیوه‌ی بافتن دست‌بند دوستی، تفاوت چندانی با نشانه‌ی کتاب ندارد.  می‌توانید  از نخ گلدوزی، گوبلن یا کاموا استفاده کنید.

همین‌طور که می‌بینید، در نقشه‌ی بافت دست‌بند از  سه رنگ استفاده شده است. به ترتیب قرا ر گرفتن رنگ‌ها دقت کنید. نخ‌ها را  به فاصله‌ی 10 تا 15 سانتی‌متر از بالای کار نگه دارید و گره بزنید. مانند دو بافت قبلی نخ‌ها را روی یک سطح، محکم  کنید. شیوه‌ی بافت را بر اساس نقشه دنبال کنید و آن‌قدر ادامه بدهید تا به اندازه‌ی مچ دستتان بشود.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

در انتهای کار، گره‌ ابتدایی را باز کنید. استفاده از نخ‌های رهای دو سر دست‌بند به سلیقه‌ی خودتان است. می‌توانید آن‌ها را ببافید و هنگام استفاده، دو سر دست‌بند را به هم گره بزنید، یا به یک سر آن دکمه بدوزید و سر دیگر را دور دکمه ببندید یا هر شیوه‌ی دیگری که خودتان دوست دارید.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

عکس‌ها: سحر منصوری

 

مسابقه

شما می‌توانید از این سه طرح و هر طرح دیگری برای بافت دست‌بند دوستی، نشان کتاب یا جاکلیدی استفاده کنید و در مسابقه‌ی «دست‌بند دوستی» شرکت کنید. منتظر کاردستی‌های زیبایتان هستیم.

1. مسابقه برای 12 تا 17 ساله‌هاست.

2. مهلت شرکت در مسابقه تا پایان شهریور است.

3. کاردستی‌هایی که برای هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌فرستید قابل برگشت نیست.

4. لطفاً روی پاکت بنویسید برای مسابقه‌ی «دست‌بند دوستی»

5. هنگام ارسال کاردستی‌هایتان دقت کنید بسته‌بندی آن‌ها مناسب باشد تا در مسیر پُست خراب نشوند.

6. نشانی دقیق، شماره‌ی تلفن و کپی شناسنامه را فراموشی نکنید.

7. کاردستى‌هایتان را به نشانى «تهران،‌ صندوق پستى: 5446-19395» براى هفته‌نامه‌ى دوچرخه، پست کنید.

کد خبر 228228
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز