جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شماره‌ی شهریورماه داستان همشهری چهارشنبه ۳۰ مردادماه منتشر شد.

داستان همشهری

آخرین شماره‌ی تابستانی داستان همشهری با نامه‌ای از داستایوسکی به برادرش آغاز می شود. نامه در زندان نوشته شده، بعد از اینکه تزار در لحظه‌ی آخر حکم اعدام او را لغو کرده. عاق روایت یک نویسنده‌ی زن ویتنامی است از کودکی پرتلاطم و زندگی پدر و مادرش در ویتنامِ درگیر جنگ.

زندگی‌نگاره‌ی ایرانی این شماره را پیروز کلانتری مستند ساز نوشته با عنوان پارک مرا تعریف می‌کند بر اساس رابطه‌ی آدم‌ها با پارک شهر. روایت دوم را محمدحسین مهدویان، کارگردان مجموعه تلویزیونی آخرین روزهای زمستان نوشته با عنوان طعم شیرینی رولت که درباره خاطرات آمیخته با جنگ در دنیای کودکی‌اش است.

داستان‌ بلند گوشه امن که از آخرین مجموعه‌داستان آلیس مونرو است با ترجمه‌ی مژده دقیقی و تلماسه از استیون کینگ با ترجمه‌ی امیرحسین هاشمی، بخش داستان را شروع می‌کنند و داستان‌های ایرانی بستنی صورتی نوشته‌ی علیرضا محمودی ایرانمهر، صلات ظهر نوشته‌ی علی چنگیزی و حلقه‌ها نوشته‌ی زینب توقع همدانی، داستان‌های ایرانی شهریورماه مجله‌اند.

موضوع بخش روایت‌های داستانی شهریورماه داستان همشهری، آیین‌های قبل و بعد از مراسم ازدواج در دوران قدیم است، از خواستگاری و بستن مهریه تا نوشتن عقدنامه و جهیزیه و جشن عروسی. آغازگر این بخش، روایت تصویری مِهر معلوم و مدت معلوم است از عقدنامه‌ی چند نسل یک خانواده‌ی ایرانی. در ادامه‌‌‌ی این بخش می‌توانید توصیف مراسم عروسی نوه‌ی تیمور را در عروس سمرقند بخوانید و گزیده‌ای‌ از خاطرات عین‌السلطنه از مراسم‌های عروسی‌ اطرافیانش در صیغه‌ی عقد نودودوساله. پایان‌دهنده‌ی این بخش هم خانه‌ی نشکستنی است، صورتِ جهیزیه‌ی یک عروس در دوره‌ی قاجار.

روایت‌های مستند این شماره با آخرین دارایی‌ها شروع می‌شود که روایت‌ تصویری‌ است از پیرمردها و پیرزن‌های محله‌ی دارا در شهر کلور. بخش دیگر روایت‌های مستند، روایت نویسندگان مختلف است از جلسه‌ی ساختمان در آپارتمان‌های شهری.

اولین مطلب بخش درباره داستان در شماره‌ی شهریور‌ماه، اتاق دربسته نوشته‌ی سوزان سانتاگ است. در ادامه‌ی این بخش آرتور کریستال در جستار بلند وقتی نویسنده حرف نمی‌زند به این سئوال پاسخ می‌دهد که آیا خوب است آفرینندگان متن‌های محبوب‌مان را ببینیم؟

پایان خوش این شماره با فرهنگ واژگان خیالی، دساتیر شروع می‌شود و با قسمت سوم از داستان‌های طنز دنباله‌دار بنفش چرکتاب نوشته‌ی جین کِر و فیلم‌خانه نوشته‌ی ایمان صفایی و داستان‌های دیدنی کامبیز درم‌بخش ادامه پیدا می‌کند.

شماره‌ی بیست‌وهفتم مجله‌ی داستان همشهری در 244 صفحه و با قیمت 3500 تومان منتشر شده است.

کد خبر 228208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز