جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری‌‌آنلاین: شماره‌ی پیاپیِ چهل‌ویک مجله‌ی داستان همشهری با آثاری از علی جنتی، علی خدایی، کامبیز درم‌بخش، مسعود فروتن، فروغ کشاورز، سوگل مهاجری، دیوید برنت، رکسانا رابینسون، جین کر، آرتور کریستال، استیون میلهاوسر، جس والتر و پیتر هسلر منتشر شد.

داستان

بخش درباره زندگی این شماره به مناسبت همزمانی با دهه‌ی فجر دو روایت را به انقلاب اختصاص داده است.

در مطلب اسم، علی جنتی وزیر ارشاد، روایت گریزها و تغییر هویت‌هایش را در دوران مبارزه‌ با رژیم پهلوی نقل می‌کند و واحد سیار هم روایت مسعود فروتن است از حضورش در گروهِ کارکنان اعتصابیِ تلویزیون و پوشش تصویری ورود امام به ایران در دوازده بهمن 57.

دو روایت ایرانی و خارجی درباره‌ی دوره‌ی دانشجویی و کار دانشجویی، مطالب دیگر این بخش هستند. سوگل مهاجری در قفل غریب، تجربه‌ی خودش از سختی‌های زندگی دانشجویی در کشوری دیگر را نوشته و تشخیص هویت هم شرح تجربه‌ی کار دانشجویی و ماجراجویی‌هایِ پیتر هِسلرِ نویسنده و روزنامه‌نگار، در اداره‌ی پلیس است.

در باب تنبلی نوشته‌ی دیگری است از آرتور کریستال که در آن مفهوم تنبلی را با توجه به زندگی شخصی خودش مورد کاوش قرار داده.

آخرین روایت خارجی این بخش حفره نوشته‌ی ناتالی کوش است از تاثیر حفره‌ی خالی چشمی که در کودکی از دست داده بر روابطش با آدم‌ها.

بخش داستان شماره‌ی بهمن‌ماه با دو داستان خارجیِ بلند شروع می‌شود: ناپدیدشدن ایلین کلمن نوشته‌ی استیون میلهاوسر و دزد نوشته‌ی جس والتر. گرانات نوشته‌ی فروغ کشاورز، رستوران کورش نوشته‌ی آیین نوروزی و کلا‌ه‌گیس نوشته‌ی عطیه جوادی راد، داستان‌های ایرانی این شماره‌اند.

روایت‌های مستند این شماره هم با مطلبی ویژه‌ی انقلاب شروع می‌شود. غسل تعمید آتش روایت خواندنی و متفاوت دیوید برنت، عکاسِ مجله‌ی تایم است که 44 روز از زمستان 57 را در ایران بوده و مشاهده‌هایش را در قالب عکس و متن ثبت کرده است. مطلب دیگر بخش مستند به یک‌ تجربه اختصاص دارد: روایت‌هایی درباره‌ی اجناس دست دوم.

نامه به نویسنده جوان این شماره‌ی درباره داستان، توصیه‌های علی خدایی است به نویسندگان درباره‌ی اینکه داستان‌نویسان تازه‌کار از چه نکاتی باید پرهیز کنند؟ موضوع دو مطلب دیگر این بخش، مالکیت نویسنده بر آثارش پس از مرگ است. رکسانا رابینسون در میراث ممنوع به این مساله پرداخته و پیش از مردن بسوزان هم مرور نمونه‌هایی است از انتشار آثار نویسنده‌های مشهور بعد از مرگ‌شان.

بخش پایان خوش طبق معمول با بخش دیگری از فرهنگ خیالی کلمات به قلم امیرحسین هاشمی شروع می‌شود. در ادامه در بیمارستان چطور رفتار کنیم؟ نوشته‌ی جین کِر را می‌خوانید و داستان‌های دیدنی کامبیز درم‌بخش حُسن ختام این بخش است.

شماره‌ی بهمن ماه‌نامه‌ی داستان همشهری در 244 صفحه و با قیمت 4000 تومان در تهران و شهرستان‌ها منتشر شده است.

کد خبر 246918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز