گروه بین‌الملل: ۲روز پس از حمله‌ای مرگبار در حومه دمشق که مخالفان ادعا می‌کنند حمله‌ای شیمیایی بوده‌است، روسیه و آمریکا خواستار همکاری دولت سوریه با بازرسان سازمان ملل در این‌باره شدند و مسکو اسناد و مدارکی دال بر انجام این حمله از سوی گروه‌های مسلح مخالف ارائه داده‌است.

سوریه - سلاح شیمایی

شورای امنیت سازمان ملل در پی این حمله تکان‌دهنده که صدها نفر ازجمله ده‌ها کودک را به کام مرگ فرستاد، فورا موضوع را به بررسی گذاشت و در جریان این بررسی‌ها، نماینده روسیه اسناد و مدارکی را در اختیار اعضا قرار داد که نشان می‌داد گروه‌های مسلح حمله شیمیایی را صورت داده‌اند.

این اسناد و مدارک که متکی بر تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده است، ‌نشان می‌دهد گروه‌های مسلح در ساعت 1:35 بامداد چهارشنبه 2موشک از منطقه دوما که در کنترل گروه موسوم به لشکر اسلام است، شلیک کرده‌اند. شلیک این موشک‌ها در واکنش به آغاز گسترده‌ترین عملیات ارتش سوریه تحت عنوان «سپر شهر» صورت گرفته که در همان ساعات اولیه بامداد چهارشنبه آغاز شد.

در پی ارائه این اسناد و مدارک، ‌روسیه از گروه‌های مسلح مخالف خواست تا ورود امن بازرسان سلاح شیمیایی سازمان ملل به منطقه محل اصابت موشک‌ها را تضمین کنند. مقام‌های روسیه همچنین از همتایان سوری خود خواستند با بازرسان همکاری کنند و بازرسان را به انجام تحقیقاتی بی‌طرفانه فراخواندند؛ خواسته‌ای که آمریکایی‌ها هم آن را مطرح کردند اما افزودند که هنوز نمی‌توانند قاطعانه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اظهارنظر کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این اظهارات، تأکید کرد که باراک اوباما به سرویس‌های اطلاعاتی دستور داده فورا اطلاعات لازم را در این‌باره گردآوری کنند.

اوباما دیروز هم در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان، به پرسش در این‌باره پاسخ داد و درباره احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اظهار نگرانی کرد و گفت: واشنگتن همچنان به‌دنبال اسناد و مدارک قطعی در این باره است. شاید بتوان اکتفای اوباما به اظهار نگرانی را در چارچوب همان تأیید ضمنی مواضع روس‌ها یا اطمینان نداشتن از استفاده از سلاح شیمیایی تفسیر کرد. تاکنون غربی‌ها در موضعگیری دراین باره، ‌به اظهارات ائتلاف مخالفان سوریه تکیه کرده‌اند. فرانسه و ترکیه این حمله را عبور سوریه از خط قرمز توصیف کرده و خواستار مداخله نظامی شده‌اند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هم از دولت سوریه خواست تا به تیم بازرسان اجازه دهد از منطقه الغوطه الشرقیه بازدید کنند. این در حالی است که سازمان ملل اعلام کرد که شمار کودکان آواره جنگ سوریه از مرز یک میلیون نفر گذشته‌است.

کد خبر 228203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز