چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیروز و ساعاتی پس از آنکه بازرسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل تحقیقات خود را در سوریه آغاز کردند، ‌گروه‌های مسلح دولت را به انجام حمله شیمیایی گسترده و کشتن ده‌ها نفر متهم کردند.

سایت دیده بان حقوق بشر متعلق به مخالفان سوریه، در بیانیه‌ای با متهم کردن ارتش به انجام حمله‌ای گسترده در مناطقی از الغوطه الشرقیه در حومه دمشق، اعلام کرد که در این حمله ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند. در این بیانیه به نقل از گروه‌های مسلح فعال در سوریه آمده است که ارتش در عملیات الغوطه الشرقیه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. این اخبار درحالی منتشر می‌شود که بازرسان سازمان ملل در ترکیب تیمی 20نفره یکشنبه گذشته وارد دمشق شدند و از روز دوشنبه تحقیقات خود را آغاز کردند.

این نخستین باری نیست که گروه‌های مسلح همزمان با ورود بازرسان سازمان ملل به سوریه، دولت را به انجام چنین عملیاتی متهم می‌کنند. در‌ماه گذشته به هنگام ورود 2بازرس سازمان ملل به سوریه برای بررسی موضوع سلاح‌های شیمیایی، گروه‌های مسلح بر منطقه خان‌العسل سیطره یافتند.

خان‌العسل همان جایی است که گروه‌های مسلح و دولت همدیگر را به استفاده از سلاح شیمیایی در آن متهم می‌کنند، اما روسیه با ارائه اسناد و مدارکی به سازمان ملل ‌اعلام کرد که گروه‌های مسلح چنین اقدامی را صورت داده‌اند. اتهامات گروه‌های مسلح به دولت سوریه با چند اتفاق همزمان شده است. از سویی بازرسان سازمان ملل برای مدتی 14روزه فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و این اتهامات بیشتر با هدف تأثیر بر روند فعالیت آنها صورت می‌گیرد، خاصه اینگه گروه‌های مسلح برای نخستین بار پس از چندین ماه، منطقه‌ای را در دمشق بمباران کردند که هتل محل اقامت بازرسان در آن واقع است.

از همین روست که اکی سلستروم رئیس تیم بازرسان سلاح شیمیایی پس از انتشار این اخبار اعلام کرد که باید از صحت و سقم آنها کسب اطمینان کرد و آمار زیاد کشته‌شدگان شک‌برانگیز است.از سوی دیگر، ارتش سوریه از دیروز عملیاتی گسترده را برای پاکسازی مناطق الغوطه الشرقیه آغاز کرده که واردکردن چنین اتهاماتی بیشتر با انگیزه تأثیر بر عملیات ارتش برای کندسازی یا متوقف‌سازی‌ آن صورت می‌گیرد. افزون بر این، ‌ارتش سوریه طی روزهای گذشته تمامی مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح را در حومه لاذقیه به‌دست گرفت و دیروز گور گروهی ده‌ها شهروند کشته شده به‌دست گروه‌های مسلح را در این منطقه کشف کرد که جنگ رسانه‌ای یادشده برای سرپوش گذاشتن بر این موضوع در رسانه‌ها هم قابل تحلیل است.

پس از انتشار این اخبار، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اخبار یادشده را تکذیب کرد و آن را جنگی رسانه‌ای از سوی کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواند. اما ‌اتحادیه عرب از بازرسان سازمان ملل خواست به سرعت به منطقه محل استفاده از سلاح شیمیایی عزیمت کنند. انگلیس هم ‌اعلام کرد که گزارشی را درباره حمله شیمیایی ارتش سوریه، ‌به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.در همین حال، مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که به قدرت رسیدن گروه‌های مسلح در سوریه به نفع آمریکا نیست. وی با اشاره به اینکه هرگونه ورود به جنگ در سوریه، آمریکا را عمیقا درگیر جنگی دیگر در جهان عرب خواهد کرد، ‌گفت: گروه‌های مسلح اگر در سوریه به قدرت برسند از مصالح واشنگتن حمایتی نخواهند کرد.

‌روزنامه الدیار لبنان دیروز خبر داد که یک هیأت بلندپایه نظامی امنیتی مصری از طرف عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده ارتش این کشور برای احیای هماهنگی امنیتی درباره اخوان‌المسلمین، وارد دمشق شده‌است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش مصر شماری از اخوانی‌های سوری را در خاک خود و سوریه و شماری از اخوانی‌های مصری را در داخل این کشور بازداشت کرد. این نخستین ارتباط میان 2کشور از زمان اقدام محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنارشده مصر در قطع روابط میان 2کشور تلقی می‌شود.

کد خبر 228076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز