همشهری آنلاین: دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران معتقد است: مشکل ممیزی نبود قانون صریح و اجرایی نشدن قانون‌های موجود است، و گرنه تغییر مجری ممیزی نمی‌تواند کمکی به این فرایند کند.

کتاب

محمود آموزگار در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره‌ی اظهارات علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در زمینه برداشتن ممیزی پیش از چاپ کتاب‌ها توسط وزارت ارشاد و سپردن آن به ناشران، گفت: تصور می‌کنم آن چیزی که این روزها ما شاهد آن هستیم، چه در حوزه‌ی کتاب و چه حوزه‌های دیگر، ‌اعتراضی است که به نحوه اجرای ممیزی می‌شود. چه ناشران، چه نویسندگان و چه حتا فیلم‌سازان و هنرمندان مشکل را اجرای ممیزی می‌دانند، وگرنه تغییر مجری کاری نمی‌کند. تغییرات باید توسط قانون ممکن‌ شود.

او ادامه داد:‌ باید قانون در این زمینه شفاف باشد، تا بدانیم خط قرمزها چیست. وقتی ابهام حاکم باشد، فضا برای برخوردهای سلیقه‌یی باز می‌شود. من پیشنهادم این است که به تغییر مجری فکر نکنیم، چون این قضیه کمکی نمی‌کند.

آموزگار با بیان این‌که در این زمینه با اتحادیه‌ ناشران مشورتی نشده است، گفت: با اتحادیه ناشران درباره‌ این موضوع صحبتی نشده و اگر هم صحبتی شود، ما موافق این اقدام نیستیم. ما معتقدیم همان‌طور که قانون اساسی مقرر کرده، اصل بر آزادی بیان است، ‌مشروط به آن‌که مُخل مبانی اسلام و نظم عمومی نباشد. حفاظت ار حریم اسلام و نظم عمومی مستلزم تصویب قانونی است که مشخص و صریح، حد و مرزها را تبیین کند.

دبیر اتحادیه‌ ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به اجرایی‌ نشدن ضوابط نشر گفت:‌ چیزی که به عنوان ضوابط نشر در فروردین 89 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، با این‌که از نظر حقوقی اشکالاتی به آن وارد است، اما همین هم به صورت کامل اجرا نشده است. بر اساس این قانون، بررسی آثار و تطبیق آن‌ها با ضوابط برعهده‌ی هیأت نظارت برکتاب‌های کودک و نوجوان و بزرگسال گذاشته شده که مقرر بوده به تعداد کافی کارگروه داشته باشند. هیأت کودک و نوجوان معرفی شد، ولی خبری از تشکیل و شروع به کار آن نشد و هیأت بزرگسال هم که عملا تشکیل نشد و وظیفه بررسی آثار و تطبیق آن‌ها با ضوابط نشر به اداره کتاب محول شد که وظیفه‌اش اجرای مراحل و تشریفات مختلف اداری بود؛ نه بررسی و تطبیق آثار با ضوابط نشر که عمدتا شأن داوری و قضایی دارد. در چنین سیستمی مدیریت بهترین افراد بر اداره کتاب نیز نمی‌تواند معجزه کند.

آموزگار در پایان تأکید کرد: اعتقاد من در این است که تصویب قانونی جامع در این خصوص و اجرای کامل آن می‌تواند ضمن رفع دغدغه‌های حاکمیت، آرامش و امنیت لازم برای ادامه فعالیت ناشران و مؤلفان و پدیدآورندگان را نیز فراهم آورد، صرف نظر از این‌که چه گروه یا بخشی اجرای آن را به عهده داشته باشد.

کد خبر 227719
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز