همشهری آنلاین: «اینتر پرس سرویس» منفعت پیمان‌کاران ارتش امریکا را علت امتناع امریکا از توقف کمک نظامی به مصر دانسته است.

مصر

به گزارس پرس تی وی، به نقل از «اینتر پرس سرویس» (IPS) روز جمعه در گزارشی تصریح کرد، گرچه واشنگتن مدعی است تعلیق کمک سالانه ۱.۳ میلیارد دلاری به مصر، این کشور را بی‌ثبات خواهد کرد، اما «شاید علتی مهم‌تر _اما پنهانی_ برای ادامه روند کمک نظامی به مصر وجود داشته باشد: حفظ پیمان‌کاران دفاعی امریکا

در این گزارش آمده است: «تقریبا همه _یا بخش غالب_ از ۱.۳ میلیارد دلاری که بر مبنای "تامین مالی نظامی خارجی" (FMF) اعطا می‌شود، به اقتصاد امریکا، به ویژه به صنعت دفاعی امریکا باز می‌گردد.»

این مطالب در حالی مطرح می‌شوند که امریکا به رغم تحولات مرگبار اخیر در مصر، درباره توقف کمک سالانه خود به ارتش این کشور افریقای شمالی حرکت یا نشانه‌ای بروز نداده است.

بر اساس گزارش‌ها، در اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای امنیتی مصر علیه حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور، بیش از ۶۰۰ نفر کشته شده‌اند.

در گزارش اینتر پرس سرویس به نقل از ویلیام هارتونگ William Hartung ، مدیر «پروژه امنیت و تسلیحات» در «مرکز سیاست بین‌المللی» (CIP) آمده است، در بیش از ۳۰ سال گذشته، حدود ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی امریکا به مصر «به خزانه تولیدکنندگان سلاح امریکا رفته است.»

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های اف‌شانزده، هواپیمای شناسایی «هاک‌آی ای‌-سی» (E۲-C Hawkeye ) ، بالگردهای «آپاچی» و «سیکورسکی»، هواپیماهای باری سی-۱۳۰ (C-۱۳۰) ، موشک‌های «هلفایر» (Hellfire) ، «هاک» (Hawk)، «اسپرو» (Sparrow) و «سایدویندر» (Sidewinder) ، تانک‌های رزمی «ام‌ای‌» (M۶۰A۱) و «ابرامز ام۱ای۱» (M-۱A۱ Abrams) و نفربرهای زرهی «ام۱۱۳ای۲» (M۱۱۳A۲) از جمله تسلیحات پیشرفته‌‌ای هستند که از سوی مصر خریداری شده‌اند.

در این گزارش آمده است، پیمانکاران عمده دفاعی امریکا از جمله «لاکهید مارتین»، «نورتروپ گرومن»، «جنرال الکتریک»، «بوئینگ»، «سرکورسکی»، «جنرال دینامیکز»، «یونایتد دیفنس» و «ریتون» شرکت‌هایی هستند که به مصر سلاح داده‌اند یا خواهند داد.

در گزارش اینتر پرس سرویس به نقل از «جاکوب چبرلین» Jacob Chamberlain آمده است، با وجودی که کنگره امریکا کمک سالانه و قوی نظامی به مصر اختصاص داده است، «آن پول هرگز به مصر نمی‌رسد؛ به بانک فدرال نیویورک می‌رود، سپس به یک صندوق اعتبار در خزانه‌داری (وزارت) و سرانجام به پیمانکاران نظامی امریکا منتقل می‌شود؛ پیمانکارانی که سازنده تانک‌ها و جنگنده‌هایی هستند که در نهایت به مصر تحویل داده می‌شوند.»

روز جمعه، ده‌ها هزار فعال اخوان المسلمین مصر به همراه حامیانشان در تظاهرات سراسری موسوم به «روز خشم» علیه ارتش و دولت منتصب آن، شرکت کردند.

در پی تیراندازی روز جمعه نیروهای امنیتی و مخالفان اخوان المسلمین به حامیان مرسی، بیش از صد نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.

این کشتار در ادامه خونریزی‌های روز چهارشنبه صورت گرفت؛ نیروهای امنیتی مصر روز چهارشنبه در سرکوب معترضان حامی مرسی در دو اردوگاه، حدود ۶۴۰ نفر را کشتند.

درگیری و ناآرامی در قاهره، پایتخت مصر با اقدام نیروهای امنیتی برای متفرق کردن هزاران حامی مرسی از دو اردوگاه اعتراض‌آمیز آغاز شد؛ حامیان مرسی نزدیک مسجد «رابعة العدویة» در منطقه «مدینه نصر» و میدان نهضة در الجیزة اردو زده بودند.

مصر بعد از اقدامات ارتش آن مبنی بر برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری، تعلیق تبعیت از قانون اساسی و انحلال پارلمان در سوم جولای، صحنه خشونت و ناآرامی است.

ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر بعد برکناری مرسی «عدلی محمود منصور»، رئیس دادگاه عالی قانونی اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر معرفی کرد؛ محمود منصور روز پنج شنبه (۴ جولای، ۱۳ تیر) به عنوان رئیس جمهور موقت مصر سوگند یاد کرد.

کد خبر 227406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز