همشهری آنلاین: در حالی که مصر از مواضع پادشاه عربستان تشکر کرد، اردن، امارات، بحرین، کویت و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز موضعی شبیه موضع پادشاه عربستان در زمینه وقایع اخیر مصر در زمینه مقابله با "تروریسم" اتخاذ کردند.

کشتارهای مصر

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه فلسطین الیوم، ناصر جودة،‌ وزیر خارجه اردن اعلام کرد که کشورش به رهبری ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور از تلاش‌های مصر جهت حمایت از قانون، بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور و تحقق اداره مردم این کشور جهت مقابله با تروریسم و ناکام گذاشتن تلاش‌ها جهت دخالت در امور این کشور حمایت می‌کند.

وی در مصاحبه با خبرگزاری‌ اردنی "پترا" از موضع ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان جهت حمایت از برقراری امنیت در مصر قدردانی کرد.

وزیر خارجه اردن با تاکید بر نقش محوری کشورهای عربی و تمام جهان اعلام کرد: این مسائل ایجاب می‌کند که همه ما در مقابل کسانی که می‌خواهند امنیت مصر را برهم زنند، بایستیم.

امارات نیز حمایت کامل خود را از اظهارات پادشاه عربستان در خصوص رخدادهای کنونی در مصر اعلام کرد.

خبرگزاری امارات "وام" گزارش داد که این کشور تاکید می‌کند که این اظهارات از توجه ملک عبدالله بن عبدالعزیز به امنیت و ثبات مصر حکایت دارد.

امارات اعلام کرد که در این شرایط حساس و مهم که وحدت و ثبات کشور دوست و برادر مصر هدف قرار گرفته است، این اظهارات پادشاه عربستان نشان دهنده توجه وی به اوضاع منطقه و نگرش آگاهانه وی است.

امارات موضع عربستان را در راستای حمایت از مصر و حاکمیت آن تایید و اعلام کرد که اظهارات پادشاه عربستان نشات گرفته از موضع استوار و جسارت در گفتن سخن حق و طرح‌های عقلانی و جهت حفظ منافع منطقه و ثبات آن است.

بحرین نیز حمایت خود را از موضع ملک عبدالله بن عبدالعزیز در خصوص رخدادهای مصر اعلام کرد.

منامه در بیانیه‌ای رسمی حمایت همه جانبه خود را دولت مصر در مقابله با هر کس که درصدد لطمه زدن به ثبات داخلی این کشور باشد، اعلام و تاکید کرد که این حق قانونی مصر است که از منافع حیاتی خود دفاع کند.

در همین راستا، تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه با توجه بسیار اوضاع مصر را دنبال می‌کند، اعلام کرد که خدشه‌دار کردن امنیت مصر در راستای لطمه زدن به امنیت ملی کشورهای عربی و اسلامی صورت می‌گیرد و تهدیدی بر مساله فلسطین تلقی می‌شود.

در این بیانیه آمده است، امنیت مصر سوپاپ اطمینان برای ثبات کشورهای عربی است و طرف‌هایی که درصدد خدشه‌دار کردن امنیت و ثبات مصر هستند، طرح مشکوکی را اجرا می‌کنند که هدف از آن بر هم زدن ثبات مصر و امنیت تمام کشورهای عربی است.

تشکیلات خودگردان فلسطین از اظهارات پادشاه عربستان مبنی بر اینکه "این حق مصر است که با هر گمراهی برخورد کند" قدردانی کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین همگان را به حمایت از مصر و عدم مداخله در امور داخلی آن فراخوانده و مخالفت خود را با "تروریسمی که نهادهای دولتی و مکان‌های عبادتی را هدف قرار داده است" اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: ما اطمینان داریم که کشور دوست و برادر مصر این مرحله را پشت سر می‌گذارد و نقش پیشگامانه خود را در خصوص تمام مسائل کشورهای عربی بویژه مساله فلسطین باز می‌یابد.

پادشاه عربستان پیشتر از تمام مردم مصر، کشورهای عربی و مسلمانان خواسته بود با کسانی که درصدد برهم زدن ثبات مصر هستند، مقابله کنند.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز تصریح کرد که "هر کس در امور داخلی مصر دخالت کند، آتش فتنه را شعله ور می‌کند".

وی با اظهار خوشبینی نسبت به اینکه ثبات مجددا به مصر باز می‌گردد، اعلام کرد که مردم و دولت عربستان از مصر در مقابله با تروریسم، گمراهی و فتنه حمایت می‌کنند.

کویت نیز حمایت خود را از "تذابیر دولت مصر جهت حفظ امنیت و ثبات در کشور" اعلام و خواهان حفظ خویشتن‌داری در این کشور شد.

کویت از مصری‌ها خواست فرصت را از تمام کسانی که درصدد افروختن آتش فتنه در این کشور هستند، بربایند.

کویت از مصری‌ها خواست به درخواست‌های مکرر دولت خود جهت آغاز مذاکرات جدی پاسخ مثبت دهند تا از این طریق خونریزی‌ها در این کشور پایان یابد و امنیت، ثبات و وحدت آن حفظ شود و این کشور از اقدامات "تروریستی" دور شود.

در همین راستا، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن از موضع پادشاه عربستان در قبال رخدادهای مصر قدردانی و مخالفت خود را با "اقدامات تروریستی" در این کشور اعلام کرد.

رئیس جمهور سابق یمن خواهان مقابله با تمام کسانی شد که در تلاش هستند امنیت مصر را بر هم بزنند.

در مقابل، عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر اعلام کرد: مردم مصر به بیانیه پادشاه عربستان جهت حمایت از دولت و مردم این کشور در مقابله با تروریسم گوش فرادادند.

وی از کشورهای عربی و اسلامی خواست به درخواست پادشاه عربستان جهت مقابله با تروریسم گوش فرا دهند.

عدلی منصور خاطرنشان کرد: مصر مصمم است که با حمله ددمنشانه علیه امنیت و ثبات این کشور مقابله کند و با قاهره و کشورهای عربی و اسلامی حامی آن اجازه نخواهند داد تا افرادی با دست داشتن سلاح مردم این کشور را بهراسانند.

در همین راستا، احمد طیب، شیخ الأزهر از موضع پادشاه عربستان قدردانی و اعلام کرد که موضع وی نشانگر این است که عربستان "دژ کشورهای عربی و اسلامی است".

حمدین صباحی، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری در مصر و رئیس جریان مردمی از مواضع عربستان و امارات در حمایت از مصر قدردانی و خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده سران عرب جهت حمایت از مصر و مقابله با "تروریسم" در این کشور شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخبار منتشر شده در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی مبنی بر اینکه محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین در مقر سفارتخانه تونس در قاهره مخفی شده است، صحت ندارد.

در این بیانیه آمده است که وزارت خارجه تونس ایمن مشرفة، سفیر مصر را در تونس فراخواند و اعلام کرد که از خشونت‌ها نسبت به تظاهرکنندگان مصری احساس نگرانی می‌کند.

کد خبر 227362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز