همشهری آنلاین: شمار فزاینده‌ای از نمایندگان امریکا از واشنگتن خواسته‌اند تا کمک نظامی و اقتصادی خود را به مصر به دلیل سرکوب خشونت آمیز معترضان به حالت تعلیق در آورد.

مصر

نزدیک به ۸۰۰ نفر دراقدام سرکوب‌گرانه دولت موقت مصر تحت رهبری ارتش کشته شده‌اند.

این درحالی است که کاخ سفید روز جمعه هنگام تصمیم گیری درباره لغو برگزاری یک مانور نظامی مشترک، از ادامه ارسال کمک اقتصادی و نظامی ۱.۵ میلیارد دلاری این کشور به مصر خبر داد.

این تصمیم کاخ سفید حتی با مخالفان رهبران دموکرات که معمولا از رویکرد دولت اوباما حمایت می‌کنند، روبرو شده است.

کیث الیسون،نماینده دموکرات ایالت مینه سوتا و اولین نماینده مسلمان منتخب در کنگره گفت که وی به کمک به مصر پایان خواهد داد.

الیسون روز یکشنبه (۲۷ مرداد) گفت : « من به کمک به مصر پایان داده و در عین حال از دیپلماسی فعال در این کشور و در منطقه حمایت می‌کنم، در تلاش برای این که بگوییم، نگاه کنید ما زمانی که شما به این خونریزی در خیابان پایان دهید و در مسیر دموکراسی که قبلا در آن قرار داشتید گام بردارید، این کمک را از سر خواهیم گرفت.»

وی افزود: « به نظر من، هیچ راهی نیست که بگویم که این کودتا نبود.این هست و بنابر این باید بگویم. و سپس از قوانین خودمان پیروی کنیم که مطابق با آن نمی‌توانیم به رهبران کودتا کمک کنیم.»

ارتش مصر در سوم جولای، محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور را از قدرت برکنار کرد.

کاخ سفید، از کودتا خواندن اقدام سوم جولای ارتش در برکناری محمد مرسی رئیس جمهور مصر خودداری کرده است چرا که بر طبق قوانین امریکا، تائید این موضوع قطع کمک نظامی امریکا به مصر را درپی خواهد داشت.

سناتور جان مک کین، نماینده ارشد جمهوریخواه در کمیته خدمات مسلح سنای امریکا نیز که ابتدا از ادامه کمک امریکا به مصر پس از برکناری مرسی از قدرت حمایت می‌کرد،اکنون از به تعلیق درآمدن این کمک حمایت کرده است.

مک کین در برنامه « وضعیت اتحاد» گفت: « می‌خواهم به رهبران نظامی مصر فرصتی دهم تا پس از کودتای که صورت گرفته است، اقدام درست را انجام دهند.»

این سناتور جمهوریخواه خاطر نشان کرد : « موارد زیادی وجود دارد که می‌توانستیم بر روی این ژنرال‌ها اعمال نفوذ کنیم و هیچ‌کدام را امتحان نکرده‌ایم.»

سناتور جمهوریخواه باب کروکر از ایالتی تنسی نیز گفت ،امریکا باید هم‌زمان با حفظ ارتباطات خود با این متحد مهم راهبردی‌اش، روابط نظامی با این کشور را مورد بازنگری قرار دهند.

این سناتور امریکایی روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت: « فکر می‌کنم با توجه به اقدامات هفته گذشته جای هیچ تردیدی نیست که ما باید این کمک را به حالت تعلیق در آوریم.»

کاخ سفید تا کنون به درخواست‌های روز افزون نمایندگان این کشور برای تعلیق این کمک پاسخ نداده است.

در همین حال دولت مورد حمایت ارتش مصر از بازنگری در روابط راهبردی خود با امریکا خبر داده است.

کد خبر 227688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز