دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هرچند دیروز و در سایه استقرار گسترده پلیس و نیروهای امنیتی در قاهره و اسکندریه، این دو شهر در آرامشی نسبی بودند، اما در مناطقی دیگر، ۲۴نظامی در حمله افراد مسلح و ۳۸زندانی اخوانی درآنچه تلاش برای فرار عنوان شد،کشته شدند و همزمان، فرمانده کل نیروهای مسلح هشدار داد که منازعات سیاسی، مصر را به سوی دالانی تاریک سوق خواهد داد.

مصر

عبدالفتاح السیسی در نشستی امنیتی با حضور محمد ابراهیم وزیر کشور و شماری از فرماندهان ارشد نظامی با اشاره به درگیری‌های خونین اخیر در قاهره، اقدامات قاطعانه اخیر پلیس و ارتش برای متفرق کردن اعتصابات اخوان‌المسلمین را موجه خواند و افزود: پیش از این هم هشدار داده بودیم که منازعات سیاسی مصر را به دالانی تاریک سوق خواهد داد و منازعات به درگیری‌های داخلی و رویارویی‌های دینی و مذهبی تبدیل خواهد شد. این تازه‌ترین اظهارات السیسی پس از درگیری‌های اخیر در مصر است. وی ‌افزود: ملت مختار است رهبران خود را انتخاب کند و نیروهای مسلح و پلیس امین اراده مردم خواهند ماند.

السیسی با یادآوری تظاهرات مردم برای تفویض اختیار به ارتش به‌منظور مقابله با تروریسم، خاطرنشان کرد: اخوان‌المسلمین طی یک سال گذشته فرصت‌های فراهم آمده برای تصحیح روند سیاسی و ایجاد زمینه تفاهم میان نظام و گروه‌های سیاسی و افکار عمومی را از دست داد. السیسی افزود: کسی که رهبری کشور را به‌دست می‌گیرد و خواستار صیانت از مصالح عالیه آن است، باید همه پرسی درباره ماندن یا نماندنش را هم بپذیرد. السیسی درباره پیام ارسال شده‌اش به هواداران مرسی تصریح کرد که مصر ظرفیت پذیرش همگان را دارد.

همزمان با این اظهارات و در شرق کشور، افرادی مسلح ‌25نظامی مصری را کشتند. مقام‌های امنیتی با متهم کردن گروه‌های مسلح تکفیری به ارتکاب این اقدام، اعلام کردند که این گروه‌ها 25سرباز بازگشته از مرخصی را در میانه راه در نزدیکی شهر رفح متوقف کرده و همگی را اعدام کردند. این نخستین باری است که نظامیان مصری اینگونه کشته می‌شوند.

این شیوه قتل در نوارهای ویدئویی گروه‌های تکفیری فعال در سوریه زیاد رواج دارد. در یک‌ماه و نیم گذشته هم ده‌ها نظامی مصری در حملات افراد مسلح در سینا کشته شدند. ساعاتی پس از این رویداد، درگیری‌هایی میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی در شهر شیخ زوید در همان شبه‌جزیره سینا درگرفت و در پی آن، مصر گذرگاه مرزی رفح با فلسطین را تعطیل کرد. در استان قلیوبیه هم اعلام‌شد که 40زندانی اخوان‌المسلمینی به‌هنگام تلاش برای فرار، ‌کشته شده‌اند.

نیروهای امنیتی اعلام کردند که در هنگام انتقال شماری از زندانیان اخوانی به زندان ابوزعبل، گروهی مسلح برای آزاد کردنشان، ‌متعرض خودروهای حامل آنان شدند که به درگیری با افراد پلیس منجر شد و در این درگیری، 38زندانی اخوانی کشته شدند. ‌پلیس مصر طی 2 روز گذشته 404نفر از هواداران اخوان المسلمین را بازداشت کرده است. روز جمعه هم بیش از یک هزار اخوانی بازداشت شده بودند.

غارت موزه‌های مصر و واکنش یونسکو

در جریان درگیری‌های اخیر در مصر، آثار باستانی شماری از موزه‌های این کشور به غارت رفت که باستان‌شناسان و مقام‌های مصری از سکوت نماینده یونسکو در قاهره و مسافرت همزمان وی با این سرقت و غارت‌ها به‌شدت انتقاد کردند. رسانه‌های مصری گزارش دادند که بشیر الامین نماینده یونسکو تاکنون این غارت و سرقت‌ها را محکوم نکرده است. در این میان، ‌محمد سامح نماینده مصر در یونسکو اعلام کرد که امروز سه‌شنبه یونسکو نشستی اضطراری را برای بررسی پیامدهای غارت موزه ملوی و ابلاغ اینترپل برای یافتن آثار به سرقت رفته، ‌برگزار خواهد کرد. وی افزود: یونسکو می‌کوشد تا اطلاعاتی درباره حمله به کتابخانه عظیم اسکندریه هم دریافت کند.

کد خبر 227737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز