همشهری آنلاین: ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت در مصر ادامه فعالیت‌های مربوط به "هفته برچیدن کودتا"‌ را با برگزاری تظاهراتی بیشتر طی امروز (یکشنبه) در سراسر استان‌ها بعد از نماز عصر خواستار شد.

فراخوان حامیان مرسی برای برچیدن کودتا

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت برگزاری تجمعات در برابر دادگاه عالی قانون اساسی مصر را در کورنیش المعادی در جنوب قاهره و میدان روکسی در مصر جدید در شرق قاهره را خواستار شد.

انتظار می‌رود تظاهراتی از مساجد خاتم المرسلین و استقامه و اسد بن فرات و خالد بن ولید در جیزه‌ و دیگر مساجد در حلوان، معادی برگزار شود.

این در حالی است که نیروهای امنیتی مصر با استفاده از گلوله و گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی به مسجد الفتح که در آن بیش از 1000 تن محاصره شده بودند، یورش بردند.

تصاویر بازداشت تعدادی از افرادی که محاصره شده بودند، منتشر شد و این تصاویر نشان می‌داد که شورشیان و نیروهای امنیتی دور آنها را فراگرفته‌اند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که شلیک گلوله به صورت ناگهانی و بسیار و از طرف‌های مختلف صورت می‌گرفت و از بالای سر محاصره‌شدگان عبور می‌کرد.

وی در ادامه افزود که نیروهای امنیتی کسانی را که از مسجد خارج می‌شدند، بازداشت کردند تا در نهادهای نظامی از آنها بازجویی کنند.

خبرگزاری الشرق الاوسط نیز گزارش داد که گروهی از بازرسان دادستانی ازبکی بازجویی‌های گسترده خود را از 250 تن از حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و اخوان المسلمین به اتهام کشتار و اقدامات تروریستی آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری مذکور گزارش داد که پس از اینکه حامیان مرسی تلاش کردند به مرکز پلیس ازبکی یورش ببرند با سلاح‌های گرم آن را هدف قرار دادند و همچنین به اتهام اقدامات خشونت‌آمیز در اطراف میدان رامسس در روز جمعه بازجویی می‌شوند.

بنا به فراخوان ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت در قاهره، اسکندریه، منیا، اسیوط، پورت سعید، الوادی الجدید، سینای شمالی و مرسی مطروح تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد.

9 راهپیمایی نیز در اسکندریه در هنگام شب جهت نقض منع آمد و شد و محکوم کردن کشتارهای رابعه العدویه و النهضه و رخدادهای روز جمعه برگزار شد.

تظاهرکنندگان خواهان بازگشت مشروعیت و ارجاع پرونده عاملان کودتا و کشتارها به دستگاه قضایی و محاکمه ‌آنها شدند.

تظاهرکنندگان با در دست گرفتن پلاکاردهایی خشونت بیش از حد علیه تظاهرکنندگان را محکوم کردند.

تعداد قربانیان حملات به تظاهرکنندگان در روز "جمعه خشم" در سوئز به 22 کشته و 75 زخمی افزایش یافت.

در حالی که تعداد اجساد کشف شده در اسکندریه به 31 جسد رسید که در روز جمعه کشته شده بودند.

این در حالی است که جنازه برخی از قربانیان که در میدان رامسس در مرکز قاهره کشته شده بودند تشییع شد.

از سوی دیگر، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که 385 تن از کسانی را که در مسجد الفتح بوده‌اند بازداشت کرده است که در میان این افراد سه ایرلندی، ترکیه‌ای و سوری حضور داشتند که از سوی دستگاه امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

تلاش‌ها در مصر برای کشاندن السیسی و وزیر کشور به دادگاه کیفری بین‌المللی

از سوی دیگر جمعی از سازمان‌های حقوق بشری در مصر و خارج از این کشور اقداماتی را برای محاکمه عبدالفتاح السیسی و شماری از دیگر نظامیان این کشور در دادگاه کیفری بین‌الملل، آغاز کردند.

به گزارش روزنامه الجزایری النهار الجدید، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری مصری و بین‌المللی اقداماتی را جهت محاکمه آن دسته از مسئولان مصری که در خشونت‌های اخیر این کشور دست داشته‌اند، در در دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز کردند.

دو سازمان فعال در این زمینه اعلام کردند که در حال جمع‌آوری مدارک برای ارائه به سازمان ملل هستند تا بدین وسیله عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر، محمد ابراهیم، وزیر کشور و شماری از چهره‌های نظام کنونی مصر را به دادگاه کیفری بکشانند.

حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر نیز دفتر وکلای این گروه در لندن را مکلف کرده تا درباره تخلفات قانونی نیروهای مسلح تحقیق کند.

عبدالرحمان النعیمی، رئیس سازمان حقوق بشر مصر نیز اعلام کرد که نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر در صدد جمع‌آوری اسنادی درباره جنایاتی که در مصر صورت گرفته و ارائه آنها به سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی هستند.

وی افزود: ما پرونده‌ای آماده کرده‌ایم که بر اساس آن برخی از مسئولان مصری و در راس آنها عبدالفتاح السیسی و محمد ابراهیم به همراه شماری از افسران مصری باید در دادگاه کیفری محاکمه شوند.

ریاست جمهوری مصر اخوان‌المسلمین را به فاشیسم دینی متهم کرد

در حالی که نخست‌وزیر مصر پیشنهاد انحلال اخوان‌المسلمین را مطرح کرده، مشاور رئیس‌جمهوری این گروه را به "فاشیسم دینی" متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، شریف شوقی، سخنگوی دولت مصر اعلام کرد که حازم الببلاوی، نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد داده که اخوان‌المسلمین به صورت قانونی منحل شود.

وی تصریح کرد: الببلاوی این امر را به وزیر تعاون اجتماعی واگذار کرده که مسئول اعطای مجوز به نهادهای غیردولتی است.

الببلاوی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: آنچه که در رابعه العدویه و النهضه رخ داد، تحصن نبود، بلکه تهدیدی علیه امنیت مصر به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: ما با کسانی که دستشان به خون آلوده شده است و کسانی که در مقابل دولت سلاح در دست گرفتند و قانون را نقض کردند، مذاکره نمی‌کنیم.

نخست‌وزیر مصر خاطرنشان کرد: وظیفه دولت ایجاد فضای امنیتی در کشور نیست، بلکه تحقق روند دموکراسی در مصر است.

در همین راستا، مصطفی حجازی، مشاور رئیس‌جمهور مصر در امور سیاسی اعلام کرد که تحصن‌ها در مصر به اقدامات خشونت‌آمیز تبدیل شده و مصر با کشمکش‌های سیاسی مواجه نیست، بلکه با یک تروریسم سازمان یافته و گروه‌های تندرو روبرو است.

وی تصریح کرد: ریاست جمهوری مصر آشتی و اجرای نقشه راه را مطرح کرده اما تحصن‌های حامیان اخوان‌المسلمین به اقدامات خشونت‌آمیز تبدیل شده است.

حجازی خاطرنشان کرد: نمی‌توان اقدامات خشونت‌آمیزی را که ما شاهد آن هستیم، اختلافات سیاسی خواند. آتش‌سوزی‌ها و حملات در چند شهر مصر با هدف ترساندن مردم صورت می‌گیرد.

مشاور رئیس جمهوری مصر عنوان داشت: مصری‌ها در 30 ژوئن علیه فاشیسم دینی به خیابان‌ها آمدند.

وی تاکید کرد که مصر در چارچوب قانون و حقوق بشر در این معرکه پیروز خواهد شد.

مشاور رئیس جمهوری مصر با بیان اینکه برای اجرای نقشه راه مصمم است، اعلام کرد که هیچ چیز مانع از تحقق اهداف دولت مصرجهت تشکیل دولت دموکرات نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولت اجازه حملات تروریستی و اقدامات رادیکالی را در آینده نخواهند داد. مصر از نحوه پوشش دادن رخدادها از سوی برخی از رسانه‌ها بسیار ناراحت است.

حجازی تاکید کرد: مصر با جنگ فرسایشی و اقدامات خشونت‌آمیز نظام‌مند روبرو است و تندروها از حمایت معنوی القاعده برخوردار هستند.

در همین راستا، احمد طیب، شیخ الازهر خطاب به اخوان المسلمین اعلام کرد: مشروعیت با ریختن خون به دست نمی‌آید. هنوز فرصت برای بسیاری از افراد وجود دارد تا به روند صلح بپیوندند.

شیخ الازهر خاطرنشان کرد: من از شما می‌خواهم تا احتیاط پیشه کنید، چرا که حفظ جان مسلمانان مسئولیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه برای حفظ امنیت کلیساها در مصر تلاش چندانی صورت نگرفته است، اعلام کرد: اسلام از این اقدامات و تلاش‌ها برای برافروختن فتنه در کشور بیزاری می‌جوید.

از سوی دیگر، منابع مصری اعلام کردند که محمد العصار، معاون وزیر دفاع در امور تسلیحاتی نامه‌ای از سوی نهاد نظامی مصر به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تحویل داد که در آن اعلام شده، نیروهای مسلح اجازه دخالت در امور کشور را نمی‌دهند و حاکمیت مصر خط قرمز قاهره است.

منابع اعلام کردند که در این نامه آمده است: ما از مبارزه با تروریسم کوتاه نخواهیم آمد.

منابع اعلام کردند: در حالی که تماس‌ها با دولت آمریکا کاملا متوقف شده است، تماس‌ها با پنتاگون ادامه دارد. پنتاگون به مصری اعلام کرده که نسبت به نزدیک شدن به روسیه هراس دارد.

از سوی دیگر، گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با خالد بن محمد العطیة، همتای قطری‌ خود در برلین تمام گروه‌های سیاسی و دینی در مصر را به مذاکره فراخواند تا از این طریق مصر به مسیر دموکراسی و قانون بازگردد.

وی در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد که این مذاکرات باید میان تمامی طرف‌های ذی‌ربط با حوادث مصر صورت بگیرد و خواهان حمایت از مسیحیان و پایان دادن به اقدامات خشونت‌آمیز شد.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ،‌ وزیر امور خارجه انگلیس در تماسی تلفنی با نبیل فهمی، همتای مصری‌اش اقدامات خشونت‌آمیز در مصر چه از جانب پلیس و چه از سوی تظاهرکنندگان را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین حملات "غیرقابل قبول" به مساجد و کلیساها را محکوم کرد.

پیشتر دولت مصر از این امر که کشورهای غربی حمله به کلیساها و نهادهای دولتی در مصر را نادیده می‌گیرند و تنها بر برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان متمرکز هستند، انتقاد کرده بود.

در همین راستا، وزیر امور خارجه قطر برای بررسی بحران کنونی مصر عصر روز شنبه وارد پاریس شد و قرار است که امروز (یکشنبه) با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه دیدار کند.

خبرگزاری قطر گزارش داد که خالد العطیة در دیدار با لوران فابیوس دیدگاه‌های خود ار مطرح خواهد ساخت و در خصوص مسائل منطقه به ویژه بحران مصر و روابط دو جانبه میان دوحه و پاریس مذاکره خواهد کرد.

خبرگزاری قطر اعلام کرد که سفر خالد العطیة به پاریس در چارچوب تلاش‌های دوحه جهت دستیابی به حل و فصل سیاسی و برون رفت از بحران کنونی مصر صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، وزارت کشور مصر اعلام کرد که در جریان تظاهرات روز جمعه 1004 تن از اعضای اخوان المسلمین را به اتهام اقدامات تروریستی بازداشت کرده است.

وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پلیس با همکاری نیروهای مسلح و با کمک مردم توانستند امنیت را در تمام استان‌های مصر برقرار کرده و با اقدامات تروریستی اعضای اخوان المسلمین برای کشاندن کشور به دامنه خشونت‌ها برخورد کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: به طور کلی 1004 تن از اعضای اخوان المسلمین بازداشت شده‌اند، شش اسلحه اتوماتیک، سه مسلسل، 18 سلاح کمری، سه اسلحه شکاری، هفت نارنجک و 1069 گلوله ثبت و ضبط شده است.

دراین بیانیه آمده است: اخوان المسلمین در هنگام تظاهرات دست به اقدامات تروریستی زدند و تلاش‌های آنها جهت آتش افروختن در چند کلیسای مصر ناکام ماند.

در مقابل، اخوان المسلمین این اتهام‌ها را تکذیب و اعلام کرد: اقدامات کودتاچی‌ها با اظهارات پیشین عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر مبنی بر اینکه دست آنها به سمت مصری‌ها دراز نخواهد شد، مغایرت دارد.

اخوان المسلمین تاکید کرد: آنچه که به اخوان المسلمین نسبت داده می‌شود، دروغ و سرپوشی است که کودتاچی‌ها حیله و وحشی‌گری خود را در پشت آن پنهان می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: در دوره حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر حدود 50 هزار عضو اخوان المسلمین بازداشت شدند، حال آنکه دست به هیچ اقدام خشونت‌امیزی نزده بودند.

از سوی دیگر، یک منبع در وزارت اوقاف مصر اعلام کرد که این وزارتخانه دستور داده است تا مساجد بزرگ پس از اقامه نماز بسته شوند تا از این طریق برخی افراد نتوانند وارد مساجد شده و برای مخفی کردن سلاح از آن استفاده کنند.

کد خبر 227540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز