سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که عربستان اعلام کرد تمام نیازهای مصر را درصورت هرگونه فشار بین‌المللی تأمین خواهد کرد، ‌ترکیه رژیم صهیونیستی را به‌دست داشتن در آنچه کودتای نظامی در مصر نامید، ‌متهم کرد.

وزیر خارجه عربستان پس از بازگشت از فرانسه اعلام کرد که کشورش آماده است تمامی کمک‌هایی را که کشورهای غربی علیه مصر بلوکه می‌کنند، برآورده سازد و در این‌باره درنگ نخواهد کرد. سعود‌الفیصل با ابراز تأسف از مواضع بین‌المللی در قبال تحولات مصر، آنها را مواضعی خصمانه در قبال مصالح کشورهای عربی و اسلامی توصیف کرد.

اظهارات سعود الفیصل درحالی بیان می‌شود که آمریکا گفته است توقف یا کاهش کمک‌های مالی و نظامی به مصر را بررسی می‌کند اما تاکنون تصمیمی در این باره نگرفته و اتحادیه اروپا هم گفته است درصورت ادامه خشونت‌ها، ‌در روابط خود با مصر تجدیدنظر خواهد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه هم اعلام کرد که اسناد و شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اسرائیل در کودتای نظامی علیه مشروعیت در مصر نقش دارد. رجب طیب اردوغان کشورهای غربی و آمریکا را به اتخاذ موضعی شفاف در قبال دمکراسی فراخواند. وی گفت: نشانه‌هایی قوی دال بر دست داشتن اسرائیل در کودتای نظامی در مصر در اختیار دارد. اردوغان در این‌باره به سخنان یک روشنفکر یهودی در سال 2011استناد کرد که گفته بود اخوان‌المسلمین حتی اگر از طریق انتخابات انتخاب شوند، ممکن نیست حاکمیت مصر را به‌دست گیرند.

در ادامه بازداشت رهبران اخوان‌المسلمین مصر و سرکوب هواداران آنها در خیابان، دیروز محمد بدیع رهبر این گروه نیز بازداشت شد. نیروهای امنیتی مصر محمد بدیع را در ساعات اولیه بامداد در آپارتمانی در منطقه رابعه عدویه در شرق قاهره بازداشت کردند و او را به زندان طره، ‌جایی که حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر زندانی است، ‌منتقل کردند. بدیع ازجمله مسئولان اخوانی بود که پس از عزل مرسی، ‌شایعات فراوانی درباره بازداشتش در مرز با لیبی منتشر شد اما این اخبار از زبان وی و در هنگام حضور در جمع معترضان، تکذیب شد.

اما وزارت کشور مصر با انتشار تصویری از محمد بدیع در میان 2پلیس تأکید کرد که در اجرای دستور دادستانی کل برای بازداشت و احضار بدیع، دستگاه تحقیقات جزایی توانست از طریق جمع‌آوری اطلاعات و پیگیری‌های لازم، وی را در منزل یکی از اعضای اخوان‌المسلمین در نزدیکی محل تحصن سابق طرفداران مرسی بازداشت کند. بدیع 70ساله ارشدترین رهبر اخوان‌المسلمین است که بازداشت می‌شود. در روزهای گذشته ده‌ها نفر از مقامات ارشد و رهبران این گروه بازداشت شده‌اند. بدیع را متهم به تحریک، خشونت و قتل معترضان کرده‌اند.او به همراه شماری از رهبران اخوان، محافظان و معاونانش از زمان آغاز تحصن یعنی حدود 50روز پیش تاکنون در یک آپارتمان پنهان شده بودند. همزمان با بازداشت بدیع، ‌اخوان‌المسلمین معاون وی محمود عزت را به‌عنوان رهبر موقت انتخاب کرد.

بدیع، نخستین رهبر منتخب اخوان‌المسلمین است که در انتخاباتی بحث انگیز به‌عنوان جانشین محمد مهدی عاکف انتخاب شد. در همین حال، ‌رسانه‌های خبری از بازداشت حسن مالک سرمایه‌دار اخوانی هم خبر دادند. علاوه بر بدیع و مالک، شماری دیگر از رهبران اخوانی ازجمله سعد الکتاتنی رئیس سابق مجلس سنای مصر، خیرت الشاطر معاون محمد بدیع و محمد البلتاجی، عضو کادر رهبری اخوان هم طی تحولات اخیر بازداشت شدند. افراد دیگری از اخوان‌المسلمین هم هنوز تحت‌تعقیب هستند. اخیرا هم دختر نوجوان البلتاجی و عمار پسر محمد بدیع در جریان سرکوب هواداران اخوان در خیابان‌های قاهره کشته شدند.

در این میان و به موازات تبرئه حسنی مبارک رئیس‌جمهور پیشین مصر از برخی اتهامات، به فهرست اتهامات محمد مرسی رئیس‌جمهور معزول اتهام‌های جدیدی افزوده شد. دادستانی کل مصر مرسی را به‌دست داشتن در قتل و شروع به قتل معترضان مقابل کاخ ریاست‌جمهوری طی سال گذشته میلادی متهم کرد. وی همچنین به بازداشت و شکنجه شهروندان، نشر اکاذیب برای تأثیر بر مقام‌های قضایی، عرض اندام و ایجاد ترس و وحشت در میان شهروندان متهم است.

کد خبر 227895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز