سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: موتور جستجوی گوگل به مناسبت صد و بیست و ششمین سالگرد تولد فیزیکدان مشهور آلمانی که یکی از مشهورترین نظریاتش بدون حضور یک گربه‌ بی‌معنی می شد، لوگوی خود را تغییر داد.

شرودینگر

براساس گزارش فاکس نیوز، مردی که تلاش کرد تا برخی از معماهای فیزیک کوانتوم را در زمان حیاتش توضیح دهد، روز گذشته توانست یکی از لوگوهای ویژه گوگل را از آن خود سازد.

اروین شرودینگر در 12 آگوست سال 1887 متولد شد و 46 سال بعد موفق شد نوبل فیزیک را به خاطر مطالعاتش در زمینه مکانیک موج از آن خود سازد. اما شهرت اصلی شرودینگر به خاطر ساخت افسانه‌ای درباره یک گربه‌ فرضی است،‌افسانه‌ای که شرودینگر تلاش داشت با استفاده از آن تضاد را در فیزیک کوانتوم توضیح دهد.

موضوع این آزمایش فرضی یعنی گربه شرودینگر خود را درون یک جعبه محبوس می‌دید درحالی که مقداری مواد رادیو‌اکتیو، یک شمارشگر ذره‌ای گایگر و یک مخزن اسید در کنارش قرار داشت. اگر در چنین محیطی یکی از اتم‌ها در ماده رادیو‌اکتیو در این محیط دچار فروپاشی شود، واکنشی زنجیره‌ای آغاز شده و منجر به آزاد‌سازی اسید از درون مخزن می‌شود و گربه را می‌کشد. اما اگر این واکنش زنجیره‌ای طی مدت‌زمانی خاص آغاز نشود، گربه زنده می‌ماند. درواقع اگر ناظری طی این آزمایش در کنار این جعبه حضور داشته باشد در آن واحد می‌تواند بگوید گربه زنده‌است، یا مرده است، زیرا تازمانی که در جعبه باز نشده حقیقت آشکار نخواهد شد و احتمال هر‌دو حالت در آن واحد وجود دارد.

شرودینگر

شرودینگر خود درباره این آزمایش اینچنین توضیح داده‌است:

گربه‌ای درون یک جعبه فلزی در کنار ابزارهایی که از دسترس مستقیم گربه به دور هستند، یک شمارشگر گایگر، مقداری بسیار کم از ماده رادیو‌اکتیو و مخزنی از اسید محبوس شده‌است. مقدار رادیو‌اکتیو به اندازه‌ای کم است که ممکن است طی یک ساعت یکی از اتم‌های آن فروپاشیده شود و البته به همین نسبت احتمال ممکن است اتفاقی برای اتم نیافتد. اگر فروپاشی رخ دهد، شمارشگر فعال شده و منجر به آزاد‌سازی چکشی خوهد شد که به مخزن اسید ضربه زده و اسید هیدروسیانیک درون جعبه نشت می‌کند و گربه می‌میرد. اگر این سیستم برای یک ساعت به حال خود رها شود، یک ناظر می‌تواند بگوید که گربه هنوز زنده‌است زیرا شاید اتم رادیو‌اکتیو آزاد نشده باشد.

گربه بی‌نوای شرودینگر امروزه معمولا به عنوان مثالی برای تضاد آشکار در مکانیک کوانتوم مورد  استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 226826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز