گروهی از کارکنان قراردادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور صبح دیروز با ارسال نامه‌ای به روزنامه همشهری نسبت به برگزاری محرمانه آزمون استخدامی در سازمان میراث فرهنگی اعتراض کردند.


روزنامه همشهری پیش‌تر در گزارشی از برگزاری آزمون محرمانه استخدام در سازمان میراث فرهنگی و با حضور 50تن از کارکنان معرفی‌شده از سوی مدیران آن سازمان خبر داده بود و یکی از مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی در آن گزارش اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در این آزمون با نظر مدیران کل سازمان میراث فرهنگی انتخاب شده و این آزمون نیز از سوی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده است.

کارکنان معترض به برگزاری این آزمون استخدامی که بدون ایجاد شرایط برابر برای کارکنان قراردادی آن سازمان برگزار شده بود با ارسال 2 نامه جداگانه به دفتر رئیس سازمان میراث فرهنگی به برگزاری این آزمون اعتراض کرده‌اند که به گفته برخی از آنها تاکنون نه‌تنها هیچ پاسخی از رئیس سازمان میراث فرهنگی به نامه‌های خود دریافت نکرده‌اند بلکه برخی از ارسال‌کنندگان این نامه به بخش‌های دیگر در سازمان میراث فرهنگی منتقل شده‌اند.

در نامه کارکنان سازمان میراث فرهنگی که به روزنامه همشهری ارسال شده است به جوابیه سازمان میراث فرهنگی به گزارش روزنامه همشهری درخصوص برگزاری آزمون استخدامی محرمانه آن سازمان اشاره شده و آمده است: در روزنامه همشهری مورخ 15مردادماه سال‌جاری جوابیه‌ای از سوی معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخصوص استخدام آخرین روزهای حضور ایشان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به چاپ رسید که با توجه به فرمایشات ایشان پاسخ به مواردی جهت رفع ابهام در اذهان عمومی لازم به‌نظر می‌رسد:

ایشان فرموده بودند این استخدام‌ها براساس و طبق مصوبه دولت و با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری صورت گرفته که هیچ‌گونه ابهامی در این خصوص وجود نداشته و البته اگر هم باشد از حوزه تخصص کارشناسان این سازمان خارج است. در این نامه آمده است: ابهاماتی درخصوص نحوه برگزاری آزمون و مهم‌تر از آن نحوه انتخاب افراد شرکت‌کننده در آزمون به شرح ذیل وجود دارد:

واضح و مبرهن است که مطابق ماده 44فصل ششم قانون خدمات کشوری آزمون استخدامی باید عمومی و با درج فراخوان در یکی از روزنامه‌های کثیر‌الانتشار صورت پذیرفته و استثنایی برای هیچ ارگانی نیز قائل نشده است، این در حالی است. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که این موضوع در کدام روزنامه کثیر‌الانتشار به چاپ رسیده که از 800نفر پرسنل قرارداد کار معین با سابقه، تنها 80نفر با سابقه، کم سابقه و بی‌سابقه رویت کرده‌اند؟

براساس آنچه در این نامه آمده است: موضوع (برگزاری محرمانه آزمون استخدامی) آنقدر محرمانه انجام گرفت که پس از تجمع کارکنان در حوزه ریاست و درخواست ارائه توضیح از مقامات عالی سازمان، موضوع شایعه‌ای بیش اعلام نشد و مسئولان دست‌اندرکار نیز ابراز بی‌اطلاعی کردند.

کارکنان معترض به برگزاری آزمون استخدامی سازمان میراث فرهنگی که به‌صورت محرمانه برگزار شد تأکید کرده‌اند: آقای ملک‌زاده فرمودند، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی این سازمان با هماهنگی دکتر الهام، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری، کسانی را که سابقه داشتند، کارشناس بودند و 14تا 15سال قراردادی کار کرده‌اند، برای استخدام درنظر گرفته بودند. معترضان به برگزاری آزمون استخدامی سازمان میراث فرهنگی افزوده اند: چگونه می‌شود عملا افراد کم سابقه و حتی برای نمونه افرادی با سابقه کمتر از یک سال و حتی بعضا دیده شده بدون سابقه و به‌عنوان نیروی جدیدالورود جهت آزمون معرفی شده‌اند؟

براساس آنچه در نامه کارکنان معترض به برگزاری آزمون استخدامی محرمانه سازمان میراث فرهنگی آمده است: براساس مواد 41و 70فصل ششم قانون خدمات کشوری جهت جذب نیرو، باید نیاز سنجی صورت گرفته و براساس شایسته‌سالاری نیروهای متخصص جذب شوند.

پس چگونه می‌شود از 80نفر سهمیه استخدامی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، 75درصد آنها متعلق به معاونت توسعه مدیریت (یعنی همان معاونتی که رابط بین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری است) انتخاب می‌شوند؟

کارکنان معترض افزوده اند: این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی دارای 5معاونت تخصصی دیگر نیز هست که رد پای پرسنل آنها در این آزمون‌ها بسیار کمرنگ است. معترضین به برگزاری آزمون محرمانه استخدامی در سازمان میراث فرهنگی که بدون فراخوان عمومی در جراید کثیرالانتشار برگزار شده است در نامه خود به روزنامه همشهری آورده اند: براساس مواد 41، 42و 70فصل ششم قانون خدمات کشوری به‌طور قطع هدف از این استخدام جذب نیروهای متخصص بوده است.

پس چگونه است که در مفاد آزمون هیچ‌گونه سؤال تخصصی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود نداشته و تنها مفاد آزمون به ادبیات، معارف و قوانین و مقررات ختم شده است؟ این نامه می‌افزاید: این سؤال به ذهن خطور می‌کند که آیا آزمون صرفا به‌صورت فرمایشی برگزار شده است؟

کد خبر 226763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز