در پی درج گزارشی با عنوان «تخریب‌ها دامنگیر سرای تاریخی عجم اهواز شد» در تاریخ یکم تیرماه که در آن به خروج این اثر از فهرست آثار ملی اشاره شده بود، سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این گزارش جوابیه‌ای به روزنامه همشهری ارسال کرد.


شایان ذکر است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این گزارش تنها اطلاعات تکمیلی درباره تخریب سرای تاریخی عجم اهواز را ارائه کرده و از قوای مقننه و قضاییه نیز خواستار بررسی مجدد قوانین موجود به نفع مواریث فرهنگی کشور شده است. در جوابیه سازمان میراث فرهنگی کشور آمده است:

خارج شدن بنای مذکور از آثار ثبت‌ملی با پیگیری مستمر و اصرار مالک و رأی دادگاه دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه1844 طبق ماده7 قانون دیوان عدالت اداری دال بر حفظ حقوق مالکانه ایشان و موضوع رضایت مالک اثر بوده است. لذا براساس حکم مزبور سرای عجم اهواز فاقد ارزش تاریخی و از فهرست آثار ملی ایران خارج شده و هرگونه اقدام بنا برقانون مستلزم تأمین رای، تقاضا و رضایت مالک است.

همچنین نظریه کارشناسی میراث فرهنگی بر این اعتقاد است که اثر مذکور و تمامی آثاری که بدین صورت هستند خواستار تجدیدنظری در دیوان عدالت اداری و مراجع قانونی است تا بتوان همچنان ارزش بناهای تاریخی و ظرفیت بالای آن را محفوظ داشت. همچنین از قوه قضاییه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی مجدد قوانین موجود به نفع مواریث فرهنگی می‌باشیم. چرا که با وجود اصرار اکید سازمان میراث فرهنگی بر حفظ بناهای دارای شأن تاریخی، متأسفانه نظریه‌ای، رضایت مالک را ارجح بر نظر کارشناسی حفظ ارزش‌های موجود در آثار تاریخی می‌داند.

کد خبر 223504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز