سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با 3‌مأموریت و کارکرد مختلف سازمانی فرهنگی، پژوهشی و هنری می‌تواند با ایجاد برخی فرصت‌ها نظیر مطالعه، تحقیق، ثبت، معرفی و باززنده‌سازی‌ در مواریث فرهنگی گذشتگان، هدایت، تولید و توزیع و بازاریابی صنایع‌دستی و جذب توریسم و رونق گردشگری گام مهمی در افزایش سطح فرهنگ عمومی جامعه و ثروت ملی با ایجاد اشتغال و درآمد برای عموم مردم، به‌عنوان جایگزین درصدی از فروش نفت کشور بردارد.


متأسفانه در سال‌های گذشته این سازمان با فراموشی رسالت اصلی از اهداف اساسی خود با توجه به قانون تشکیل این سازمان دور شده و با پرداختن به امور حاشیه‌ای و سیاسی از اهداف فاصله زیادی گرفته و صدمات جبران‌ناپذیری را متحمل شده است.

تغییر 4رئیس سازمان در 2‌سال پایانی دولت یازدهم، تغییر و جابه‌جایی معاونت‌های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و انتقال تشکیلات آنها به استان‌های فارس و اصفهان و ورود برخی مدیران کل ستادی و استانی ناآشنا به مدیریت سازمان‌های فرهنگی و مواریث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و گوشه نشینی و حذف کارشناسان سازمان و جایگزین کردن افراد با تحصیلات غیرتخصصی و سپردن کارهای تخصصی به ایشان و اقدامات بدون برنامه و طرح و مداخلات غیرفنی در بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران تنها بخشی از صدمات جبران ناپذیری است که به برخی از بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی زده است.‌ در این میان برخی اشکالات دیگر نظیر جانمایی و عدم‌تکمیل مراکز گردشگری، موانع موجود و بهره‌های بالا در پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری، عدم‌رغبت و حمایت از کاوش‌ها و پژوهش‌ها، عدم‌استفاده از نظرات کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها، وجود سفرهای ارزانقیمت در شعار، تأسیس موزه‌های فاقد استانداردهای لازم، اعلام آمار غیرحقیقی و... را نیز می‌توان نام برد.

3وظیفه بزرگی که کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در آن اتفاق‌نظر داشته و آنها را جایگزین مناسبی برای درصد زیادی از فروش نفت می‌دانند، کشاورزی، مشاغل خانگی و توریسم است. متولی توریسم و خانواده بزرگ قسمتی از مشاغل خانگی نیز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور است که اگر کار تخصصی خود را با برنامه‌ریزی انجام دهد، می‌تواند هم در ایجاد اشتغال و درآمد و اشتغال خانگی با بیش از 200 نوع صنایع‌دستی گام‌های مؤثری درخصوص ایجاد درآمد عمومی و ثروت ملی بردارد. بازگرداندن سازمان میراث‌فرهنگی به ماهیت اصلی خود نیز گام مؤثری در اعتلای فرهنگ عمومی جامعه و اعتلای فعالیت کارشناسان این مرز و بوم است.

انتصاب مدیران و کارشناسان شایسته، مجرب، آگاه و آشنا و مرتبط با موضوعات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پست‌های ستادی و استانی این سازمان به همراه ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رشد سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری و تکمیل و تصحیح مراکز گردشگری و هتل‌ها، همچنین بازنگری و ساده‌سازی‌ فرایند دریافت تسهیلات بانکی و رفع پیچ وخم‌های زاید و حذف بوروکراسی‌های گسترده برای دریافت اماکن گردشگری نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه جدی در آینده این سازمان قرار بگیرد.

تحول و ایجاد رغبت در بین پژوهشگران و کارشناسان جهت کاوش و پژوهش در امور میراث فرهنگی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی خود اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار براساس توسعه و تولید صنایع‌دستی به‌گونه‌ای که بیش از 160 صنایع‌دستی با امکانات حداقل، قابل‌تولید در منازل هستند نیز از دیگر نیازهای کنونی سازمان میراث‌فرهنگی است.

امیدعلی صادقی، کارشناس میراث فرهنگی

کد خبر 223219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز