یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انفجار چندین خودروی بمب‌گذاری شده در محلات مختلف بغداد و چندین شهر دیگر عراق، ۹۱ کشته و صدها مجروح به جا گذاشت و یک روز خونین دیگر در میانه تعطیلات عید فطر در این کشور رقم زد.

عراق انفجار

به گزارش خبرگزاری‌ها، عصر شنبه در تعطیلات عید فطر و درحالی که عراق خونین‌ترین ماه رمضان را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشت، انفجار 17 خودروی بمب‌گذاری‌شده در بغداد، کرکوک، ناصریه، کربلا و نینوا، بیش از 90 کشته و نزدیک به 400 مجروح به جا گذاشت. در بعضی مناطق بعد از انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده، مردان مسلح به مردم حاضر در محل حمله کرده و آنها را به ضرب گلوله کشته‌اند. این انفجارها در مراکز عمومی که بیشترین تجمع مردم را داشتند مانند بازارها، کافه‌ها، رستوران‌ها و حتی زمین‌های بازی کودکان رخ داده‌است.

حملات القاعده عراق که اکنون خود را هم‌پیمان و شریک ائتلافی القاعده سوریه معرفی می‌کند، در ماه‌های اخیر شدت گرفته‌ است. بعد از فرار 500 عضو القاعده از زندان ابوغریب بغداد، القاعده عراق گویی توان تازه‌ای گرفته‌است. ماه رمضان امسال انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در نقاط مختلف عراق بیش از 800 کشته به جا گذاشته‌ و این ماه را به خونین‌ترین ماه رمضان عراق در سال‌های اخیر تبدیل کرده‌است. با توجه به کمک‌های تسلیحاتی و مالی که از بعضی کشورهای منطقه برای جنگجویان القاعده در داخل خاک سوریه می‌رسد و به دلیل بازبودن مرزهای میان سوریه و عراق به خاطر وقوع جنگ در داخل خاک سوریه، عراق نیز به صحنه کشتار مردم توسط القاعده تبدیل شده‌است. اخیرا سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که القاعده یک جنگ واحد را در 2 کشور عراق و سوریه اداره می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با محکوم کردن این بمبگذاری‌ها، آن را کار دشمنان عراق، آمریکا و جامعه بین‌الملل خواند. این درحالی است که بعضی منابع خبری از سفر هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق به آمریکا در روزهای آینده خبر داده‌اند. زیباری چندی پیش در سخنانی گفته‌بود که آمریکا و جامعه جهانی، عراق را تنها گذاشته‌اند و فراموش کرده‌اند. 18 ماه از خروج نظامیان آمریکایی از عراق می‌گذرد.

انفجارهای ماه‌های گذشته در عراق عمدتا مناطق شیعه‌نشین را هدف گرفته‌اند و اکثریت قربانیان این حملات را شیعیان تشکیل می‌دهند.انفجارهای عصر شنبه در حالی صورت گرفته که مقامات امنیتی عراق تدابیر ویژه امنیتی و حفاظتی را برای بغداد و برای جلوگیری از انفجارها به اجرا گذاشته‌بودند. با این حال به نظر می رسد که القاعده عراق چنان قدرت گرفته که این تدابیر در مقابلش بی‌اثر است.

حمایت کردهای عراق از کردهای سوریه

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق تهدید کرده که برای دفاع از کردهای ساکن در سوریه در مقابل شبه‌نظامیان مسلح وابسته به القاعده خواهد ایستاد. بارزانی با انتشار بیانیه‌ای گفته است که از تمامی امکانات موجود در اقلیم کردستان عراق برای دفاع از زندگی کردهای بی گناه سوریه استفاده خواهد کرد. اخیرا یک مقام کرد سوریه توسط شبه‌نظامیان وابسته به القاعده ترور شد. همچنین در هفته‌های اخیر مناطق کردنشین سوریه هدف حمله شبه‌نظامیان وابسته به القاعده بوده‌اند که این حملات ده‌ها کشته به جا گذاشته‌است. در پی این درگیری‌ها کردهای سوریه علیه القاعده اعلام جنگ کردند.

منطقه شمال شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق محل اسکان کردهای سوریه است. رویکرد اقلیم کردستان عراق نسبت به اوضاع سوریه با موضع‌گیری‌های دولت عراق که همواره بر عدم مداخله در جنگ سوریه تاکید کرده، متفاوت است.

کد خبر 226577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز