گروه بورس: مدیرعامل بورس انرژی تأکید کرد: درصورتی که وزیر جدید نفت از بورس انرژی استفاده کند به راحتی قادر به دور زدن تحریم‌های نفتی خواهد بود.

بورس

به گزارش همشهری، اخیرا بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در جمع نمایندگان مجلس اعلام کرد که یکی از برنامه‌های اصلی‌اش توسعه صادرات نفت از طریق بورس انرژی با مشارکت بخش خصوصی است. گفته می‌شود درصورت اجرای طرح زنگنه صادرات نفت تا روزی 2.5میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

در همین رابطه، شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی در واکنش به اظهارات زنگنه گفت:آقای زنگنه تجارب و سابقه درخشانی در حوزه نفت دارد ضمن اینکه با بازار‌های بین‌المللی به‌طور کامل آشناست به همین دلیل به جایگاه بورس انرژی نیز اشراف کامل دارد.وی با بیان اینکه انجام معاملات نفت از طریق بورس انرژی نفت را از حالت سیاسی خارج می‌کند، توضیح داد:بورس انرژی یک ابزار بسیار کارآمد در دست وزیر جدید نفت برای حل مشکلات بخش نفت به‌ویژه دور زدن تحریم‌هاست چراکه ساختاری را ایجاد می‌کند که اعمال تحریم‌های جدید را علیه نفت ایران غیرممکن می‌کند.

او توضیح داد: انجام معاملات در بورس انرژی ساختار معاملات نفت را که تاکنون به‌صورت سنتی بود از بین می‌برد و معاملات را جزئی‌تر می‌کند، این جزئی‌تر شدن معاملات امکان دنبال کردن معاملات نفت را برای اعمال تحریم‌های جدید از بین می‌برد، ضمن اینکه این کار از طریق شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و این شرکت‌ها به راحتی قابلیت تغییر ساختار برای رفع تحریم‌ها را دارند.
به گفته محمدی همچنین بخش خصوصی می‌تواند خود اقدام به خرید نفت در بورس انرژی کند و با انجام بازاریابی این محصول را به فروش برساند.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: معاملات نفت در بورس انرژی از روش‌های مختلفی می‌تواند انجام شود که یکی معاملات فیزیکی است و دیگری انتشار اوراق مبتنی بر نفت که در حال حاضر اوراق سلف نفتی در بورس انرژی پذیرفته شده و این اوراق امکان بسیار مناسبی را برای تأمین مالی و جذب نقدینگی فراهم می‌کند.او افزود: همچنین معاملات نفت از طریق بورس انرژی در ابعاد داخلی می‌تواند به جمع‌آوری نقدینگی تورم زا کمک کند و در عین حال ثروت‌های مالی ما را نیز حفظ کند.

محمدی تأکید کرد:در حال حاضر نقدینگی زیادی وجود دارد که می‌تواند میزان تورم را افزایش دهد اما بورس انرژی بهترین فرصت برای کاهش تورم است چرا که از سوق پیدا کردن نقدینگی به بازار‌های طلا، ارز، مسکن و بازار‌های دیگر جلوگیری می‌کند و در عین حال فرصت جدیدی برای سرمایه‌گذاری در کشور به‌وجود می‌آید.به گفته او این کار با انتشار اوراق مبتنی بر نفت فراهم می‌شود.

کد خبر 226558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز