همشهری آنلاین: هیأت مدیره‌ خانه‌ سینما به بهانه‌ روز خبرنگار از تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه برای پشتیبانی از این نهاد صنفی در چند سال گذشته قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه که 20 مرداد ماه در ساختمان وصال خانه‌ سینما برگزار شد، کامران ملکی ضمن تقدیر از اصحاب رسانه برای حمایت از این نهاد صنفی، بیان کرد: خانه‌ سینما چند سالِ سختی را پشت سر گذاشت؛ چند سالی که اگر حضور خبرنگاران نبود سینماگران به شدت احساس تنهایی و دلتنگی می‌کردند.

وی ادامه داد: در این مدت نشان داده شد که ریشه‌ها در سینما چقدر مستحکم هستند و به همین دلیل است که اهالی سینما همچنان محکم در کنار شما (خبرنگاران) و شما نیز در کنار آن‌ها ایستاده‌اید.

این عضو خانه‌ی سینما و عضو سابق هیات مدیره‌ در پایان سخنانش ضمن تبریک روز خبرنگار خاطرنشان کرد: به بهانه‌ی روز خبرنگار، هیأت مدیره‌ی خانه‌ سینما تصمیم گرفت از دوستانی که در این ایام دلتنگی، در کنارمان بودند، در حد یک خوش‌و‌بش تقدیر کند و در خدمت دوستان باشد. حضور شما در کنار اهالی سینما همواره برکت داشته و اگر نبودید، امکان نداشت این حیات ادامه داشته باشد.

توحیدی: نام خبرنگاران حامی خانه سینما در تاریخ سینمای کشور ثبت می‌شود

در ادامه فرهاد توحیدی - رئیس هیأت مدیره‌ی خانه سینما - هم در سخنانی با برشمردن سختی‌هایی که در این مدت به این نهاد صنفی گذشته است، گفت: ما همیشه به محبت دوستان خبرنگار، پشت‌گرم بودیم. آن‌ها به‌خصوص از دی‌ماه 90 در روزهایی که بسیار تحت فشار بودیم به کمک‌مان آمدند.

توحیدی ادامه داد: از یاد نخواهیم برد که دو سه عامل باعث شد خانه‌ی سینمایی که قرار بود به تاریخ سپرده شود از زیر بار فشار سنگین خارج شود که یکی از آن عوامل، دوستان اصحاب رسانه بودند.

وی درباره‌ی نخستین عاملی که خانه سینما را از زیر بار فشار سنگین کسانی که می‌خواستند آن را به تاریخ بسپارند خارج کرد، توضیح داد: در درجه‌ی اول آگاهی صنفی و اتحاد و همدلی اصناف، خانه سینما را نگه داشت. واقعا در طول سال‌های فعالیت صنفی‌ام به یاد ندارم که تا این حد جلسات صنفی جدی‌ای بین دوستان برگزار شده باشد.

سخنگوی هیأت مدیر‌ه‌ی خانه سینما افزود: در پایان این دوره‌ی چهار ساله به دلیل آنکه بعضی دوستان صنفی‌مان با دام و دانه انجمن‌های فرهنگی‌ای‌ را در جای دیگر ثبت کردند تا انجمن فرهنگی آقای کاسه‌ساز شکل بگیرد، کام‌مان تلخ است اما انسجام صنفی اعضاء و همچنین همت دوستان ما در مطبوعات باعث ماندگاری خانه سینما شد.

توحیدی در ادامه، ضمن تقدیر از خبرنگاران حوزه‌ی سینما خاطرنشان کرد: به گمانم، نام تک تک دوستان در حوزه‌ی مطبوعات و سرویس‌های سینمایی که از خانه‌ی سینما حمایت کردند در تاریخ سینمای کشور در کنار زحمت‌کشان اصناف باقی خواهد ماند. اگر بنا باشد یک روز ستونی ساخته و اسامی کسانی که خانه‌ی سینما را در این چهار سال روی پا نگه داشتند، روی آن حک شود بدون شک یک طرف این ستون باید نام شما خبرنگاران و اصحاب رسانه نوشته شود.

رئیس هیأت مدیره‌ خانه سینما در پایان سخنانش با اشاره به هدایایی که برای خبرنگاران آماده شده است، به شوخی گفت: حواسمان نبود کمی از آن پول‌هایی که خوردیم و بردیم و در بانک گذاشتیم را نگه داریم که از شما خبرنگاران تقدیر کنیم.

عسگرپور: اجازه ندادید دوره‌ی تنهایی‌مان به تاریکی تبدیل شود

در ادامه‌ این مراسم دوستانه، محمد مهدی عسگرپور -مدیرعامل خانه‌ی سینما - هم ضمن برشمردن شرایط چهار سال اخیر این نهاد صنفی گفت: مسئله‌ی خانه‌ی سینما دو وجه بیرونی و درونی داشت. آنچه در چهار سال گذشته و مشخصا در دو سال اول آن در بعضی از رسانه‌ها با کمک وزارت ارشاد منتشر می‌شد، وجه بیرونی خانه سینما بود و از آنجایی که دروغ‌گویی هم جزو فضیلت‌های برخی افراد در این چند سال به حساب می‌آمد، سعی کردند این وجه را با دروغ‌ پررنگ کنند.

وی ادامه داد: دروغ‌گویی برخی آقایان درباره‌ی وجه بیرونی خانه‌ی سینما تا آنجا پیش رفت که ما به خانواده‌های‌مان گفته بودیم که ممکن است این روزها درباره‌ی ارتباط نامشروع ما نیز دروغ‌هایی را بشنوید!

مدیرعامل خانه‌ سینما سپس با اشاره به وجه درونی مشکل خانه سینما در چهار سال گذشته اظهار کرد: آن اوایل که کمی خوشبین بودیم، خواهش می‌کردیم که یکی از مدیران چند روز به خانه سینما بیاید تا ببیند ما در آنجا چه کار می‌کنیم. اوایل فکر می‌کردیم پاسخ ندادن به این درخواست به این دلیل است که خودشان می‌دانند در خانه‌ی سینما چه خبر است، اما در ادامه متوجه شدیم که موضوع فراتر از این حرف‌هاست. در این شرایط ما وقتی به دلیل مشکل خانه‌ی سینما با ارگان‌های مختلفی وارد مذاکره می شدیم از قول برخی آقایان می‌گفتند «یک چیز‌هایی درباره‌ی شما وجود دارد» و ما نیز در تمام این مدت تشنه‌ی این بودیم که کمی این گزاره را برایمان توضیح دهند.

عسگرپور در ادامه ضمن تقدیر از اصحاب رسانه برای پشتیبانی از خانه سینما گفت: از شما دوستان تشکر می‌کنم که به موضوعات درونی توجه کرده و مسائل را موشکافی کردید؛ آن هم در شرایطی که دوستان هر کاری که بلد بودند انجام دادند تا ما را تخریب کنند.در جلسه‌ی که چند روز قبل برگزار شد یکی از بندگان خدایی که نمی‌داند اصلا این طرف چه خبر است، گفته بود خانه‌ی سینما پول‌هایش را به شبکه‌ی «من و تو» داده است!

وی همچنین گفت: البته در این‌جا باید این نکته را نیز بیان کنم که سخنان ما بدین معنا نیست که خانه سینما یک جریان کاملا قوام یافته است. کار صنفی مخصوصا در حوزه‌ی فرهنگ در کشور ما هیچ‌وقت قوام یافته نبوده است.

این سینماگر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روزی باید درباره‌ی اتفاقات چهار سال گذشته همه سینماگران با هم گفت‌وگو کنند، اظهار کرد: چندی قبل به یکی از مسوولان بلندپایه گفتم در شرایطی که برخی به‌تعبیری ما را در حیاط ریخته بودند و به اسم بصیرت شلاق می‌زدند، مدام پنجره‌ها را نظاره می‌کردیم تا ببینیم کسانی که دلشان برای‌مان می‌سوزد، دستی تکان می‌دهند یا نه. به ایشان گفتم ما به عنوان کسانی که فیلم می‌سازیم و در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنیم، باید یک سری مسائل برایمان مشخص شود. به عنوان مثال باید روشن شود چگونه ما در پنج دقیقه‌ی اول جلسه‌مان با یک فرد، متوجه می‌شویم که چقدر ساده دروغ می‌گوید اما چطور شما به عنوان مسئول متوجه این دروغ‌گویی نشدید؟

وی ادامه داد:‌به نظرم چند وقت دیگر که شرایط کمی آرام‌تر شد باید همه با هم درباره‌ این مسائل گفت‌وگو کنیم چرا که معتقدم مهم نیست که چه گروهی مدیریت فعالیت صنفی را برعهده بگیرند، مهم این است که خانه سینما در این مدت تلاش کرد و با کمک رسانه‌ها بر مواضع اصولی خودش بایستد.

محمدمهدی عسگرپور در پایان سخنانش بار دیگر از خبرنگاران تقدیر کرد و گفت: از شما تشکر می‌کنم که اجازه ندادید دوره‌ی تنهایی‌مان به دوره‌ای تاریک تبدیل شود و به همین دلیل وظیفه‌مان می‌دانستیم که از شما به سهم خودمان تشکر کنیم.

در پایان این برنامه با اهدای شاخه‌ گلی و آرم خانه‌ی سینما از فعالان عرصه‌ی رسانه تقدیر شد.

امیر اثباتی،ابراهیم مختاری، محمدرضا موینی از اعضاء هیات مدیره‌ی خانه سینما بودند که در این نشست حضور داشتند.

کد خبر 226546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز