همشهري آنلاين: در پي بالاگرفتن تنش ديپلماتيك ميان لندن و مادريد بر سر منطقه مورد منازعه جبل الطارق، ديويد كامرون نخست وزير انگليس تلفني با ماريانو راخوي همتاي اسپانيايي خود گفت و گو كرد.

 جبل الطارق

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه گفت که کامرون در این گفت و گوی تلفنی نگرانی جدی خود را در مورد کنترل های نامتناسب مرزی که اخیرا توسط دولت اسپانیا در ورودی ها و خروجی های منطقه جبل الطارق به مورد اجرا گذاشته شده است، ابراز داشت.

این سخنگو افزود: نخست وزیر اسپانیا نیز پیشنهاد کاهش کنترل های مرزی را در جبل الطارق مطرح کرد.

کامرون امروز در پیام کوتاهی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: گفت و گوی سازنده ای با نخست وزیر راخوی داشتم و در این گفت و گو این مطلب را که موضع ما در قبال حاکمیت جبل الطارق غیرقابل تغییر است، مورد تاکید قرار دادم.

وی در عین حال مذاکره تلفنی با نخست وزیر اسپانیا را سازنده خواند.

دولت انگلیس اوایل هفته جاری نیز خواستار حل و فصل مسائل پیش آمده در جبل الطارق از راههای دیپلماتیک شده بود.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: اختلافات اخیر میان انگلیس و اسپانیا در مورد جبل الطارق از طرق مذاکرات سیاسی حل می شود نه از طریق اقدامات نامتناسب.

وی افزود: ما خواستار توضیح اسپانیا در مورد اقدامات جدیدی که جبل الطارق را به عنوان یک سرزمین تحت حاکمیت انگلیس هدف قرار می دهد، شده ایم.

همانگونه که نخست وزیر نیز تصریح کرده، دولت انگلیس نسبت به حاکمیت خود بر جبل الطارق و تعهدات قانونی اش در قبال مردم آن منطقه، کوتاه نخواهد آمد.

در پی ایجاد صخره های مصنوعی توسط دولت محلی جبل الطارق در آب های منطقه و همچنین سخت گیری های مقامات اسپانیایی نسبت به تردد خودروها و مردم میان جبل الطارق و سرزمین اصلی اسپانیا، تنش میان لندن و مادرید در هفته های اخیر تشدید شده است.

خوزه مانوئل گارسیا- مارگالو وزیر خارجه اسپانیا روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش اقدامات جدیدی را در قبال جبل الطارق در دست بررسی دارد که از جمله آنها دریافت مبلغ 50 یورو عوارض برای تردد میان جبل الطارق و اسپانیا است.

وی در مصاحبه با روزنامه آ.ب.ث همچنین به برخی اقدامات احتمالی دیگر نظیر بستن حریم هوایی اسپانیا به روی هواپیماهایی که به مقصد جبل الطارق پرواز می کنند، اشاره کرد.

وزارت خارجه انگلیس روز جمعه فدریکو تریلو سفیر اسپانیا در لندن را فراخواند و اعتراض دولت این کشور را به سخت گیری های مرزی اسپانیا در ورودی ها و خروجی های منطقه مورد اختلاف جبل الطارق اعلام نمود.

مدیرکل سیاسی این وزارتخانه در دیدار با سفیر اسپانیا، نگرانی عمیق دولت انگلیس را نسبت به تاخیرهای طولانی در مرز اسپانیا و جبل الطارق اعلام کرد و از دولت مادرید خواست تا نسبت به عدم تکرار بازرسی ها و کنترل های اضافی اطمینان دهد.

دولت انگلیس مدعی است طی روزهای گذشته بازرسی های اضافی و غیرضروری خودروهای ورودی و خروجی از جبل الطارق توسط ماموران مرزی اسپانیا، باعث ایجاد صف های طولانی و معطلی چندین ساعته مردم شده است.

این تاخیرها، غیرقابل قبول و توجیه ناپذیر هستند و نباید جایی در مرزهای دو شریک اروپایی داشته باشند.

مقامات دولت انگلیس و دولت محلی جبل الطارق که تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، بارها دولت اسپانیا را به ایجاد تاخیر عمدی در ورود و خروج خودروها از جبل الطارق به سرزمین اصلی اسپانیا متهم کرده اند.

منطقه مورد مناقشه جبل الطارق در جنوب اسپانیا و در منتهی الیه شبه جزیره ایبری واقع شده و از دوران استعمار تحت سلطه و حاکمیت انگلیس قرار دارد.

دولت اسپانیا حاکمیت انگلیس بر جبل الطارق را که از قرن 18 ادامه دارد، به رسمیت نمی شناسد.

کد خبر 226260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز