سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: در فصل تابستان و هوای گرم، رفتن به استخر و شنا کردن یکی از اولویت‌های جدی اغلب خانواده‌هاست تا از این ورزش مفرح بهره ببرند اما درعین حال، کارشناسان بهداشتی هم همواره بر خطر انتقال بیماری‌های مختلف از طریق استخرها هشدار می‌دهند و بر لزوم رعایت بهداشت در استخرها تأکید می‌کنند.

استخر

دکتر شهرام سهرابی، فلوشیب پوست و مو به همشهری گفت: پوست و چشم از نخستین اندام‌هایی هستند که خیلی سریع مبتلا به بیماری می‌شوند.او ضایعات پوستی ناشی از آب استخرها را به ۲ دسته بیماری‌های عفونی و غیرعفونی پوست تقسیم کرد و افزود: بیماری‌های عفونی پوست ناشی از آب استخرها شامل بیماری‌های قارچی، انگلی، ویروسی و باکتریایی می‌شود.
دکتر سهرابی گفت: عوامل قارچی از پوست افراد مبتلا در آب استخر جدا می‌شود و روی پوست شناگران می‌نشیند.

بعضی افراد دفاع کاملی در برابر عوامل قارچی دارند، بنابراین هیچگاه دچار ضایعات قارچی نمی‌شوند ولی افراد مستعد خصوصا آنها که به بعضی از بیماری‌های ضعیف‌کننده سیستم ایمنی خونی مبتلا هستند، به آسانی به این عوامل قارچی مبتلا می‌شوند.او گفت: شایع‌ترین قارچ پوستی که از آب استخر آلوده ایجاد می‌شود، قارچ تینا ورسیکولر است که به‌صورت ضایعات سفید، قهوه‌ای تیره و قهوه‌ای روشن دیده می‌شود. این ضایعات باعث خارش خفیف تا شدید می‌شود و در موقع عرق‌کردن، ضایعات تشدید می‌شود. بعد از حمام گرفتن، رنگ ضایعات کمی روشن‌تر و به‌تدریج مجددا تیره می‌شود. عامل این بیماری قارچ‌ مالاسزیافورفورا است که تمایل به مزمن شدن دارد. این ضایعات با درمان‌های طبی، به‌طور موقت بهبود می‌یابند ولی با قطع درمان، ضایعات عود می‌کنند. خصوصا در فصول گرم بهار و تابستان که پوست تعریق بیشتری دارد، ضایعات پوستی شدت می‌یابند.

این کارشناس افزود: قارچ شایع دیگری که از آب آلوده استخرها می‌تواند به پوست انسان سرایت کند، قارچ کاندیدا آلبیانس مونلیا است که نواحی چین‌دار پوست مانند لای انگشتان پا، کشاله ران و زیر بغل را گرفتار می‌کند. این قارچ، مخمری است به رنگ سفید که در عمق چین‌های پوست از بسیار کم تا متوسط دیده شده و باعث خارش پوستی می‌شود که با درمان‌های طبی به سرعت بهبود می‌یابد ولی چنانچه شناگران بعد از استخر یا حمام، چین‌های پوستی خود را به دقت با حوله تمیز و خشک نکنند، رطوبت باقیمانده در چین‌ها، پوست را مستعد ابتلا به قارچ کاندیدا می‌کند؛ خصوصا در افرادی که زمینه بیماری قند، کم خونی، مصرف داروهای کورتونی، استرس‌های مداوم روحی، کار جسمی سنگین و مداوم دارند، این قارچ پوستی به آسانی از آب آلوده استخر در چین‌های پوستی جایگزین شده و باعث بیماری قارچی پوست می‌شود.

دکتر سهرابی درباره بیماری‌های ویروسی ناشی از آب استخرها هم گفت: یکی از بیماری‌های شایع ویروسی ناشی از آب استخرها، گروه ویروس‌های آدنوویروس‌ها هستند که آسان‌ترین راه انتقال آن، آب استخرهاست که به‌طور عمده باعث ورم ملتحمه چشم می‌شود که علاوه بر تورم ملتحمه چشم نشانه‌های عمومی ماند تب، تهوع، استفراغ و تورم غدد لنفاوی را به همراه دارد.

او گفت: مولوسکوم کنتازیوزوم نیز یک بیماری ویروسی پوست و مخاط در انسان است که معمولا از طریق تماس با افراد مبتلا منتقل می‌شود ولی از طریق راه‌های غیرمستقیم مانند لوازم شخصی از قبیل حوله و آب استخرها نیز می‌تواند فرد را آلوده کند. این ضایعات پوستی برجسته، متعدد و همراه با خارش است که بیشتر کودکان را آلوده می‌کند و فرد مبتلا، به‌دلیل سرایت بسیار شدید باید بلافاصله مجزا از دیگران تحت درمان قرار گیرد.

کد خبر 226153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز