یک هکتار از بقایای کاخ آپادانا چند روز پیش و در چند آتش‌سوزی جداگانه در میان شعله‌های آتش سوخت.

کاخ باستانی آپادانا آتش گرفت

مجتبی گهستونی دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان(تاریانا) با اعلام این خبر گفت که انباشت خس و خاشاک و گیاهان خودرو موجب این آتش‌سوزی‌ها بوده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی با انتشار گزارشی از آتش‌سوزی‌ها در محوطه کاخ آپادانا در شوش اعلام کرد که یک ماه پیش نیز کاخ اردشیر براساس آنچه ادعا شده به‌دلیل تجمع مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر به آتش کشیده شد. مسئولان پایگاه میراث فرهنگی شوش و اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان تاکنون هیچ اظهارنظری درخصوص آتش‌سوزی‌های جدید در این محوطه باستانی نکرده‌اند.

براساس این گزارش، کاخ آپادانا درحالی چندی پیش بر اثر انباشت نخاله‌، خس و خاشاک و گیاهان هرس نشده به آتش کشیده شد که یکی از کارشناسان پایگاه میراث‌فرهنگی شوش از دستگیری معتادان و آتش‌سوزی در کاخ اردشیر خبر داده است.ادعا شده است که چندی پیش مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر موجب آتش‌سوزی در کاخ اردشیر شده‌اند.

خبرهایی نیز از شکایت پایگاه میراث‌فرهنگی و تشکیل پرونده قضایی آتش‌سوزی‌ در کاخ اردشیر توسط 2تن از معتادان محلی منتشر شده است. با وجود این هنوز به‌طور قطع مشخص نشده که عامل اصلی آتش‌سوزی‌ها در بقایای کاخ آپادانا چه بوده است.

اگرچه تماس‌های گرفته شده با باغبان کوچک، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شوش تا لحظه انتشار گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی نتیجه‌ای نداشته است. اما، بیژن حیدری ناظر حفاظت و مرمت پایگاه محوطه باستانی شوش درخصوص علت آتش‌سوزی‌های اخیر در محوطه باستانی‌ شوش به آن خبرگزاری گفته است؛ «چندی پیش کاخ اردشیر توسط 2تن از معتادان محوطه به آتش کشیده شد که البته حریق به سرعت کنترل شد و حدود 2هفته پیش به محض تعطیلی موقت کارگاه شوش شاهد آتش‌سوزی کاخ آپادانا بودیم.» وی تأکید کرد: «به‌نظر می‌رسد این آتش‌سوزی‌ها سهوی نبوده است.»به گفته حیدری، از اول اردیبهشت‌ماه تا 28تیرماه سال‌جاری که ابلاغیه اعتبار داشتیم طی 3نوبت محوطه 12هکتاری آپادانا بوته‌زنی شده است.»

این کارشناس با اشاره به اینکه خسارت‌های وارد شده بر کاخ آپادانا بسیار سطحی و ناچیز است، افزود: «آتش‌سوزی‌هایی که اخیرا در محوطه باستانی شوش صورت گرفت توسط پایگاه میراث‌فرهنگی شوش کنترل شد. چنانچه می‌توان گفت خسارت‌های وارده بر کاخ آپادانا سطحی و بسیار ناچیز است.» وی تأکید کرد: «نه‌تنها بوته‌زنی‌ها در کاخ آپادانا انجام شده که درحال‌حاضر مرمت‌ بخش‌هایی از آپادانای شرقی و نظافت شهر پانزدهم شوش نیز در حال اجراست.»

براساس این گزارش، هم‌اکنون شهر باستانی شوش که روزگاری مرکز تمدن عیلامیان بود با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است. از یک سو، بحث ثبت جهانی این محوطه باستانی با ارزش کشور هنوز به جایی نرسیده است و از سوی دیگر آتش‌سوزی‌های اخیر و عدم‌رسیدگی به این محوطه باستانی احتمال ثبت یکی از مهم‌ترین محوطه‌های ایران را با چالش روبه‌رو می‌کند.

شوش یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده در خوزستان است و با وجود اینکه نخستین آثار یک دهکده مسکونی در آن مربوط به 7هزار سال پیش از میلاد است، احتمالاً در سال 4هزار پیش از میلاد پایه‌گذاری شده است. شهر باستانی شوش روزگاری مرکز برخورد 2تمدن مهم میانرودان و عیلام بود، که هریک به سهم خود در دیگری تأثیر داشته است. قرار گرفتن این منطقه در شمال خلیج‌فارس و نیز همسایگی با میانرودان در پیدایش این وضعیت ویژه تأثیر بسیاری داشته است.

آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی نوشته است، شوش در دوره هخامنشیان شکوه گذشته خویش را باز یافت و چهارراه شرق و غرب شد. با توجه به اهمیت و موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاص شوش بود که راه‌های بسیاری و به‌ویژه راه بزرگ موسوم به راه شاهی، ارتباط این شهر را به نقاط گوناگون جهان برقرار کرد. همچنین از کاخ آپادانای شوش به‌عنوان قصر زمستانی شاهان هخامنشی یاد می‌شود. اما ماجرای شوش به اینها ختم نمی‌شود، محوطه باستانی شوش و حریم آن بارها دستخوش حفاری‌های غیرمجاز از سوی سوداگران آثار تاریخی و باستانی کشور شده است. از سویی رسیدگی به محوطه باستانی شوش سال‌هاست که مورد انتقاد کارشناسان و باستان‌شناس‌ها قرار دارد.

شوش این محوطه باستانی با ارزش در تاریخ ایران که قدمت پایه‌گذاری آن به تمدن دوره عیلامی می‌رسد سال‌هاست که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و شاید تنها اقدامی که برای آن انجام شد مرمت ستون‌های سنگی از سوی مرمتگران تخت جمشید در 2سال گذشته بود. با وجود این بی‌توجهی به این محوطه باستانی همچنان ادامه دارد و آتش‌سوزی‌های جدید نیز بلای جان این محوطه باستانی ارزشمند کشور شده است.

کد خبر 225889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز