وسایل خانه‌های محتشم و نصیرالملک، ۲خانه تاریخی شیراز که ازجمله واگذاری‌های جنجالی و به مبلغ اندک هستند به ارگ کریمخانی شیراز منتقل شده تا آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت؛ سرنوشت مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز توسط صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور مشخص شود.

خانه محتشم شیراز

 این خبرگزاری نوشت که هنوز شائبه‌های فراوانی نسبت به واگذاری این دو خانه تاریخی به بخش خصوصی وجود دارد.

برخی کارشناسان میراث فرهنگی پیش‌تر مدعی واگذاری این‌دو بنای تاریخی به نزدیکان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی شده بودند. فعالان میراث فرهنگی اکنون خواستار شفاف‌سازی وضعیت مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز هستند چون به گفته آنها هرگونه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی نیازمند برگزاری مزایده است. گفته می‌شود خانه‌های تاریخی نصیرالملک و محتشم شیراز به‌مدت 25سال و در ازای دریافت مبلغی اندک به افرادی خاص واگذار شده است.

محمدرضا نسب‌عبداللهی فعال میراث‌فرهنگی در این‌باره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: خانه‌های تاریخی محتشم و نصیرالملک شیراز در ازای دریافت مبلغی اندک، به‌مدت حداقل 25سال به افرادی که گفته می‌شود جزو نزدیکان مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی هستند، واگذار می‌شود. اما مهدی پارسایی پژوهشگر و مدرس دانشگاه، به واگذاری خانه‌های تاریخی نصیرالملک و محتشم به اماکن توریستی اشاره می‌کند و می‌گوید: چند روز پیش وسایل خانه‌های نصیر الملک و محتشم به ارگ کریمخانی منتقل شد تا این خانه‌ها در اختیار صندوق حفظ و احیا قرار بگیرد. به‌گفته وی، کاربری این خانه‌ها هنوز مشخص نشده اما احتمال می‌رود به اماکن اقامتی و توریستی تبدیل شوند.

پارسایی افزود: در راستای تصمیم‌گیری‌ها برای واگذاری تصدیگری‌ها در سازمان میراث فرهنگی بود که اتاق‌های ارگ‌کریمخانی برای آوردن وسایل خانه‌های نصیرالملک و محتشم خالی شدند و با توجه به اینکه هم‌اکنون نیروهای 5 اداره در ارگ‌ کریمخانی مستقر شده‌اند، گردشگران تنها از 2اتاق خالی ارگ کریمخانی بازدید می‌کنند.

براساس این گزارش، خانه‌های نصیرالملک و محتشم شیراز پیش‌تر کاربری اداری داشتند. از خانه‌ نصیرالملک به‌عنوان پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز استفاده می‌شد که البته گفته می‌شود به‌دلیل نبود اعتبارات نزدیک به 3سال بود که به‌حالت نیمه‌تعطیل در آمده بود. خانه محتشم نیز محل فعالیت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شیراز بود. به گفته پارسایی، که یکی از اعضای پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز است، اگر قرار است واگذاری این دو خانه تاریخی به بخش خصوصی انجام شود باید این روند با برگزاری مزایده و کاملا شفاف صورت بگیرد.

 

کد خبر 226479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز