همشهری آنلاین: شرکت اپل از سوی دولت آمریکا به همراه پنج شرکت نشر کتاب، به دست داشتن در برنامه ریزی برای افزایش قیمت کتب دیجیتالی در آمریکا متهم شده‌است.

apple bookstore

به گزارش رویترز، وزارت دادگستری آمریکا در پایان تحقیقات خود در مورد تلاش اپل برای افزایش قیمت کتب دیجیتالی، این شرکت را ملزم به تغییر در نحوه فروش کتب دیجیتالی در فروشگاه کتاب آی‌تیونز کرد. در حال حاضر شرکت اپل با پنج ناشر بزرگ از جمله "نیوز کورپ هارپرکالینز" و "سیمون و شوستر" متعلق به شرکت .CBS Corp برای فروش کتاب در فروشگاه آی‌تیونز همکاری می‌کند.

دولت آمریکا می‌گوید همکاری اپل با این پنج شرکت باعث کاهش رقابت در بازار کتب دیجیتالی و دستکاری عمدی قیمت کتاب از سوی اپل و این پنج شرکت می‌شود. بر اساس دستور وزارت دادگستری آمریکا که برای عملی شدن نیاز به حکم دادگاه دارد، اپل تا پنج سال از بستن هر گونه قرارداد که احتمال افزایش قیمت کتاب را به همراه دارد با این پنج ناشر منع می‌شود.

این منع عقد قرارداد شامل فیلم، سریال و موسیقی در فروشگاه آی‌تیونز نیز می‌شود. علاوه بر این اپل ملزم می‌شود در کنار کتبی که در فروشگاه آی‌تیونز می‌فروشد، لینک خرید همان کتاب در فروشگاه‌های شرکت آمازون و "بارنز و نوبل" را قرار دهد تا خریداران بتوانند آزادانه قیمت‌های محصولات مشابه در فروشگاه‌های رقیب را مشاهده کنند و آزادانه تصمیم بگیرند.

البته این خبر نگرانی‌هایی هم در صنعت کتاب آمریکا در پی داشته‌است. برخی از تحلیل‌گران معتقدند این کار مشکلی را حل نمی‌کند و تنها به افرایش قدرت شرکت آمازون که در حال حاضر 65 درصد از بازار کتب دیجیتال آمریکا را در دست دارد می‌انجامد.

برخی دیگر معتقدند اگر اپل ملزم به ارائه لینک خرید کتب مشابه از وب‌سایت رقبایش شده‌است، چرا آمازون و "بارنز و نوبل" ملزم به اینکار نشده‌اند. شرکت اپل به این خبر واکنش منفی نشان داده و از مقامات دادگاه فدرال خواسته یا حکم اجرای این طرح را صادر نکنند یا خواستار وضع محدودیت‌هایی سبک‌تر شوند.

کد خبر 225676
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز