همشهری آنلاین: سونی یک واحد پردازنده تصویر قابل‌نصب بر روی سر ابداع کرده که به جراحان امکان بینایی مجازی با اشعه ایکس را برای انجام عمل جراحی می‌دهد

ایجاد امکان بینایی مجازی برای پزشکان، حین عمل جراحی

به گزارش ایسنا، سامانه ابداعی این عمل را با استفاده از آندوسکوپی که تصاویر را به یک جفت مانیتور واقع بر روی سر ارسال می‌کند، انجام می‌دهد.

این امر به جراحان امکان مشاهده تصاویر سه بعدی با تفکیک‌پذیری بالا از درون بدن بیمار را به هنگام عمل لاپاروسکوپی فراهم می‌کند.

جراحی لاپاراسکوپی که "جراحی سوراخ کلید" نیز نام گرفته، جایگزینی کمتر تهاجمی برای فرایندهای سنتی‌تر است که اغلب شامل شکافتن بدن بیمار با یک برش بزرگ هستند.

جراحی سنتی نه تنها امکان عمل را فراهم کرده، بلکه امکان دیدن آنچه حین عمل رخ می‌دهد، را برای جراح فراهم می‌کند.

مشکل این جاست که ایجاد برش با طول یک فوت، واقعه‌ای تروماتیک است که بدن بیمار باید با آن کنار بیاید.

در مقایسه، جراحی لاپاراسکوپی فقط برش‌های کوچک را می‌طلبد که از خلال آن‌ها پروب‌های طولانی، کاترها و آندوسکوپ‌ها جاسازی می‌شوند.

این رویکرد نه‌تنها کمتر تهاجمی است، بلکه عفونت کمتر، استرس کمتر به بیمار و ترمیم سریع‌تر برش‌ها را به دنبال دارد. به طور مثال، حذف کیسه صفرا که زمانی نیازمند برشی بزرگ و حضور طولانی بیمار در بیمارستان بود، با یک جفت برش کوچک و بستری کوتاه‌مدت انجام می‌شود.

یکی از موانع این تکنیک چگونگی داشتن نمایی واضح از آنچه می‌گذرد، است.

این فرایند نه تنها شامل جاسازی ابزار ویژه در درون برش‌های چندگانه، بلکه همچنین متصل‌کردن آندوسکوپ‌ها به مانیتورهای تلویزیونی است که یک تصویر مسطح را ارائه می‌دهند.

جراحی لاپاراسکوپی مانند جراحی کنترل از راه دور است و در سال‌های اخیر، سیستم‌های تصویربرداری‌ سه‌بعدی این فرایند را ارتقا داده‌اند اما هنوز هم جای پیشرفت وجود دارد.

"پردازنده تصویر قابل‌نصب بر روی سر" سونی مجهز به مانیتور سه‌بعدی است که به یک لاپاروسکوپ جراحی متصل می‌شود.

این هدست دارای یک جفت پنل‌ دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک (OLED) با قطر 18 میلی‌متر است.

به گفته مقامات سونی، سیستم جدید تصاویر برجسته‌ با تفکیک‌پذیری بالا و بازتولید دقیق رنگ‌ها را ارائه می‌دهد و تصاویر جداگانه برای هر چشم و با هدف ممانعت از تداخل تولید می‌شوند.

این هدست همچنین با خروجی دو بعدی از آندوسکوپ سازگاری دارد و کاربر قادر به سوئیچ‌کردن بین نماهای دو بعدی و سه‌بعدی از طریق انتخاب دگمه ورودی واقع بر روی واحد پردازنده تصویر است.

سیستم ارائه‌شده دارای توانایی "تصویر در تصویر" (PinP) بوده و بنابراین، دو تصویر می‌توانند همزمان نمایش داده شوند.

افزون بر این، این تصویو می‌توانند به چپ یا راست، بالا یا پایین حرکت کنند، بنابراین، دیگر اعضای تیم جراحی می‌توانند تصویر را از زاویه دید خود ببینند.

واحد پردازنده تصویر قابل‌نصب بر روی سر سونی برای استفاده در ژاپن تایید شده و بهای آن 15 هزار و 300 دلار امریکا تخمین زده شده است.

کد خبر 225582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز