همشهری آنلاین: همانطوری که پیش بینی می شد،افشای جاسوسی اینترنتی گسترده آمریکایی ها در آلمان و مواضع متناقض دولتمردان از جمله صدراعظم در این رابطه که انتقادات فراوان احزاب مخالف و افکار عمومی را به همراه داشت، موجب کاهش محبوبیت حزب حاکم آلمان در آستانه انتخابات ملی پارلمانی شد.

آنگلا مرکل

به گزارش ایرنا، درحالی که نزدیک به هفت هفته بیشتر به انتخابات ملی پارلمانی آلمان در 22 سپتامبر ( 31 شهریور) باقی نمانده است،رسانه های آلمانی از جمله بیلد،دی ولت، اشپیگل، زود دویچه سایتونگ،تاگس‌اشپیگل و دیگر نشریات براساس جدیدترین نظرسنجی های انتخاباتی خبر از این می دهند که احزاب حاکم، برتری نسبی بر احزاب مخالف را از دست داده اند.

دولت آنگلا مرکل،صدر اعظم آلمان از ائتلاف احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی (CDU/CSU) و همچنین دموکرات های آزاد ( FDP) تشکیل شده است و این سه حزب ائتلافی تا قبل از افشای جاسوسی اینترنتی آمریکایی ها در آلمان و اروپا و حاشیه های ناشی از این افشاگری،در تمام نظرسنجی ها برتری بر احزاب مخالف را به نام خود ثبت می کرده اند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی از سوی موسسه نظر سنجی Emnid،که بعد از انتقادها و واکنش های تند افکار عمومی،احزاب و شخصیت های سیاسی آلمان به مواضع مرکل و مقام های امنیتی کشور در رابطه با این رسوایی بزرگ انجام شده،حکایت از این دارد که احزاب دموکرات/سوسیال مسیحی (CDU/CSU) و دموکرات آزاد (FDP)، برتری خود را بر اپوزیسیون از دست داده ان

در این نظرسنجی‌ که به سفارش بیلد آم زونتاگ انجام شده، دموکرات و سوسیال مسیحی ها با 40 درصد و دموکرات های آزاد با از دست دادن یک امتیاز 5 درصد آراء را به خود اختصاص می‌دهند.

این درحالی است که سوسیال دموکرات ها به عنوان رقیب جدی حزب حاکم با 25 درصد، سبزها 13 درصد و حزب چپ 8 درصد آراء را به دست می‌آورند.بدین ترتیب، ائتلاف احزاب مخالف دولت که به (قرمز-قرمز-سبز) مشهور هستند با 46 درصد آرا، یک درصد از ائتلاف حاکم موسوم به (سیاه-زرد) با 45 درصد جلوتر خواهد بود. سوسیال دموکرات ها با این شرایط در محاسبات شانس خود را برای تشکیل یک ائتلاف با دو حزب دیگر مخالف دولت( سبزها و چپ ها) افزایش یافته می بینند.

در همین رابطه نشریه فوکوس با انتشار مطلبی سوسیال دموکرات ها را دارای بیشترین پتانسیل برای رشد در هفته های باقی مانده تا روز انتخابات دانسته است.

به نوشته این نشریه،بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق و بررسی که توسط مؤسسه INSA انجام گرفته، سوسیال‌دموکرات‌ها می‌توانند،در صورتی که از پتانسیل خود حداکثر استفاده را کنند، 22 سپتامبر 32 درصد آراء را به دست آورند.

بر اساس وضعیت کنونی، این احتمال دیده می شود که 15 درصد مردم به سبزها رأی دهندد که البته این حزب می‌تواند موفق به کسب 21 درصد آراء شود.

براساس نتایج حاصل از این تحقیق دموکرات و سوسیال مسیحی ها( CDU/CSU) در حال حاضر 37 درصد آراء را از آن خود می‌سازد که بر اساس این تجزیه و تحلیل حداکثر قادر خواهند بود آراء خود را تا روز انتخابات به 41 درصد برساند و پیش بینی می شود 5 درصد رأی‌دهندگان نیز به دموکرات های آزاد (FDP) رأی دهند -پتانسیل این حزب، 9 درصد است.

براساس گزارش این نشریه، چپ ها نیز هم‌اکنون می‌توانند روی 7 درصد آراء حساب کنند و این درحالی است که حداکثر آراء این حزب 10 درصد خواهد بود.

به نوشته فوکوس، حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) قصد دارد، از پتانسیل خود، از جمله با پنج میلیون مراجعه به درب منازل نهایت استفاده را کند البته این امکان وجود دارد که مردم در خانه‌هایشان را باز نکنند زیرا بر اساس نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی،دو سوم مردم آلمان مایل نیستند که مبلغان احزاب به در منازل آنها بیایند.

در یک نظرسنجی مؤسسة نظرسنجی Emnid برای مجله فوکوس،66 درصد اعلام کردند که در را به روی مبلغان انتخاباتی باز نخواهند کرد این مخالفت به ویژه بین طرفداران احزاب حاکم دولتی نیز به چشم می‌خورد.

در عین حال،ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی دولت مرکل معتقد است حزب سوسیال دموکرات و سبزها درصورت در دست گرفتن اداره کشور، فاقد توانایی لازم در سیاست مالی هستند.

شویبله در گفت و گو با بیلد آم زونتاگ،گفت:سوسیال دموکرات‌ها و سبزها نمی‌دانند چگونه باید از پول استفاده کرد، اما ما می‌دانیم - تفاوت در این است.

وزیر دارایی آلمان در بیان علت گفته‌های خود، به این مسأله اشاره کرد که بودجه دولت ایالتی سوسیال دموکرات ها و سبزها (قرمز-سبز) در ایالت نوردراین-وستفالن دو بار مغایر با قانون اساسی شناخته شده و در ایالت بادن-وورتمبرگ نیز از زمان بر سرکار آمدن دولت قرمز-سبز بدهی‌های جدید بالا آمده است.

شویبله همچنین به شدت از پر اشتاین‌بروک، وزیر دارایی سابق آلمان و کاندیدای صدراعظمی کنونی سوسیال دموکرات ها انتقاد کرد و گفت:من از پر اشتاین‌بروک بودجه‌ای را به ارث بردم که به شدت تحت تأثیر بحران مالی قرار داشت.

وی افزود:برنامه‌ریزی اشتاین‌بروک که این روزها می خواهد صدر اعظم شود، بدهی‌های جدیدی را بالغ بر 86 میلیارد یورو در سال اول و 260 میلیارد برای کل دوره فعالیت دولت در نظر گرفته بود. به همین دلیل انتقادهای وی در پارلمان مرا متعجب ساخت، زیرا او باید با اعداد و ارقام خود آشنایی داشته باشد.

شویبله افزود: به طور قطع برای مخالفان و آقای اشتاین‌بروک پذیرفتن این مطلب آسان نیست که ما بودجه را از سال 2010 - تنها در یک دوره از فعالیت دولت - به دقت تجدید بنا کرده باشیم.

کد خبر 225382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز