همشهری آنلاین: دفتر دادستانی فدرال آلمان می‌گوید در حال آماده کردن طرح شکایت علیه سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و انگلیس به اتهام انجام عملیات گسترده جاسوسی از دفاتر اتحادیه اروپا است.

آنگلا مرکل

به گزارش شبکه پرس تی وی، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» روز یک‌شنبه ( ۹تیر، ۳۰ ژوئن) گزارش داد در پی «اتهام‌های تازه مبنی بر جاسوسی بیش از حد تصور سرویس‌های مخفی امریکا و انگلیس درباره ارتباطات تلفنی و اینترنتی آلمان» دفتر دادستانی فدرال این کشور در حال آماده کردن طرح شکایت علیه امریکا و انگلیس است.

آلمان روز دوشنبه اعلام کرد به دلیل «سلب اعتماد» سفیر امریکا را احضار می‌کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت که اگر اتهام‌ها درست باشد، برنامه گسترده جاسوسی و نظارت امریکا «رفتار غیرقابل قبول به شیوه دوران جنگ سرد را در قبال برلین» اثبات خواهد کرد.

در تحولی دیگر، هفته‌نامه خبری در اشپیگل آلمان سازمان امنیت ملی امریکا را به شنود از دفاتر اتحادیه اروپا در شهرهای واشنگتن، نیویورک و بروکسل متهم کرد.

اشپیگل فاش کرد که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا هر ماه نزدیک به نیم میلیون مکالمه‌ تلفنی، ایمیل و پیامک را در آلمان کنترل می‌کنند که بیشترین میزان شنود و جاسوسی در میان کشورهای اتحادیه اروپا است.

اشپیگل افزود، کانادا، استرالیا، برزیل و نیوزلند مشمول هدف عملیات نظارتی و جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا نبودند، اما «حملات جاسوسی» به آلمان امکان‌پذیر بود.

گزارش‌ها به تازگی فاش کرده‌اند که سازمان‌های جاسوسی انگلیس و دفاتر ارتباطات دولتی این کشور ارتباطات تلفنی و اینترنتی در آلمان را ضبط می‌کردند و آن را در اختیار سازمان امنیت ملی امریکا قرار می‌دادند.

در همین حال، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت این کشور تا زمانی که مطمئن نشود عملیات جاسوسی امریکا پایان یافته است، در هیچ زمینه‌ای با واشنگتن مذاکره نخواهد کرد.

اولاند تاکید کرد: «تا زمانی که این اطمینان نه تنها برای فرانسه بلکه برای همه کشورهای اتحادیه اروپا و همه شرکای امریکا حاصل نشود، نمی‌توان هیچ مذاکره و معامله‌ای در هیچ زمینه انجام داد.»

اتهام‌ها علیه سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و انگلیس در حالی مطرح شده است که به تازگی ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین سازمان امنیت ملی امریکا بخشی از اسناد محرمانه این کشور را فاش کرده است.

این افشارگر امریکایی اطمینان داده است انتشار اطلاعاتی که از برنامه‌های نظارتی و جاسوسی امریکا به دست آورده ادامه خواهد داشت.

اسنودن اوایل ماه جاری اسنادی را فاش کرد که نشان می‌دهند سازمان امنیت ملی امریکا و پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) به طور مخفیانه اطلاعات شهروندان امریکایی و دیگر مردم جهان را جمع‌آوری می‌کنند.

 

کد خبر 221469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز