همشهری آنلاین: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید که به عنوان یک اقدام مناسب برای تحت فشار گذاشتن دولت موقت مصر برای پایان دادن به خشونت‌های جاری در این کشور، صادرات تسلیحات آلمانی به مصر ممکن است متوقف شود.

آنکلا مرکل

به گزارش پرس تی وی، مرکل که روز یکشنبه با زد دی اف، تلویزیون دولتی آلمان گفتگو می‌کرد، اظهار داشت که محموله‌های تسلیحاتی مصر می‌تواند تدبیری باشد که به طور واضح شک و تردید ما در مورد آن‌چه که در مصر اتفاق می‌افتد را نشان دهد.

مرکل گفت: «هیچ کس، نه نظامی و نه غیرنظامی، حق ندارد از خشونت علیه شهروندان استفاده کند.»

صدر اعظم آلمان همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که با کمک همدیگر به مساله مصر رسیدگی کنند.

مرکل با نگران کننده توصیف کردن اوضاع فعلی در مصر خاطرنشان کرد: «ما می‌خواهیم بررسی کنیم که چه اقداماتی می‌تواند انجام شود. ما باید با همدیگر کار کنیم و اقدامات مشابهی انجام دهیم.»

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا قرار است امروز دوشنبه، نشستی اضطراری در بروکسل در مورد خشونت‌ها در مصر برگزار کنند. این نشست پیش از دیدار سران اتحادیه اروپا در مورد حوادث مصر برگزار می‌شود.

در همین حال، هرمن ون رامپوی و خوزه مانوئل باروسو، رهبران اتحادیه اروپا در یک بیانیه در همان روز هشدار دادند که اگر خونریزی‌ها در مصر پایان نیابد، اتحادیه اروپا آماده است که در روابط با این کشور تجدید نظر کند.

رهبران اتحادیه اروپا همچنین از همه احزاب دخیل در درگیری‌ها در مصر خواسته‌اند که خویشتنداری خود را حفظ کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «در حالی که همه در این شرایط باید خویشتنداری خود را حفظ کنند، ما مسئولیت ویژه‌ای برای مقامات دولت موقت و ارتش برای توقف درگیری‌ها قائل هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «خشونت و کشتارهایی که در چند روز گذشته اتفاق افتاد، نه می‌تواند موجه باشد و نه می‌شود از آن چشم‌پوشی کرد. حقوق بشر باید محترم شمرده و اجرا شود.»

از ۱۴ اوت تاکنون، در سرکوب خونین طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر، بیش از ۸۰۰ نفر کشته شده‌اند.

در سوم جولای، ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس نیروهای مسلح مصر اعلام کرد که مرسی دیگر در قدرت نیست. قانون اساسی به حالت تعلیق درآمد و پارلمان منحل شد.

دولت موقت مصر به دلیل کشتن معترضان با محکومیت گسترده بین‌المللی مواجه شده است.

کد خبر 227662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز