همشهری آنلاین: نامزد سوسیال دموکرات های آلمان برای برای کسب عنوان صدر اعظمی در انتخابات ملی پارلمانی ماه سپتامبر در ادامه انتقادها از عملکرد آنگلا مرکل در رابطه با جاسوسی های اینترنتی گسترده در این کشور، خواستار برخورد تهاجمی تر با آمریکا شد.

به گزارش ایرنا، پر اشتاین بروک در گفتگو با روز نامه دی ولت،با انتقاد شدید از صدر اعظم آلمان از وی خواست برخورد تهاجمی‌تری با آمریکا داشته باشد.

اشتاین بروک با بیان اینکه مرکل در رابطه با آمریکایی‌ها از انتقاد خودداری می‌کند، گفت: رییس دولت با رسوایی شنود مکالمات،آن طور که باید و شاید برخورد نمی‌کند.

این سیاستمدار آلمانی با تاکید بر اینکه از مرکل انتظار تعهد بیشتری در این زمینه دارد،گفت:صدراعظم موظف است مانع لطمه خوردن به ملت آلمان شود.

اشتاین بروک در ادامه ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیتی آمریکا را به خاطر افشای جاسوسی های اینترنتی تحسین کرد و گفت:اسنودن حدی از عدم تابعیت مدنی را نشان داده که مرا به حیرت وا می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: من برای این کارمند سابق سرویس مخفی ‌آمریکا احترام قائلم که اطلاعات خود درباره زد و بندهای NSA را علنی کرده است و ما باید از این بابت از اسنودن متشکر باشیم.

اشتاین بروک افزود: اسنودن فاش کرده بود که سرویس مخفی آمریکایی NSA در ابعاد وسیع ارتباطات شهروندان آلمانی را کنترل می‌کند، اما ابعاد و جزئیات این جاسوسی هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دموکرات نیز بارها آنگلا مرکل را به خاطر تخطی از قوانین و بی‌اعتنایی نسبت به این مسأله مورد انتقادهای تند خود قرار داده است.

در عین حال ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی کابینه مرکل در پاسخ به این انتقادها گفت:این اتهام که دولت تلاش کافی برای مقابله با کنترل مردم به عمل نمی‌آورد، به جا نیست.

شوئبله از همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی دفاع کرد و آن را غیر قابل اجتناب برای امنیت آلمان دانست.

درهمین رابطه،هانس-گئورگ ماسن، رئیس اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان، از برطرف شدن همه اتهامات علیه این نهاد امنیتی در رسوایی جاسوسی آمریکایی ها در کشورش خبر داد.

اداره حفاظت از قانون اساسی و سرویس اطلاعاتی خارجی آلمان به خاطر استفاده از نرم‌افزارهای سرویس مخفی آمریکایی NSA و تلاش برای تحقق نه چندان سفت و سخت قوانین حفاظت از اطلاعات آلمان به منظور به وجود آوردن امکان تبادل بهتر با آمریکایی‌ها در معرض انتقاد شدیدی قرار گرفته اند.

کد خبر 225203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز