برلین - ایرنا: حدود ۱۰ روز بیشتر به تاریخ برگزاری انتخابات ملی پارلمانی آلمان باقی نمانده و تبلیغات احزاب سیاسی و نامزدهای این انتخابات با شدت و قدرت ادامه دارد ولی میزان مشارکت مردمی و نگرانی از بی‌علاقه بودن شهروندان به حضور پای صندوق‌های رای، به دغدغه اصلی سیاستمداران تبدیل شده است.

هراس سیاستمداران آلمانی از خالی ماندن صندوق ها در روز انتخابات

هیجدهمین انتخابات ملی پارلمانی آلمان قرار است در تاریخ 22 سپتامبر( 31 شهریور) در شهرها و ایالت های مختلف این کشور برگزار شود که در همین رابطه احزاب و شخصیت های سیاسی شناخته شده از جمله احزاب حاکم دموکرات و سوسیال مسیحی،لیبرال دموکرات و همچنین احزاب مخالف سوسیال دموکرات، چپ ها، سبزها که ترکیب اصلی نمایندگان مجلس فعلی را تشکیل می دهند،از ماهها قبل فعالیت خود را برای اخذ رای اعتماد دوباره از مردم آغاز کرده اند.

به گزارش ایرنا، برغم انجام تبلیغات وسیع و استفاده احزاب و نامزدهای انتخابات از راهکارهای مختلف برای جلب نظر شهروندان،گزارش ها و آمارها از کاهش علاقه مردم به حضور در انتخابات حکایت داردو با توجه به اینکه در انتخابات قبلی (سال 2009) مشارکت مردم با کاهشی چشمگیر در پایین ترین سطح نسبت به دوره های قبلی بوده است،این نگرانی وجود دارد که در انتخابات 2013 نیز روند کاهش مشارکت همچنان ادامه داشته باشد.

در مقایسه آماری از انتخابات گذشته آلمان، هلموت کهل باسابقه ترین صدراعظم این کشور بعد از چهار دوره ریاست دولت آلمان در انتخابات سال 98 با مشارکت 82 درصدی آلمان ها، رقابت را به گرهاهرد شرودر واگذار کرد درحالی که بالاترین رکورد رای دهندگان آلمان در سال 1972 به ثبت رسیده است که ویلی برانت نامزد حزب سوسیال دموکرات ها با مشارکت 91.1 درصدی مردم،بزرگترین پیروزی را برای حزب متبوع خود به ارمغان آورد.

این درحالی است که سوسیال دموکرات‌ها در سال 2009 تنها قادر به جلب مشارکت تنها 23 درصد رای دهندگان شدند که یکی از دلایل مهم آن، قهر نزدیک به 4 میلیون رای دهنده این حزب با صندوق های رای بوده است.

القای بدون رقیب بودن صدر اعظم فعلی آلمان و تاکید طرفداران حزب ائتلافی حاکم بر پیروزی قطعی آنگلا مرکل در انتخابات پیش رو و تایید این ادعا در نظرسنجی های انجام شده از سوی رسانه ها و مراکز مختلف تحقیقاتی از دیگر عوامل مهم در کاهش رغبت رای دهندگان به مشارکت در انتخابات اعلام شده است به طوری که بسیاری از واجدین شرایط رای دادن،با این باور که حزب پیروز مشخص و صدراعظم نیز بدون رقیب است،دیگر دلیلی برای رای دادن نمی بینند.

در همین رابطه نیکولاس اشنایدر،رئیس شورای کلیسای پروتستان از مسیحیان پروتستان دعوت کرد که در انتخابات شرکت کرده و با این کار دموکراسی را مد نظر قرار دهند.

در فراخوان رئیس شورای کلیسای پروتستان با هدف ترغیب به مشارکت مسیحیان در انتخابات،آمده است: حق رأی شما یک کالای باارزش است. بسیاری از انسان‌ها در این جهان برای به دست آوردن حق رأی مبارزه می‌کنند. رأی خود را بیهوده از دست ندهید.

به اعتقاد اشنایدر،کسی که از رأی دادن خودداری کند،احزاب تندرو را تقویت خواهد کرد...

حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) نیز از جمله تلاش های این حزب برای افزایش مشارکت در انتخابات 22 سپتامبر را مراجعه به خانه های مردم عنوان و اعلام کرده که در این راه و در راستای مبارزات انتخاباتی تاکنون به در سه میلیون خانه مراجعه کرده است.

سخنگوی آندرآ نالس،دبیرکل و مدیر مبارزات انتخاباتی این حزب با تاکید بر اینکه تا روز انتخابات باید تعداد این دیدارها به پنج میلیون برسد،گفت: هفته‌هاست که تیم‌های پشتیبانی و سیاستمداران در حوزه‌های انتخاباتی در رفت و آمد هستند تا نزد شهروندان برای اهداف خود مانند تعیین حداقل دستمزد، توقف افزایش اجاره‌خانه‌ها و اختصاص پول بیشتر به حوزه آموزش تبلیغ و از این راه موجب افزایش تعداد رای دهندگان شوند.

زیگمار گابریل،رئیس حزب سوسیال دموکرات ها نیز پیشتر تأکید کرده بود که مهم‌ترین ابزار در مبارزات انتخاباتی، اینترنت نیست،بلکه به صدا درآوردن زنگ در خانه‌های شهروندان و دعوت آنها به رای دادن است.

براساس نتایج آماری انتخابات دوره قبل، پایین ترین مشارکت انتخاباتی مربوط به رده سنی 21 تا 24 سال و قشر جوان و دانشجویی بوده است و در مقابل سالمندان آلمانی در رده سنی 60 تا 69 سال، 80 درصد رای دهندگان هستند و به طور کلی نزدیک به 30 درصد ( 18میلیون نفر) از واجدین شرایط از حق خود برای حضور در انتخابات استفاده نکردند.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی،افزایش فاصله طبقاتی در آلمان را از دیگر دلایل مهم کاهش علاقه مردم به حضور در انتخابات اعلام کرده اند به طوری که در بین اقشار مختلف،گروه های کم درآمد جامعه و کسانی که بادریافت کمک های رفاهی به زندگی ادامه می دهند، چندان تمایلی به حضور در انتخابات ندارند.

به نظر آرمین شفر از موسسه تحقیقات جامعه شناسی ماکس پلانک، برای مدتهای مدید اینکه چرا مردم برای حضور در انتخابات تمایلی از خود نشان نمی‌دهند، نادیده گرفته می‌شد اما اخیرا چندین گروه تحقیقاتی به بررسی این پدیده پرداخته و این نتیجه بدست آمده است که عمده کسانی که از حق رای خود استفاده نمی‌کنند به یک طبقه خاص اجتماعی تعلق دارند.

براساس این تحقیقات،دلیل عمده برای بی‌میلی جوانان آلمانی به حضور در انتخابات این است که آنها دیگر این اقدام را وظیفه خود نمی دانند و در واقع جوانان امروزی از تعصب حزبی و ایدئولوژیکی کمتری نسبت به جوانان قبلی برخوردارند.

جالب اینکه در انتخابات آتی شاهد حضور گروه و حزبی با همین تفکر هستیم که محور فعالیت خود را بر ترویج مخالفت با رای دادن بنا نهاده و با عنوان رای نمی دهم شروع به فعالیت کرده است و هدف اصلی خود را جذب طرفدارانی از احزاب مختلف قرار داده که هنوز تصمیم قطعی نگرفته و برای حضور در انتخابات و رای دادن به حزب و یا شخصیتی خاص با تردید مواجه هستند.

ورنر پیتر، رییس گروه مخالفان رای دادن از جمله این افراد است که در گذشته عضو حزب حاکم دموکرات مسیحی (حزب مرکل) بوده است اما بعد از رسوایی‌های بزرگ مالی این حزب در زمان صدارت هلموت کهل در اعتراض به این وضعیت، از همراهی با این حزب سیاسی انصراف داده و به عنوان اعتراض رویه مخالف با رای دادن را در دستور کار خود قرار داده است.

پیتر با اذعان به اینکه برنامه محتوایی برای فعالیت گروه خود ندارد،تاکید کرد که ما برای تغییر ساختار سیاسی در آلمان تلاش می کنیم و بعد از دستیابی به این هدف،مخالفت با رای دادن را پایان خواهیم داد.

دغدغه ها از میزان مشارکت رای دهندگان با توجه به افزایش سیاست‌زدگی در بین مردم آلمان موجب شده که تا این لحظه در نظرسنجی‌های انتخاباتی شاهد هیچ اشاره‌ای به میزان مشارکت احتمالی مردم در انتخابات 22 سپتامبر نباشیم.

براساس آخرین نظرسنجی انجام شده از جایگاه مردمی و وضعیت احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات 2013،ائتلاف حاکم دموکرات و سوسیال مسیحی با فاصله کمی از احزاب مخالف در صدر قرار دارد به طوری که با 39 درصد و کاهش 1 درصدی نسبت به هفته گذشته در صدر قرار دارد و لیبرال دموکرات‌ها به عنوان حزب ائتلافی دولت حاکم نیز با 6 درصد (افزایش 1 درصدی) قرار دارند که درصورت تثبیت این وضعیت در روز انتخابات،دولت آینده را نیز در اختیار خواهند داشت.

براساس این نظرسنجی همچنین، سوسیال دموکرات‌ها به عنوان بزرگترین حزب مخالف دولت با افزایش دو درصدی اقبال عمومی مواجه بوده و میزان محبوبیت خود را به 25 درصد رسانده است.

بازنده بزرگ نظرسنجی جدید موسسه فورسا،حزب مخالف سبزها اعلام شده که 10 روز مانده به انتخابات با کاهش 2 درصدی محبوبیت از 11 به 9 درصد کاهش یافته است و از حزب چپ‌ها که همچنان 10درصد محبوبیت را برخوردار است پایین‌تر قرار گرفته‌اند.

احزاب تازه تاسیس دزدان دریایی و جایگزینی برای آلمان ( مخالفان یورو) نیز باکسب 3 درصد محبوبیت همچنان شانسی برای حضور در پارلمان این کشور ندارند.

کد خبر 230838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز