پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود زیان‌هایی که برنامه تهیه پهپادهای "یورو هاوک" برای ارتش در پی داشته، وزیر دفاع آلمان همچنان خواهان خرید ۱۶هواپیمای بی‌سرنشین برای ارتش است.

آن‌گونه رادیو دولتی آلمان می‌گوید بنا به ارزیابی کارشناسان، ضررهای مالی وارده بیش از نیم میلیارد یورو است.

وزارت دفاع آلمان درصدد تهیه بیش از ۱۶هواپیمای بی‌ سرنشین در سال‌های آینده است. به‌رغم خسارت مالی احتمالی که تهیه این هواپیماها برای آلمان در پی داشته است، به نظر می‌رسد که توماس دمزیر، وزیر دفاع این کشور همچنان خواهان تهیه پهپادهای رزمی برای ارتش است.

بنا به گزارش اشپیگل آنلاین، در پاسخ کتبی وزارت دفاع آلمان به پرسش فراکسیون سوسیال دمکرات‌ها در پارلمان آمده است که تا سال ۲۰۱۶ دست‌کم ۵ پهپاد از نوع "یورو هاوک" (Euro Hawk) به ارتش آلمان تحویل داده خواهد شد. در این نامه تصریح شده است که آلمان برنامه خرید پهپادهای رزمی از آمریکا یا اسرائیل را همچنان در دستور کار خود دارد.

وزیر دفاع آلمان هم‌چنین مصمم است که برنامه تجهیز این پهپادها به تسلیحات لازم از جمله سامانه‌های موشکی را ادامه دهد. وزارت دفاع آلمان اما به کارگیری پهپادهای رزمی برای "کشتن هدفمند" را منتفی دانسته است.

در بخشی از نامه وزارت دفاع آلمان آمده است: «ارتش آلمان در ماموریت پهپادها و دیگر تجهیزات رزمی همواره چارچوب قانون اساسی این کشور و حقوق بین‌الملل را رعایت خواهد کرد.»

  • انتقاد شدید اپوزیسیون از هدر دادن بودجه دفاعی

 زمان برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان پارلمان بسیار نامساعد است، زیرا وزیر دفاع آلمان به دلیل ضررهای وارده از تهیه "یورو هاوک" به شدت تحت فشار قرار دارد.

به جز خسارت ناشی از تهیه پهپاد "یورو هاوک" تخلفات دیگری در خرید تجهیزات نظامی مشاهده شده است. دادستانی شهر کوبلنتس در روز دوشنبه (۲۷ مه) تایید کرد که برای رسیدگی به تخلفات جدید تحقیقات مستقلی را آغاز کرده است.
امید نوری‌پور، سخنگوی امور دفاعی حزب سبزها تصریح کرد که وزیر دفاع آلمان هر چه زودتر باید درباره "هرج و مرج در وزارت‌خانه" خود توضیح دهد.

نوری‌پور در مصاحبه با روزنامه "ولت" گفت: «در پی اختلاس و هدر دادن بودجه این پرسش مطرح است که آیا اصولاَ دمزیر می‌تواند به درستی از پول‌استفاده کند؟»

توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان به دلیل خسارت مالی وارده در تهیه پهپادهای "یورو هاوک" به شدت تحت فشار است

به گفته ناظران سیاسی احتمال می‌رود که حدود ۵۶۲ میلیون یورو خسارت‌های ناشی از پروژه "یورو هاوک" باشد. این پهپاد از نوع هواپیماهای بی‌سرنشینی است که برای عملیات شناسایی و اکتشافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • هواپیمای بی‌سرنشین "پریدیتور"

در توضیحات وزارت دفاع آلمان تصریح شده است که هواپیمای بی‌سرنشین "پریدیتور" (Predator) ساخت آمریکا و رقیب آن، پهپاد "هرون" (Heron) مورد توجه آلمان بوده و وزارت دفاع این کشور با شرکت‌های سازنده در تماس است.

ایالات متحده آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که آماده فروش هواپیماهای بی‌سرنشین "پریدیتور" به آلمان است.

آنچه هم اکنون سبب دردسر توماس دمزیر شده است، تنها رعایت حقوق‌بین‌الملل در بکارگیری پهپادهای رزمی نیست، بلکه مشکلات فنی عدیده‌ای است که مدل "یورو هاوک" (شاهین اروپا) هم اکنون با آن مواجه است.

این پهپاد نتوانسته است که معیارهای لازم برای مجوز پرواز در محدوده آسمان آلمان و اروپا را کسب کند. بنا به ارزیابی کارشناسان نظامی ساخت پهپادی جدید یا خرید از کشورهای دیگر نیز با موانع مشابه‌ای روبرو خواهد شد.

وزیر دفاع آلمان می‌کوشد که مشکلات فنی کنونی را کوچک جلوه دهد. در نامه وزارت دفاع آلمان تاکید شده که "خطرات احتمالی" در زمان خرید پهپادهای جدید شناسایی خواهد شد و این خطرات از طریق توافقات بین‌المللی "تقلیل" خواهد یافت.

وزارت دفاع آلمان برنامه تهیه پهپاد "یورو هاوک" را دو هفته پیش متوقف کرد، زیرا برطرف کردن کاستی‌های آن صدها میلیون‌ یورو هزینه در برخواهد داشت. گفته می‌شود که حتی جایگزینی ۱۲۰ قطعه از این پهپاد، الزاماَ به معنای قابلیت و ایمنی کامل این هواپیمای بی‌سرنشین برای پرواز نخواهد بود.

کد خبر 216714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز