شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آلمان با قرار گرفتن در برابر فشار انتقادات از سوی افکار عمومی، احزاب و رسانه ها، سرانجام به این موضوع اذعان کرد که معامله تسلیحاتی انجام شده با قطر ابعاد گسترده ای داشته و به مراتب بیشتر از آن چیزی بوده که پیش از این اعلام شده است.

افشای ابعاد جدیدی از معامله تسلیحاتی آلمان با قطر

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در پاسخ به درخواست فراکسیون حزب چپ ها در پارلمان این کشور مبنی بر شفاف سازی و ارائه اطلاعات دقیق درمورد معامله تسلیحاتی جدید برلین با دوحه، تایید کرد که حجم این صادرات تسلیحاتی بسیار بیشتر از آن چیزی بوده که اعلام شده است.

دولت آلمان با این اقدام برای اولین بار به صورت رسمی این معامله تسلیحاتی را که از سوی شورای امنیت ملی این کشور نیز مورد موافقت قرار گرفته، تایید کرده است.

رسانه های آلمانی از جمله روزنامه پاسائر نویه پرسه روز گذشته در گزارش های انتقاد آمیز از افزایش صادرات تسلیحات نظامی آلمان به مناطق درگیر بحران، معامله تسلیحاتی برلین با دوحه که در سفر اخیر نخست وزیر قطر به آلمان مراحل نهایی خود را طی کرد،بسیار گسترده تر از آن چیزی دانستند که تاکنون اعلام شده است.

بر اساس این گزارش ها،دولت ائتلافی مرکل از اول ژانویه 2012 علاوه بر موافقت با صدور 62 دستگاه تانک جنگنده لئوپارد و 24 خمپاره انداز به قطر که قبلا اعلام شده بود،با صدور هفت خودروی ضد گلوله،سلاح های توپخانه ای، مسلسل، تفنگ، مهمات، گلوله و نظایر آنها نیز موافقت کرده است.

بدین ترتیب،دولت صادرات اسلحه را که به موافقت شورای امنیت فدرال رسیده بوده، تأیید کرده است.

کارخانه تسلیحاتی ˈکراوس-مافای وگمانˈ در مونیخ یک هفته پیش از انعقاد قرارداد با قطر درباره تحویل 62 تانک جنگنده و 24 خمپاره انداز خبر داده بود. حجم این معامله به 1 میلیارد و 890 میلیون یورو بالغ می شود. اما این که دولت آلمان،علاوه بر این با صدور تسلیحات بیشتر به قطر نیز موافقت کرده، موضوع جدیدی است که از سوی سخنگوی وزارت اقتصاد مورد تایید قرار گرفت .

این گزارش می افزاید: صدور این تانک ها و خمپاره اندازها به احتمال زیاد چند سال طول خواهد کشید اما درباره ارزش کلی موافقت های داده شده مطلبی عنوان نشده است .

در هفته ها و ماه های گذشته،نمایندگان احزاب مخالف دولت در پارلمان آلمان،شخصیت های سیاسی، اجتماعی مخالف جنگ و همچنین افکار عمومی و رسانه های کشور از این که دولت آلمان به سیاست خود مبنی بر مسلح کردن منطقه پرتنش خاورمیانه و حوزه خلیج فارس ادامه می دهد،انتقادات زیادی مطرح کرده اند.

در این گزارش ها خاطرنشان شده درحالی که سازمان عفو بین الملل از تخطی شدید از حقوق بشر در قطر انتقاد می کند،دولت ائتلافی مرکل همچنان به تسلیح دوحه به جنگ افزارهای نظامی پیشرفته ادامه می دهد.

آلمان مقام سومین صادر کننده تسلیحات نظامی در جهان را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 211298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز