گروه اقتصادی- رضا کربلایی: قطع آب در برخی مناطق شهر تهران و افت محسوس فشار آب در 7روز گذشته این ابهام را به همراه داشت که آیا آب در پایتخت جیره‌بندی خواهد شد؟ دلیل افت فشار آب در برخی مناطق کلانشهر تهران ناشی از چیست؟

نقش مشارکت مردم در کاهش مصرف آب چگونه بوده و در حال حاضر وضعیت تأمین آب در تهران پایدار شده است یا نه؟ با محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا وضعیت تأمین آب در کلانشهر تهران به وضعیت پایداری رسیده یا اینکه شائبه‌احتمال جیره‌بندی آب در پایتخت همچنان دور از انتظار نخواهد بود؟

از همان روزهای نخست کم‌آبی و رشد مصرف به‌دلیل افزایش کم‌سابقه دمای هوا، اعلام کردیم که اصلا بحث جیره‌بندی آب در تهران در دستور کار نیست و نخواهد بود چرا که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تولیدات و استحصال آب از سدها و دیگر منابع آبی نیازی به جیره‌بندی نداریم؛ اما به‌دلیل گرمای شدید هوا و تداوم آن در هفته گذشته مصرف آب در شهر تهران به 3میلیون و 420هزار مترمکعب در روز رسید و با اطلاع‌رسانی انجام گرفته و مشارکت شهروندان و البته کاهش دمای هوا در پایتخت، متوسط مصرف آب طی 3روز گذشته کاهش یافت و به 3میلیون و 200هزار مترمکعب رسیده است که امیدواریم این روند کاهش مصرف ادامه یابد تا به ذخایر آبی پایتخت افزوده شود.

  • آیا نگرانی از تداوم افت فشار یا قطع آب در برخی مناطق شهر تهران برطرف شده است؟

در حال حاضر با توجه به شرایط هوای تهران و مدیریت مصرف آب توسط مردم مشکلی برای تأمین آب در پایتخت نخواهیم داشت و انتظار ما از شهروندان تهرانی این است که همچنان مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند تا بتوانیم بدون مشکل تابستان امسال را پشت‌سر بگذاریم.

  • در هفته گذشته با اختلال و افت فشار آب در برخی مناطق شهر تهران مواجه شدیم و برخی شهروندان از قطع چندساعته آب انتقاد داشتند و عنوان می‌کردند که بهتر است شفاف‌سازی‌ شود چرا که قطع آب چندساعته در برخی مناطق هم گزارش شده بود. این اختلال در تأمین آب ناشی از چه بوده است؟

ببینید در هفته گذشته که ما شاهد اوج مصرف آب در شهر تهران بودیم، 95درصد از شهروندان اصلا بی‌آبی و قطع آن را تجربه نکردند و تنها 5درصد از مناطق تهران با اختلال و یا قطع کوتاه‌مدت آب مواجه شدند و علت این است که به‌دلیل شرایط جغرافیایی و موقعیت منطقه‌ای برای تأمین آب ناچار هستیم برای برخی مناطق مثل شمال غرب تهران تا 9مرحله آب را پمپاژ کنیم. بدیهی است به هنگام انتقال و پمپاژ آب از مخازن پایین دستی ممکن است شهروندان در مناطق پایین دستی میزان بیشتری آب مصرف کنند که پمپاژ و انتقال آب با دشواری صورت خواهد گرفت.

البته با مشارکت و همراهی مردم توانستیم در کمترین زمان ممکن این اختلال‌ها را برطرف کنیم و آب شهروندان مناطق دارای مشکل را تأمین کنیم بنابراین نقش مشارکت و مدیریت مصرف مردم بسیار تعیین‌کننده است که بتوانیم با پمپاژ آب از مخازن پایین‌تر به مخازن بالاتر به پایداری شبکه تأمین آب برسیم و امیدواریم دیگر در تابستان شاهد اختلال یا قطع آب به‌دلیل افت فشار و مصرف بالا نباشیم. در حال حاضر حدود 48ساعت است که تأمین آب پایتخت پایدار شده و از دیروز هم به شرایط عادی رسیده‌ایم.

  • میانگین مصرف آب در شهر تهران در تابستان چه میزان است و از حیث آماری روند مصرف چه اندازه رشد کرد؟

میانگین مصرف آب در پایتخت در روزهای قبل از تابستان و شدت گرمای هوا 2.6میلیون مترمکعب برآورد شده و در روزهای گرم سال میانگین مصرف به3.15میلیون مترمکعب خواهد رسید اما در شرایط گرمای بیش از اندازه هوا و عدم‌رعایت مصرف از سوی مردم متوسط مصرف آب تا 3.4میلیون مترمکعب هم خواهد رسید.

جالب است که شهروندان تهرانی درجریان باشند که در حدود 1.4میلیون مترمکعب ذخایر آبی برای تأمین آب تهران در اختیار داریم که در شرایط خاص از آن بهره‌برداری می‌کنیم که در هفته گذشته به‌دلیل افزایش مصرف و گرمای هوا میزان ذخایر آبی شهر تهران از 1.4میلیون متر مکعب در روز به 650هزار مترمکعب رسید که وضعیت خطرناک بود چرا که متوسط ذخایر آبی شهر تهران نباید از 700هزار مترمکعب پایین‌تر بیاید.

  • یعنی الان این امیدواری وجود دارد که وضعیت تأمین آب تهران به شرایط پایداری رسیده و تداوم خواهد داشت؟

وضعیت پایدار است اما شهروندان نباید از صرفه جویی غافل شوند چرا که اگر بازهم دمای هوای تهران چندروزی به بالای 41درجه برسد و مصرف آب هم افزایش یابد، بازهم احتمال اختلال دور از انتظار نخواهد بود. به‌ویژه اینکه در سال‌جاری حدود 22روز میانگین مصرف آب تهران در روز به بالای3.2میلیون متر مکعب رسید درحالی‌که در کل سال گذشته در تهران تنها 7روز مصرف آب بالای 3.2میلیون مترمکعب گزارش شده است. به بیان دیگر پارسال اصلا مصرف روزانه آب در تهران به بالای 3.3میلیون مترمکعب نرسید، اما امسال تا الان 11روز مصرف روزانه آب در تهران بالای 3.3میلیون مترمکعب بوده است. مردم همکاری کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد چرا که سرانه مصرف آب در ایران بسیار بالاست.

  • وضعیت برداشت غیرمجاز آب در تهران چگونه است؟

در سال‌های اخیر، فشار آب انشعابات بزرگ و ویژه را در تهران کم‌ کرده‌ایم و با انشعابات غیرمجاز هم به‌صورت قانونی و سریع برخورد کرده‌ایم و درصورتی که گزارشی از انشعابات غیرمجاز به‌دست ما برسد، برخورد خواهیم کرد. انتظار ما این است که شهرداری تهران بازهم با شرکت آب و فاضلاب تهران همکاری خود را برای ساماندهی آب مورد نیاز فضاهای سبز شهری افزایش دهد.

کد خبر 225261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز