زاهدان: خاطره تلخ قطعی آب به‌مدت 21روز در سال گذشته و صف‌های طولانی کنار تانکر‌های آبرسانی و بیدار‌خوابی برای ذخیره‌سازی‌ آب تا پاسی از شب و همچنین خاموشی کولر‌ها در دمای 44درجه به کابوس بسیاری از خانواده‌های هامون‌شهر در ایام تابستان و ‌ماه مبارک رمضان تبدیل شده است.

 لب‌های خشک هامون‌شهری‌ها بعد از افطار هم تشنه است


به گزارش مهر، طوفان شن، گرمای بیش از 44درجه سانتی‌گراد و به‌تازگی قطعی‌های مکرر آب در شهر تازه‌تأسیس هامون‌شهر ازجمله مشکلاتی است که همچون سال‌های گذشته خاطره کم‌آبی در این شهر 7هزار نفری را تکرار کرده است.

با گذشت بیش از 3 سال مشکل کم‌آبی و وعده‌های مسئولان در رفع این نقیصه اما همچنان کمبود آب و حمل آب با گالن از روستاهای مجاور یا انتظار در رسیدن آب توسط تانکر حکایتی ناتمام در این شهر است. قطعی آب در چند روز گذشته بار دیگر موجب شد تا بسیاری از مردم هامون‌شهر با اعتراض‌های مکرر به رسانه‌ها خواستار توجه جدی مسئولان آب و فاضلاب و تسریع در حل مشکلات این منطقه شوند.

با وجود اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به رسانه‌ها اعلام کرد که مشکل آب در هامون‌شهر تا اواسط خرداد‌ماه به‌طور کامل رفع می‌شود اما موفق به عملی‌ساختن این وعده نشده و اجرای پروژه انتقال خط لوله آبرسانی از تصفیه‌خانه سیستان به هامون‌شهر به طول تنها 20کیلومتر همچنان به کندی پیش می‌رود.

وزیر نیرو از کمبود آب در هامون اطلاع دارد

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: با توجه به پیگیری‌های متعدد در سال گذشته و جلسه‌ای که با معتمدان و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد، مشکلات مردم این شهر طی نامه‌ای به وزیر نیرو انتقال یافت.

حلیمه عالی اظهار داشت: معضل بی‌آبی در این شهر علاوه بر ارسال از طریق اتوماسیون اداری به‌صورت حضوری نیز به وزیر نیرو منتقل شده است و با وجود اینکه مسئولان آبفای استان قول داده‌اند تا قبل از شروع تابستان این پروژه به اتمام می‌رسد اما متأسفانه این پروژه به پایان نرسیده است.

ذهن مسئولان به تأمین آب زاهدان معطوف است

ابراهیم جلالیان، از معتمدان محلی هامون‌شهر با انتقاد از خط انتقال دوم آب از زابل به زاهدان گفت: درحالی‌که خود مردم سیستان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، چنین خبرهایی که تمامی فکر و ذکر مسئولان آب و فاضلاب استان را به آبرسانی زاهدان معطوف کرده، برایمان بسیار ناگواراست. ما این انتظار را‌ از مسئولان داریم که مشکلات ما را دریابند.

محسن صیاد، یکی از شهروندان هامون‌شهری نیز در این رابطه گفت: جای بسی تأسف است که مردم شهرستان زاهدان از آب زابل برای تأمین آب استخر و سونا و فضای سبز استفاده کنند و پدر‌پیر بنده چشم به راه قطره‌ای آب برای رفع تشنگی خویش و خانواده‌اش بماند. وی افزود: 4 سال، زمان کمی برای حل این معضل نیست و اینکه چرا حل این مشکل به این کندی انجام می‌شود، جای بسی تأمل دارد.

آبی در لوله نیست که انشعاب غیرمجاز باشد‌

منصور صالحی یکی دیگر از شهروندان هامون‌شهر در انتقاد به پاسخ یکی از مسئولان آب و فاضلاب روستایی که شهروندان را متهم به داشتن انشعاب‌های غیرمجاز کرده است، ابراز داشت: شما آبی در لوله‌ها پیدا می‌کنید که ما با انشعاب غیرمجاز آن را مصرف کنیم؟ وی ادامه داد: ما مردم صبوری هستیم که طی این چند سال سخنی بر زبان جاری نکرده‌ایم اما مسئولان به جای اینکه مرهمی بر زخم‌های ما بگذارند، نباید با اینگونه اتهامات بر درد‌های ما بیفزایند.

تانکرها به کمک مردم می‌آیند

فرماندار هامون‌شهر در این رابطه گفت: به‌منظور رفع مشکل موقت مردم چندین دستگاه تانکر آبرسانی در اقصی نقاط شهر مستقر خواهند شد.حمید‌رضا فخررحیمی در گفت‌وگو با مهر ضمن عذر‌خواهی و تشکر از صبوری مردم هامون‌شهر اظهار داشت: خوشبختانه در راستای سیاست‌های کلی نظام که همانا ایجاد مطلوب‌ترین شرایط رفاهی برای همه آحاد مردم ایران است، بخش شیب آب به شهرستان هامون ارتقا یافته و با استقرار فرمانداری بسیاری از معضلات این منطقه به‌صورت ویژه در دست بررسی است. وی گفت: وضعیت نامطلوب بازار‌های جهانی و وضعیت اقتصادی کشور عوامل مؤثر در کاهش سرعت خط انتقال آب به هامون‌ شهر بوده است.

فرماندار، هامون‌شهر با بیان اینکه پروژه خط انتقال آب با سرعت در حال انجام است، افزود: اینکه بنده بگویم همین فردا یا چند روز دیگر مشکل این شهر به‌طور کامل حل می‌شود، سخن بجایی نیست اما مردم هامون‌شهر مطمئن باشند که رفع این مشکل همواره در اولویت قرار دارد. وی همچنین از تشکیل کمیته 4نفره به‌منظور ارتباط مستمر با مردم خبر داد و گفت: این کمیته متشکل از بخشدار، مسئول آب و فاضلاب هامون‌شهر، مسئول آب و فاضلاب روستایی و یکی از اعضای شورای اسلامی است که وظیفه دارد ضمن استقرار به‌صورت شبانه‌روزی در شهر وضعیت موجود را از نزدیک رصد و نتایج حاصله را جهت تصمیم‌گیری اعلام کند.

کد خبر 223995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز