همشهری آنلاین: معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از کل بارش‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد تنها نزدیک به 32 درصد استحصال شده و بیش از 68 درصد باقی آن تبخیر می‌شود.

آب

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با ایسنا،‌افزود: سالانه 410 میلیارد مترمکعب بارش در کشور صورت می‌گیرد که 280 میلیارد متر مکعب آن از سطح زمین به جو باز می‌گردد و این در صورتی است که می‌توان با روشهای مناسب استحصال آب از ظرفیت 100 میلیارد متر مکعب دیگر نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار از عملیات احیاء منابع طبیعی و آبخیزداری می‌توان 100 تا 300 متر مکعب آب استحصال کرد افزود: با وجود تلاش‌های بسیاری که طی 10 سال گذشته برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های آبخیزداری کشور صورت گرفته، به مسئله کاهش تبخیر و روشهای استحصال آب پرداخته نشده و سدسازی‌ها به صورت مداوم در کشور افزایش یافته است.

مردم باید برای تغییر روش استحصال آب همکاری کنند

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه تاکنون تمام روش‌هایی که برای استحصال آب به کار برده شده دولتی بوده و اکنون باید با وارد کردن مردم به این عرصه، روشهای گذشته را تغییر دهیم.

گرشاسبی ادامه داد: در این روش دیگر سدی وجود ندارد که وزارت نیرو بخواهد شخصا برای نگهداری و مدیریت آن اقدام کند؛ بلکه با اجرای طرح‌های آبخیزداری و مرتع داری بهره برداران که مردم هستند تجهیز شده و برای حفظ دارایی‌های خود و مدیریت آنها تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: اما در برخی نقاط که بحرانی بوده و روان آب‌ها، فرسایش خاک و سیلاب‌ها زیاد است دیگر کاری از دست مردم ساخته نیست و دولت باید اقدام کند.

گرشاسبی تصریح کرد: در حال حاضر مساحت مراتع کشور 84 میلیون هکتار است که برای این مراتع پروانه چرا صادر کرده‌ایم و مطابق آن باید تعداد دام در مراتع کاهش پیدا کند که مردم می‌توانند در همین زمینه برای حفظ پوشش گیاهی تلاش کنند.

به گفته وی بسیاری از اقدامات از جمله جمع آوری بذر،‌ نگهداری از مراتع و قرق مقطعی در حال حاضر توسط مردم انجام می‌گیرد که باید توسعه پیدا کند.

کد خبر 223271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز