سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مغزهای افراد سالمندی که دارای توانایی‌های حافظه‌ای استثنایی هستند،نسبت به سن واقعی‌شان دهه‌ها جوان‌تر به نظر می‌رسد.

brain

به نوشته وب‌ ام دی پژوهشگران آمریکایی در این تحقیق مغزهای این افراد را که اصطلاحا "ابرسالمند" (super-agers) نامیده می‌شوند، با ام آر آی مورد بررسی قرار دادند؛ این افراد علیرغم اینکه 80 ساله یا بالاتر هستند، دارای توانایی‌های حافظه‌ای مشابه افراد در دهه‌های 50 و 60 زندگی هستند.

تصاویری که با استفاده از MRI از مغز این افراد برداشته شده است نشان داد که ضخامت لایه بیرونی مغز که قشر یا کورتکس نامیده می‌شود در این گروه سالمندان به اندازه ضخامت این ناحیه در افرادی است که در دوران میانسالی هستند.

این یافته‌ها از این لحاظ قابل‌توجه هستند که قشر مغز نقش اساسی در حافظه و تمرکز دارد- تقریبا همیشه با افزایش سن تحلیل می‌رود. اما قشر مغز ابرسالمندها بسیار ضخیم‌تر از قشر مغز حتی در سالمندان طبیعی بود که وضعیت سلامت مناسبی داشتند.

شناسایی علت جوان ماندن مغز ابرسالمندها ممکن است به ایجاد درمان‌هایی برای نقصان حافظه و بیماری آلزایمر منتهی شود.

این بررسی شامل 12 فرد به اصطلاح ابرسالمند که میانگین سنی‌شان 83 سال بود، به همراه 10 فرد سالمند که توانایی شناختی‌شان برای سن‌شان طبیعی بود، و 14 فرد میانسال بود.

در این بررسی هنگامی به فردی عنوان ابرسالمند داده می‌شد که نمره‌ای که در آزمون حافظه به دست می‌آورد، مشابه یا بهتر از فردی میانسال باشد. فقط 10 درصد افراد سالمندی که فکر می‌کردند، حافظه‌ای قوی دارند، با معیارهای این تحقیق از لحاظ داشتن حافظه قوی تطبیق می‌کردند، و وارد بررسی شدند.

بررسی با ام آر آی از مغز این افراد همچنین نشان داد که بخشی از مغز که "قشر جزیره‌ای قدامی" نامیده می‌شود، در افراد ابرسالمند بزرگتر از افراد میانسال است. به گفته پژوهشگران با اینکه این منطقه مغز به طور مستقیم با حافظه ارتباط ندارد، در حفظ توجه و تمرکز کردن نقش دارد؛ حفظ توجه و تمرکز کردن برای داشتن حافظه قوی ضروری است، و همین داشتن قدرت بالای حفظ توجه و تمرکز کردن ممکن است علت حافظه استثنایی افراد ابرسالمند باشد.

پژوهشگران در مراحل بعدی این تحقیق نمونه‌های خون به دست آمده افراد ابرسالمند را مورد آزمایش قرار خواهند داد تا معلوم شود آیا ژنتیک یا سایر عوامل در حفاظت مغزهای این افراد نقش داشته است یا نه.

علاوه بر بسیاری از این ابرسالمندان موافقت کرده‌اند تا پس از مرگ مغزشان را برای تحقیق اهدا کنند. تشریح مغز این افراد پس از مرگ امکان بررسی سلول‌های مغزی از لحاظ داشتن خصوصیاتی که ممکن است باعث تقویت حافظه شوند، فراهم می‌کند.

کد خبر 225168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز