شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق رسانه‌های رسمی اعلام کرد که بیماران نگران افزایش قیمت دارو نباشند، ‌چرا که ممکن است در کوتاه‌مدت در زمینه پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها مشکلاتی به‌وجود آید، اما در طولانی‌مدت سازمان‌های بیمه‌گر متعهد به تحت پوشش قرار‌دادن افزایش قیمت داروهای بیماران به‌ویژه بیماران خاص هستند.

دارو

اسدالله عباسی در حاشیه‌ مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار سازمان تأمین اجتماعی که پنجشنبه‌شب در هتل هما برگزار شد، به ایسنا گفت: سازمان‌های بیمه‌گر متعهدند مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروهایی که از سوی وزارت بهداشت تعیین‌شده و شورای‌عالی بیمه نیز آنها را تأیید کرده است، به بیماران پرداخت کنند.

به بیماران اعلام می‌کنیم به هیچ وجه نگران افزایش قیمت داروها نباشند، چرا که سازمان‌های بیمه‌گر موظفند مابه‌التفاوت قیمت تمام داروهایی را که تحت پوشش بیمه قرار دارند و قیمتشان تغییر می‌یابد، پرداخت کنند. او در مورد اینکه چندی است تهیه داروهای بیماران‌ ام‌اس دچار مشکل شده و مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها باید توسط این افراد پرداخت شود و نیز در پاسخ به اینکه علت کاهش سهم سازمان تأمین اجتماعی از 90 به 70درصد در پرداخت هزینه داروها چیست، اظهار کرد:

تعیین قیمت‌‌ بعضی از داروها به‌دلیل وارداتی‌بودن، توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و پس از آن به شورای‌عالی بیمه آمده و تأیید و مصوب می‌شود، در نهایت نیز قیمت‌های افزایش یافته به سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ می‌شود. عباسی به‌علت بعضی خلأهای ایجاد شده در زمینه تحت پوشش قرار گرفتن مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها اشاره و خاطرنشان کرد: علت این است که تحت پوشش قرار گرفتن داروها هنوز ابلاغ نشده و داروخانه‌ها با توجه به گرانی و ابلاغ‌‌نشدن به سازمان‌های بیمه‌گر، قیمت‌های بیشتر را اعمال می‌کنند. بعضی از داروها وارداتی هستند و به‌علت تغییرات نرخ ارز، دچار افزایش قیمت می‌شوند. همچنین فاصله زمانی ایجاد شده تا زمان ابلاغ افزایش قیمت داروها باعث نارضایتی داروخانه‌ها و نگرانی در بین مردم می‌شود.
اگر دولت تامین نکند...

محمدباقر هوشنگی، مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت هماهنگی بیمه‌های پایه درمان را برعهده دارد، 24تیرماه درباره افزایش قیمت دارو در کشور گفت که قیمت برخی داروهای سرطانی و صعب‌العلاج از صفر تا 300درصد و به‌طور میانگین در کل کشور بین 40 تا 60 درصد افزایش یافته است و اگر دولت منابع لازم را در این زمینه تأمین نکند 2حالت رخ می‌دهد؛ نخست اینکه با بیشتر شدن بدهی انباشته بیمه‌ها و افزایش پرداخت از جیب مردم روبه‌رو خواهیم شد و دوم اتفاقی است که درصورت تأمین‌نشدن بار مالی افزایش قیمت داروها رخ می‌دهد.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری همزمان با برگزاری جشن 60سالگی تأمین اجتماعی گفته‌بود: بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی بابت عدم‌اجرای قانون همسان‌سازی، نقض قانون الزام و تأخیر در پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها به مدیران سازمان معترضند. در شرایطی که سازمان تأمین اجتماعی به بهانه افزایش قیمت ارز دارو، قانون الزام را نقض کرده و خدمات درمانی را به بیمه‌شدگان می‌فروشد، برگزاری مراسمی مجلل برای تجلیل از عملکرد رئیس دولت هیچ توجیهی ندارد.

دارو 40 تا 300درصد گران شد

منابع مختلف خبری عددهای متفاوتی را برای افزایش قیمت دارو اعلام کرده‌اند. افزایش قیمت‌دارویی که مسئولان اعلام کرده‌اند از 40 تا 300درصد را دربر می‌گیرد. محمدباقر هداوند رئیس سازمان بیمه سلامت (خدمات درمانی) میانگین رشد قیمت داروها در سال‌جاری را 46درصد اعلام کرده است. رسول دیناروند رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران قیمت‌های جدید داروها را برای امسال با حدود 40درصد افزایش متوسط نسبت به سال گذشته اعلام و تأکید کرده که البته قیمت برخی اقلام تا 80درصد هم افزایش داشته است.

محمدباقر هوشنگی، مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت هماهنگی بیمه‌های پایه درمان را برعهده دارد، قیمت برخی داروهای سرطانی و صعب‌العلاج را از صفر تا 300درصد و به‌طور میانگین در کل کشور بین 40 تا 60 درصد افزایش قیمت دارویی اعلام کرده است. خلیل نوکهن اهوازی مدیرکل درمان غیرمستقیم تأمین اجتماعی گفته که تا‌کنون 1500 قلم دارو افزایش قیمت داشته‌اند و محاسبات انجام شده توسط سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که قیمت داروها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 76درصد افزایش یافته است.

سهم تأمین اجتماعی کاهش داشته است

سازمان تأمین اجتماعی سهم خود را در پرداخت قیمت دارو از 90 به 70درصد کاهش داده است. متصدی یک داروخانه در توضیح این ماجرا گفت: 30درصد قیمت ‌داروها را باید خودتان بپردازید، اگر داروی‌تان گران شده‌باشد مابه‌التفاوت افزایش قیمت را هم باید خودتان بپردازید چون سازمان تأمین اجتماعی افزایش قیمت‌ها را قبول نکرده است. در این مدتی که داروها گران شده، تأمین اجتماعی ‌قیمت‌های جدید را قبول نکرده است یعنی حاضر نشده قیمت کامل دارو را در خدمات بیمه‌‌اش قرار بدهد، بنابراین افزایش قیمت را بیماران باید خودشان بپردازند.

کد خبر 224835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز