گروه اجتماعی: رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری گفت: 100میلیارد تومان برای بیمه‌کردن 200هزار زن خانه‌دار در سال‌جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

زنان

مریم مجتهدزاده در حالی چنین گفت که زنان خانه‌دار از سال 80چنین وعده‌هایی را می‌شنوند.مجتهد‌زاده گفت: بیمه زنان خانه‌دار یکی از اقداماتی بود که در دولت دهم به نتیجه رسید و برای عملیاتی‌کردن آن، جلسه‌ای با مسئولان سازمان‌ بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار کردیم تا این نهادها، شاخص‌های زنانی را که در مرحله اول باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند مشخص کنند.

این در حالی است که طرح بیمه زنان خانه‌دار از سال1380در 6 استان کشور اجرا شده و قرار بود به‌تدریج در سراسر کشور اجرا شود اما دولت نهم تصمیم گرفت که این بیمه را کلا لغو کند و از سال85تا‌کنون در دولت‌های نهم و دهم بارها و بارها اعلام شده که طرح بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت در دست بررسی است ولی تا‌کنون این طرح اجرا نشده است.

دولت نهم در سال85بیمه زنان خانه‌دار را لغو کرد و سازمان بهزیستی که متولی انجام این کار بود یکباره اعلام کرد که تمام زنانی که طی 5سال با پرداخت حق بیمه ماهانه زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، از این پس نمی‌توانند در انتظار مزایای این نوع بیمه باشند. زنان شرکت‌کننده در این طرح نسبت به رفتار سازمان بهزیستی و لغو یکباره بیمه زنان خانه‌دار اعتراض کردند، اما اعتراضشان از سوی مسئولان سازمان بهزیستی، مرکز امور زنان و دیگر مسئولان با بی‌اعتنایی روبه‌رو شد و این زنان نتوانستند حق و حقوقشان را به‌دست آورند.

تا آخر هفته

رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: با توجه به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی‌شدن بیمه زنان خانه‌دار تا پایان این هفته اولویت مشمولان بیمه زنان خانه‌دار مشخص می‌شود.مجتهدزاده توضیح داد: بیمه زنان خانه‌دار در جلسه ستاد ملی زن و خانواده تصویب شد و در جلساتی که با مشاور حقوقی رئیس‌جمهور و با حضور افراد صاحب‌نظر داشتیم تصمیم گرفته شد تا در سال 92بین 100تا 200هزار نفر تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار گیرند. او ادامه داد:

اسامی افرادی که تحت حمایت بهزیستی قرار دارند از سازمان بهزیستی گرفته شده است و کسانی که در صف پذیرش بهزیستی قرار دارند نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند و تا پایان این هفته تمام اولویت‌های مشمولان بیمه زنان خانه‌دار مشخص می‌شود.رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری تأکید کرد: در ابتدا طرح بیمه زنان خانه‌دار به‌دلیل داشتن بار مالی از طرف شورای نگهبان رد شده بود که خوشبختانه با تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح وارد مراحل اجرایی آن شدیم.

مجتهدزاده گفت: برای اجرایی‌شدن بیمه زنان خانه‌دار 7مدل پیشنهاد شده که در آن صندوق بیمه روستائیان و عشایر نیز گنجانده شده است که با توجه به درآمدزایی این صندوق‌ها می‌توانند سهم قابل‌توجهی از حق بیمه زنان خانه‌دار را پرداخت کنند.

پول بدهند، بیمه شوند

گفته‌های رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری در حالی در رسانه‌ها صدها بار تکرار شد که 30اردیبهشت 92، مدیرکل فنی درآمد سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه زنان خانه‌دار به ایسنا گفت: تمامی زنانی که کمتر از 45سال سن دارند می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه به واحد امور بیمه‌شدگان نزدیک‌ترین شعبه محل سکونت خود مراجعه کنند و فرم قرارداد تهیه‌شده را ملاحظه کرده و به امضا برسانند.محمد‌حسین زدا با بیان اینکه تمامی زنان خانه‌دار با کمتر از 45سال سن می‌توانند بیمه شوند و از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند، اظهار کرد: 3نوع مدل پوشش بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی برای زنان خانه‌دار وجود دارد که بیمه بازنشستگی، بازنشستگی و فوت، بازنشستگی و فوت و ازکارافتادگی را شامل می‌شود. نرخ هریک از این سه‌مدل بیمه به‌علت میزان پوشش با دیگری فرق دارد و زنان خانه‌دار مختارند هر یک از این سه‌مدل پوشش بیمه‌ای را انتخاب کنند.

تمام زنانی که 30سال حق بیمه پرداخت کنند، می‌توانند همانند صاحبان مشاغل و حرف آزاد از مزایای بازنشستگی این سازمان استفاده کنند. دولت عملا هیچ دخالتی در این موضوع ندارد و از زنان خانه‌دار هیچ حمایتی نمی‌کند. با این تصمیم دولت زنان خانه‌داری که توانایی پرداخت حق بیمه تعیین‌شده از سوی سازمان بیمه‌گر را ندارند، همچنان از چتر بیمه بیرون می‌مانند و در برابر مصایب ناشی از بیکاری، ‌کاهش درآمد و مشکلات ناشی از کهنسالی ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند. بیمه زنان خانه‌دار دولت عملا نه چتری حمایتی که ایجاد بازاری رقابتی، ‌خصوصی و مالی در میان سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر بود.

نتیجه تمامی هیاهوهای دولت برای حمایت از زنان خانه‌دار این شد که زنان خانه‌دار با پرداخت پول می‌توانند بیمه شوند. با وجود اینکه در 6سال گذشته موج‌های خبری زیادی درباره‌ بیمه‌ زنان خانه‌دار با مساعدت دولت منتشر شده است، اما نتیجه‌ همه‌ اظهارنظرها، راهکارها و اندیشه‌های کارشناسان دولت به اینجا رسید که زنان خانه‌دار اگر مایل باشند، می‌توانند، حق بیمه پرداخت کنند و تحت‌پوشش بیمه قرار بگیرند؛ اگرچه این کار چندان به هماهنگی، همفکری و راه‌حل‌یابی دولت نیازی نداشت و شرکت‌های بیمه خصوصی همین خدمات را به زنان ارائه می‌کنند.

کد خبر 218564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز