پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستان عمومی مصر به بازداشت محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین و ۸ تن دیگر از اعضای ارشد این جنبش حکم داده است.

به گزارش پرس تی وی، این حکم بازداشت روز چهارشنبه (۲ مرداد) برای تحقیقات بر سر اتهام تشویق به خشونت صادر شده است.

بر پایه گزارش‌ها از زمان برکناری محمد مرسی، رییس جمهور مصر با کودتای ارتش این کشور بدیع حداقل یک بار بازداشت و سپس آزاد شده است.

گفته می‌شود تنش‌ها در مصر فزونی گرفته است.

اخوان المسلمین در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد از هواداران خود خواسته است تا در روز ۲۶ جولای (۴ مرداد) تظاهرات سرتاسری را با شعار «مردم خواهان پایان کودتا هستند» برگزار کنند.

این گروه بیانیه خود را ساعاتی پس از آن که فرمانده ارتش مصر از مردم خواست تا با هدف ابراز همبستگی با دولت موقت در ۲۶ جولای به خیابان‌ها بیایند، صادر کرده است.

عبدل فتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر در سخنرانی خود در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران این کشور گفته است، «روز جمعه (۴ مرداد)، هر مصری شرافت مند و صادق باید بیرون بیاید. بیرون بیاید و به همه جهان یادآوری کند که شما خواسته‌ای دارید و خودتان آن را حل و فصل کنید.»

وی افزود: «لطفا مسئولیت خود را به من، ارتش و پلیس خود بسپارید و ظرفیت و استقامت خود را در مواجهه با مشکلات نشان دهید.»

السیسی خاطر نشان کرد که این اجتماع سراسری به ارتش قدرت خواهد داد تا «علیه خشونت و تروریسم» که به دنبال سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در تاریخ سوم جولای سراسر این کشور را فرا گرفته است، مبارزه کند.

در عین حال، محمد ال بلتاقی، از رهبران ارشد اخوان المسلمین اظهار داشته است که پیشنهاد ژنرال السیسی «درخواست برای جنگ داخلی با هدف دفاع از کودتا» است.

وی افزود، «السیسی می‌خواهد بگوید حاکم حقیقی مصر است و رییس جمهور موقت، معاون وی و دولت هیچ قدرتی ندارند.»

در سوم جولای ارتش مصر محمد مرسی را از ریاست جمهوری برکنار و وی را به مکان نامعلومی منتقل کرد. همچنین ارتش عدلی منصور، رییس دادگاه قانون اساسی را جای محمد مرسی منسوب کرد.

از زمان سرنگونی دولت مرسی در کودتای نظامی و انتقال وی به مکانی نامعلوم، تنش در مصر افزایش یافته است.

در درگیری های گسترده میان هواداران مرسی، مخالفان وی و نیروهای امنیتی در مناطق مختلف مصر، تاکنون بیش از یکصد نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 224578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز